پروفسور «سید حسن امین»

0

سید حسن امین؛ فیلسوف، حقوقدان، ادیب و شاعر ایرانی و استاد اسبق دانشگاه‌های انگلستان، هند و چین و استاد افتخاری بین‌المللی دانشگاه حکیم سبزواری است. وی در هفتم آذر ۱۳۲۷ در خاندان آمین الشریعه سبزواری از پدری دانشمند و مادری شاعر متولد شد. انجمن مفاخر ایران زمین روز هفتم آذرماه را در تقویم مفاخر ایران به نام وی ثبت کرده است.

در کنار بزرگان جهان

پروفسور «داریوش فرهود» پدر علم ژنتیک ایران در جلد ششم «دایره المعارف ایران فرهنگی» امین را یکی از «ایرانیان جهانی» در کنار پروفسور «مجید سمیعی» و پروفسور «محمود حسابی» و پروفسور «محمد قلی شمس» معرفی کرده است.

پروفسور «حسین باهر» استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی نیز در کتاب «از قم تا رم و بالعکس» امین را یکی از چهل نفر چهره‌های جهانی در کنار شخصیت‌های مهمی چون «مهاتما گاندی» رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها، «نسلون ماندلا»، «مهاتیر محمد» و مهندس «مهدی بازرگان» قرار داده است و استاد «عبدالرفیع حقیقت» در کتاب «وقایع فرهنگی ایران از قرن اول هجری تا امروز» تاریخ تولد وی را به عنوان یک واقعه فرهنگی معرفی کرده است. چنان که استاد «عزت الله فولادوند» نیز در کتاب «فرهنگ جهادی ایران» وی را به عنوان یکی از فرهنگ‌سازان ایران پس از مشروطیت نام برده است.

وب سایت رسمی دانشگاه تهران در بخش «دانش آموختگان شاخص» این دانشگاه، امین را پس از «محمدعلی اسلامی ندوشن» و «حسین الهی قمشه‌ای» و پیش از «قیصر امین پور»، «عزت الله انتظامی» و «محمد ابراهیم باستانی پاریزی» به عنوان یکی از شاخص‌ترین فارغ التحصیلان دانشگاه تهران معرفی کرده است.

استادان امین

شاید دوست بدارید :

امین، نخستین کتاب خود را در شانزده سالگی (در سال ۱۳۴۳) چاپ کرد. در هفده سالگی وارد دانشگاه تهران شد. همزمان با تحصیلات داتشگاهی، فلسفه شرق را نزد بزرگانی همچون «حسن زاده آملی»، «سید رضی شیرازی»، «محمد کاظم عصار»، «رفیعی قزوینی»، «حکیم شیرازی»، «یحیی طالقانی»، «مهدی حائری یزدی» و پدرش «سید علینقی امین» خواند.

استادان بزرگ او در علم حقوق در ایران، دکتر سیدحسن امامی، احمد متین دفتری، محمود شهابی، محمد سنگلجی و سید محمد مشکات و در انگلستان پروفسور جان گرانت در گلاسگو و پروفسور نوئل کلسون در لندن بودند.

پروفسور امین، کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی را در دانشگاه تهران و دکتری تخصصی حقوق بین الملل را در دانشگاه گلاسگو در بریتانیا گذراند.

تألیفات

پس از پانزده سال تدریس و گذراندن همه مراتب دانشگاهی در اول اپریل ۱۹۹۲ (مطابق اردیبهشت ۱۳۷۱)  به سمت استاد تمام صاحب کرسی در دانشگاه گلاسگو کلدونین ارتقا یافت. امین ۷۰ عنوان کتاب به فارسی و انگلیسی در داخل و خارج تألیف و تصنیف کرده است‌‌.

آخرین کتاب او در فلسفه شرق «وحدت وجود»، در فلسفه غرب «تاملات نابهنگام نیچه»، در حقوق «تاریخ حقوق ایران»، در ادبیات «دیوان قصاید امین» است. مفصل‌ترین اثر او شاهنامه امین یا دانشنامه ایران در هفت مجلد، نظیره و متمم شاهنامه فردوسی به نظم و یک دایره المعارف ایران شناسی به نثر است.

پروفسور سید حسن امین هم اکنون رئیس انجمن ادبی ایران، رئیس هیئت مدیره انجمن هم اندیشان ایران فرهنگی و عضو موسس بنیاد جهانی سخن گستران سبزمنش با مشارکت تمام کشورهای فارسی زبان جهان به مدیریت «بسم الله شریفی» فعال فرهنگی و اجتماعی افغانستان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.