ورود افراد غیربومی به روستاها، فرهنگ روستایی را متلاشی می‌کند

0

در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن، بالابودن نرخ اجاره‌بها و کمبود زمین باعث توجه شهروندان به ساخت‌وساز در روستاها شده است. این موضوع شاید در ابتدا و ظاهرا مثبت به نظر برسد اما در بلندمدت آسیب‌های اجتامعی و اقتصادی فراوانی به دنبال دارد.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان همدان با بیان این‌که ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاهای همدان به خصوص روستاهای بخش مرکزی شدت گرفته، توضیح می‌دهد: در حال حاضر دو نوع برگشت به روستا وجود دارد؛ برخی به علت مشکلات کمبود مسکن، بالابودن اجاره‌بها و البته گران‌بودن زمین و مسکن و به قصد سکونت به روستاها برگشته و در حال ساخت مسکن برای سکونت هستند که در مواردی منجر به از بین‌رفتن زمین‌های کشاورزی می‌شود. زمین‌ها توسط دلالان تفکیک می‌شود و تولید روستاها که عمدتا از طریق کشاورزی است، در خطر قرار گرفته است.

«علی جلالی» می‌افزاید: اما برخی به قصد داشتن یک خانه ویلایی دور از شهر، اقدام به خرید زمین در روستاها و ساخت‌وساز در آن‌ها می‌کنند و ممکن است چند روز در ماه هم در آن اقامت نداشته باشند اما این ساخت‌وسازها حیات روستاها را در خطر قرار داده است. خریداران معمولا چند برابر قیمت واقعی به فروشنده پیشنهاد می‌دهند و روستایی بی‌خبر از همه جا، به طمع این پول، زمین خود را می‌فروشد بدون این‌که بداند در آینده زمینی برای فرزندان خود نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که هدف ساخت‌وسازکنندگان رونق گردشگری نیست، توضیح می‌دهد: شاید این ساخت‌وسازها در ابتدا و البته ظاهرا باعث رشد اقتصاد روستا شود، اما در آینده روستایی باقی نخواهد ماند.

جلالی می‌گوید: این نگرانی‌ها را با مدیران، نمایندگان و دستگاه‌های مسئول در میان گذاشته‌ایم اما امکانات دستگاه‌ها برای برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز محدود است و همت و کمک بیشتری می‌طلبد. تا زمانی که با برنامه پیش نرویم و جدیت نداشته باشیم و بین دستگاه‌ها همبستگی وجود نداشته باشد، راه به جایی نخواهیم برد.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان همدان با تأکید بر این‌که باید بین افرادی که واقعا فاقد مسکن هستند و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در روستاها هستند، تفاوت قائل شد، معتقد است: دستگاه‌های خدمات‌رسان باید از ارائه خدمات به ساختمان‌هایی که به صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند، خودداری کنند و اگر این اتفاق افتاد، دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد ماجرا شود چراکه در حال از دست دادن تولید هستیم. فراموش نکنیم ورود افراد غیربومی به روستاها، فرهنگ روستایی را متلاشی می‌کند و ارزش‌های روستایی را در خطر قرار می‌دهد و آئین‌های بومی را از بین می‌برد.

جلالی می‌گوید: می‌توان پول‌هایی که صرف ساخت‌وساز غیرمجاز در روستاها می‌شود را صرف بهسازی و عمران و آبادی روستاها کرد تا افراد بومی روستاها که فاقد مسکن هستند یا به علت فشار اقتصادی به روستا برگشته‌اند را صاحب مسکن کرد و با حمایت از آن‌ها به فکر رونق تولید بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.