کسی منتظر عمو نوروز نیست

0

*وصال جواهری

نوروز آئین باستانی که هزاران سال است با شیوه‌های مختلف برگزار می‌شود. یکی از نماد‌های جشن نوروز که از سالیان دور به جا مانده است «عمو نوروز» است که از نظر «میر جلال الدین کزازی» عمو نوروز یا حاجی فیروز نماد زمان و به حالتی یادآور «زروان» شاهنامه است. با آمدن عمو نوروز، ننه سرما به پایان زندگی خود می‌رسد. انگار دیدار عمو نوروز و ننه سرما دیداری است مرگ اندود که با پایان زندگی ننه سرما همراه است.

اما از نگاه‌ ده‌هشتادی‌ها این مراسم عذاب‌آور است؛ زیرا باید اقوامی را که سال به سال آن‌ها را نمی‌دیدند، ملاقات کنند، تنها بخش‌های خوب عید از نظر دهه‌هشتادی‌ها تعطیلی مدارس و دانشگاه‌‌ها و همچنین گرفتن عیدی از بزرگان فامیل است.

از نظر من باید به دهه‌هشتادی آموزش داد که نوروز و جشن‌های باستانی دیگر ماننده جشن سده، یلدا، سپندارمذگان و جشن‌های این‌چنینی چه اهمیت و جایگاهی برای ما ایرانیان دارند، مطمئن باشید اگر آموزش درست باشد، می‌توان به دهه‌هشتادی‌هایی، که این روزها وطن‌پرستی خود را ثابت کرده است، یاد داد که باید به این جشن‌ها افتخار کند، به عنوان مثال اگر ما دهه‌هشتادی ها یاد بگیریم که در تاریخ و فرهنگ وطنمان ایران جایگزینی برای روز ولنتاین داریم دیگر با فرهنگ غربی‌ها پیش نمی‌رویم و در روز ۵ اسفند که جشن سپندارمزگان یا روز عشق ایرانیان است به معشوق خود عشق می‌ورزیم.

نوروز به مردم انگیزه‌ی دوباره‌ای می‌دهد؛ گویی عید نوروز شارژری است که هرسال جان مردم را برای یک سال دیگر، زندگی کردن پر می‌کند. شاید لحظه سال تحویل تنها لحظه‌ای باشد که حال همه خوب است، هرکسی به درس‌های که از سالی که گذشت گرفته است می‌اندیشد و رویاپردازی می‌کند، برای سالی که در پیش رو است، اما امسال همه چیز فرق می‌کند حتی کسی انگیزه رویاپردازی را نیز ندارد دیگر کسی منتظر عمو نوروز نیست.

پدر خانواده هنوز بدهکار خرج عید سال قبل است، چشمان مادر از بافتن لباس، برای کمک خرجی پدر ماننده ماهی هفت‌سین سرخ شده، برادر در تلاش برای فراموشی درد، گم‌شده است و خواهری که تنش پرپر شده است، چشمانش برای مشکلات خانواده خیس شد. هرکدام با زبانی می‌گویند، به نوروز بگویید که امسال نیاید.

آری شادی‌های این عید را دزدیده‌اند. اما ما دهه‌هشتادی‌ها هر لحظه به دنبال ایجاد وضیعت مطلوب هستیم. ما به خودمان قول می‌دهیم که سال آینده برای حال خوب هم وطن‌هایمان تلاش کنیم و برای رهایی از مشکلات بجنگیم.

به امید سالی با دل خوشی و یادگیری فرهنگ ایران عزیزمان.

سال نو مبارک.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.