گردهمایی مشاهیر همدان در حضور شهروندان

0

*فرزاد سپهر

*روزنامه‌نگار و مدرس معماری

«حسین اردلانی» نقاش، مدرس دانشگاه و از اعضای هیئت داوری تصویرگری سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان معتقد است سردیس مشاهیر به چشم می‌آیند اگر در یک مجموعه جمع شوند. اردلانی مدرک دکترای تخصصی فلسفه هنر و کارشناسی‌ارشد در رشته نقاشی دارد و به گفته خودش هنرهای تجسمی را با تمرکز بر فلسفه هنر و حوزه‌های نقاشی، گرافیک و مجسمه‌سازی به شکل پژوهش و خلق آثار هنری دنبال می‌کند. آخرین پژوهش اردلانی کتاب تاریخ تحلیلی نقاشان معاصر همدان در مجموعه دانشنامه همدان توسط حوزه هنری استان در دست انتشار است.

مدرس فلسفه هنر در دانشگاه معتقد است: ابتدا باید تعریف جامعی از فرهنگ و هنر داشته باشیم و سپس آن را در جنبه‌های متفاوت هنری مانند ادبیات تکثیر کنیم تا بر حسب آن‌ها به طوری‌که نمایان‌گر فرهنگ همدان باشد بتوان سیاست‌گذاری کرد. فرهنگ همدان نه صرفا بر آثار باستانی و قدمت تاریخی بلکه در فضاهای اجتماعی و پویای معرف فرهنگ عمومی تعریف می‌شود و ویژگی‌های خود را می‌گوید. باید روی آن‌ها متمرکز شد.

اردلانی درباره ارزیابی مکان نصب و ساخت سردیس در فضاهای شهری و اثرگذاری بروی تعاملات فرهنگی و اجتماعی شهروندان می‌گوید: سردیس‌های مشاهیر همدان در صورتی‌که به شکل مجموعه باشند اثرگذاری بهتری خواهند داشت. برای معرفی و ایجاد توجه عمومی در شهر. سردیس‌های مشاهیر اگر در فضاهای متمرکز شهری نصب شوند، می‌توانند به خوبی برای همگان معرفی شوند پرهیز از آلودگی بصری یا تنوعی از فضای سبز داشته باشد تا تمرکز را نسبت به خود کمتر کنند و این سردیس‌ها در فضای سبز پنهان شوند.

اردلانی توضیح می‌دهد: بنابراین جانمایی برای هر اثر هنری بسیار اهمیت دارد چرا که سردیس‌های شهری در مجموعه آثار هنری محیطی ارزیابی می‌شوند و محل نصب سردیس اهمیت دو چندانی برای ایجاد توجه عمومی و دستیابی به هدف‌های پیش‌بینی‌شده دارد. نورپردازی، ایجاد اختلاف سطح و متمایز کردن سردیس از جنس پایه و اختلاف رنگی یک اثر هنری در یک محیط شهری برجسته شده و چشم‌نواز می‌شود. با شناخت عناصر بصری و فراهم‌کردن ملزومات محیطی پس از نصب سردیس شاهد توجه عمومی شهروندان خواهیم بود.

هنرمند و مدرس دانشگاه برای جانمایی درست سردیس‌های مشاهیر در یک شهر می‌گوید: همدان یک باغ‌شهر است و از هر طرف به باغ و طبیعت و فضای سبز منتهی می‌شود. وجود فضاهای شهری در کنار باغ‌ها و فضای سبز موجب شده کمتر شاهد آلودگی در همدان باشیم. اثر هنری در همدان باید وابستگی خود را به طبیعت حفظ کند و این نکته می‌تواند برای هنرمندان در استفاده از مصالح اقلیمی مانند سنگ موثر باشد. در کتاب تاریخ تحلیلی نقاشان معاصر همدان که بزودی توسط حوزه هنری استان در قالب دانشنامه منتشر می‌شود گفته شده که بیشتر هنرمندان شهر  به ویژه نقاشان همدانی حتما به الوند سر می‌زنند تا از طبیعت در کار خود استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.