در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد:
آئین بزرگداشت دکتر پرویز اذکایی

0

*مهرداد نهاوندچی

*خبرنگار

مراسم بزرگداشت استاد پرویز اذکایی در کتابخانه ملی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت استاد پرویز اذکایی، روز چهارشنبه ۶ اردی‌بهشت ۱۴۰۲ در سالن اسناد و کتابخانه ملی ایران، برگزار شد. در ابتدای مراسم کلیپی از زنده‌یاد اذکایی پخش شد که در آن وی این جمله را ذکر می‌کند: «نویسندگی شغل خداست» و در ادامه در مورد همکاری با ایرج افشار و عشقش به کار کتابداری می‌گوید.

در این مراسم «علیرضا مختارپور» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران سخنرانی کرد‌ و به همکاری پرویز اذکایی با کتابخانه ملی اشاره کرد.

سخنران بعدی «عاطفه زارعی»، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بود که در سخنانش به سوگ بزرگی اشاره کرد که توسط او و همکارانش برای زنده‌یاد اذکایی یدک کشیده می‌شود‌‌. وی از استاد نقل کرد که از کتابداری باید به نویسندگی رسید.

سپس «حسین معصومی همدانی» از خاطرات و رابطه دوستانه خود با پرویز اذکایی در دوران جوانی صحبت کرد. «علی محمدی» عضو هیئت علمی گروه ادبیات دانشگاه بوعلی نیز به بیان خاطراتی از دکتر اذکایی پرداخت و متن زیبای ادبی را در ستایش استاد خواند. در ادامه در مورد کتاب کارنامک استاد اذکایی نکاتی را برشمرد. وی آن را بخشی از فن کتابشناسی نامید.

«بهرام پروین گنابادی» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ویژگی کارهای پرویز اذکایی را ایجاز خردمندانه خواند. وی لهجه همدانی زنده‌یاد اذکایی را شناسنامه او ذکر کرد. او به تعهد اذکایی به شهر همدان اشاره کرد و گفت: تمام وجود اذکایی شده بود همدان.

در ادامه این مراسم «اکبر ایرانی» مدیرعامل موسسه میراث مکتوب، به همکاری این موسسه با زنده‌یاد اذکایی اشاره کرد. وی در مورد کتاب آثارالباقیه و انتشار آن در میراث مکتوب صحبت کرد و اذکایی را رازی‌شناس بزرگی خواند.

سخنران پایانی مراسم، «محمود جعفری دهقی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بود.

شایان ذکر است، دکتر پرویز اذکایی پژوهشگر و مورخ برجسته ایران و همدان ۲۵ فروردین‌ سال جاری بر اثر بیماری در بیمارستان بوعلی همدان درگذشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.