پیوند آواز ایران و تاجیکستان با آلبوم بخارا

به بهانه انتشار آلبوم موسیقی بخارا اثر صادق چراغی

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

شاید دوست بدارید :

به تازگی آلبوم بخارا به آهنگسازی «صادق چراغی» و آواز «افضل شاه شادی» و «وحید تاج» روانه بازار شده است. این آلبوم شامل ۱۴ قطعه موسیقایی و آوازی است که چراغی بر روی اشعار رودکی ساخته وحید تاج خواننده ایرانی، همراه با افضل شاه شادی خواننده تاجیک آواز آن را اجرا کرده‌اند.

کمتر آهنگسازی از اشعار رودکی در آواز ایرانی استفاده کرده، اما صادق چراغی در این آلبوم تلاش کرده، پس از هزار سال، بار دیگر ارزش و جایگاه سروده‌های رودکی سمرقندی را به فارسی‌زبانان یادآوری کند. ایران فرهنگی نیاز دارد که از عناصر مشترک فرهنگی این جغرافیای فرهنگی بهره بیشتری ببرد و هنرمندانی مانند صادق چراغی به خوبی این موضوع را دریافته‌اند. چراغی پیش‌تر تجربه موفقی در آهنگسازی بر روی اشعار فردوسی داشته که یکی از کارهای ماندگار سه دهه اخیر در موسیقی ایرانی است. آلبوم «از خشت و خاک» با اشعار فردوسی و با صدای علیرضا قربانی در سال ۱۳۸۴ منتشر شد و از خاطره‌سازترین آلبوم‌های موسیقی ایرانی است. چراغی برای خلق آلبوم بخارا ۱۵ سال تلاش کرده است و در سال ۱۴۰۰ پس از تنظیم و ضبط روانه بازار کرده است. ویژگی آثار چراغی این است که از سازهای محلی در ارکستر استفاده می‌کند و این بهره‌گیری بسیار موفق بوده و به دل می‌نشیند. او در بخارا نیز از سازهای کاملا ایرانی و محلی استفاده کرده است. در آلبوم بخارا شروین مهاجر کمانچه، پریچهر خواجه قانون، دکتر پویا سرابی سنتور، آزاد میرزاپور شورانگیز، بهزاد رواقی سه تار، مجتبی روزبه دوتار، بهنام ارجمندی عود، سعید ساغرچی اشتری خورشید (رباب)، محسن کیهان نژاد سرنا، پویا هومان سازهای کوبه‌ای، مرتضی و مجید یگانه راد و سوگند عباسی سازهای کوبه ای، رجبعلی طلب آیف گارمون، صادق چراغی نی، بالابان، دونلی، لبک و کرنا نواخته‌اند.

صادق چراغی متولد ۱۳۴۹ در همدان  و نوازنده چیره‌دست سازهای بادی از جمله نی است. او نزدیک به سه دهه پیش به آهنگسازی روی آورده و افزون بر آموزش و اجرای کنسرت آثار ماندگاری را در حوزه آهنگسازی خلق کرده است. آلبوم‌های «روی در آفتاب» با اشعار مولوی و صدای علیرضا قربانی، موسیقی سریال «تفنگ سرپر»، موسیقی نمایش «شیخ صنعان»، موسیقی مستند «ایران»، آلبوم «سال نو سلام» و «دورها آواز است…» از جمله آثار این هنرمند است. ۱۴۰۰ سال پر کاری برای این هنرمند بوده و علاوه بر آلبوم بخارا آلبوم سال نو سلام با صدای کاوه یوسف زاده از او منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.