گزاره زنان‌ علیه‌ زنان نادرست است

0

*فاطمه خدابندلویی

حتما تا به‌حال شاهد رفتار تبعیض‌آمیز و زن‌ستیزانه زنان نسبت به زنان دیگر بوده‌اید یا در فضای ‌مجازی درباره آن‌ خوانده‌اید یا حداقل‌ در این رابطه شنیده‌اید. اما وقت آن است که بدانیم گزاره زنان علیه زنان نادرست است.

اولین و روشن‌ترین استدلالی که می‌توانیم برای آن بیاوریم، این است که رفتارهای زن‌ستیزانه و تبعیض‌آمیز زنان نسبت به دیگر زنان «عامل» شکل‌گیری نظام مردسالاری نیست بلکه «محصول» این نظامند.

همان‌طور که اغلب مردان برای نزدیک‌تر شدن به ایده‌آل‌های جامعه مردسالار، احساسات و عواطف خود را سرکوب می‌کنند و به فرزندان پسر می‌آموزند که طبق الگوی مرد قوی رفتار کنند و احساسی از خود بروز ندهند، بیشتر زنان نیز خود را ملزم می‌بینند که به استانداردهای زن خوب، زیبا و پاکدامن برسند و حتی گاهی سعی می‌کنند زنان اطراف خود را نیز به این سمت سوق دهند.

در مواقعی نیز می‌توان مشاهده کرد که برخی زنان صرفاً برای خوش‌آمد برای نظام مردسالار، با زنان دیگر ظالمانه و تبعیض‌آمیز رفتار می‌کنند که دلیل آن در بیشتر مواقع باورهای اشتباه و فشار جامعه مردسالار است.

بهتر است بدانیم متهم کردن زنان به ظلم علیه هم‌نوعان خود، یکی از راهکارهای مردسالاری برای اعمال ظلم بیشتر علیه زنان است. تنها در این‌ صورت است که مردان به حاشیه امن می‌روند و مقصر تمامی اتفاقات، زنان شناخته می‌شوند. لازم است آگاه باشیم که به‌وجود آورنده نظام مردسالار، زنان نبوده‌اند و نقش زنان در تداوم این نظام، هرگز بیشتر از مردان نبوده‌ است و فراموش نکنیم که قربانیان اصلی تبعیض‌های جنسیتی همواره زنانند و مردان نه با انتخاب خود، اما همیشه منافع بیشتری برده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.