شرافت روزنامهنگاری همدان
سعیده آقاخانی-استاد دانشگاه
کارکرد رسانهها، در قالب ۴ بخش آموزش، تبلیغات، آگاهیبخشی و سرگرمی تقسیم بندی میشود که آگاهی بخشی، مهمترین نقش رسانهها در جهان به شمار میآید.
از مسیر بالا بردن سطح آگاهی جامعه میتوان به خیر جمعی رسید. رسانهای که همت خود را در آگاهی بخشی و اطلاعرسانی قرار داده است، در تعیین هویت ملی و فردی افراد جامعه نقش دارد؛ آنها را از انزوا دور کرده و حس مشترک و همبستگی در جامعه ایجاد میکند.
مدیران همداننامه این نقش را برای رسانه خود برگزیده اند و با دغدغهمندی عمیق نسبت به وقایع امروز و نیز تاریخ شفاهی و ملموس همدان، آنجا که لازم است به بیان مکتوب و آنجا که بستر مناسبی برای ایفای نقش آگاهی بخشی در رسانه مکتوب نمیبینند، در نقش کنشگر اجتماعی و فرهنگی ظاهر میشوند و با چارچوب منطقی، مردم پیرامونشان را به خواندن، شنیدن، دیدن و تفکر انتقادی ترغیب میکنند.
حقیقت آنکه هنوز هم بستر مناسبی برای ایفای نقش آگاهیبخشی رسانهها در کشور فراهم نیست. رسانهها برای آگاهی بخشی، به آزادی بیان، جریان آزاد اطلاعات دو سویه، به رسمیت شناختن حق دانستن مردم توسط نهادهای رسمی و شفافیت نیاز دارند و این موارد، هنوز با چالشهای بسیاری در کشور روبهرو است.
در همدان هم، نبود آموزشهای مستمر برای روزنامه نگاران خصوصا در حوزههای روزنامهنگاری تحقیقی و توسعه، همچنین گارد بسته افراد و سیستمها نسبت به نقد، و نشناختن حقوق رسانه در آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات، موانع کلیدی پیش روی روزنامهنگاران است.
تغییرات مرجعیت رسانهای نیز، آینده رسانههای رسمی و سنتی را با اما و اگر روبهرو کرده است. در این میان همداننامه، نه به گذشته روزنامهنگاری تکیه کرده، و نه آن را رها کرده است. چاپ منظم نشریه با محتوای تولیدی نقادانه و موضوع محور؛ در کنار راهاندازی صفحه فعال در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای پر مخاطب، برگزاری منظم و ساختارمند رویدادهای فرهنگی و آموزشی، و تولید پرتعداد محتوای ویدئویی و تصویری از رویکردهای همداننامه است که- به جز مورد حضور کم و بیش در شبکههای اجتماعی-، در سایر رسانههای محلی همدان، انجام نمیشود.
از این لحاظ همداننامه را میتوان یک رسانه پیشرو در راستای آگاهیبخشی، آموزش روزنامهنگاری و نگارش اصولی، ترغیب مردم به مطالعه، پاسداشت فعالان فرهنگی و هنری و حفظ شرافت روزنامهنگاری در استان همدان دانست.
با این حال با توجه به تغییراتی که در ساز و کارهای اقتصادی رسانهها در سالهای اخیر اتفاق افتاده است، به نظر میرسد تداوم و توسعه این حضور غنی، نیازمند پشتوانههای محکمتر اقتصادی و خلاقیتهای بیشتر در عرصه تامین منابع مالی همداننامه، بدون وابستگی به دولت است.