آستینی که صمت همدان باید در زمینه حمایت از کسب‌و‌کار بومی بالا بزند

0

*عرفان صفانیا

*کارشناس ارشد طراحی شهری

شاید مهم‌ترین نهادی که در زمینه کسب‌و‌کار تأثیرگذار است، سازمان‌های صمت استان‌ها هستند. در همدان نیز مسئله اشتغال به یکی از معضلات بزرگ جوانان همدانی تبدیل شده است. سازمان صمت، به عنوان یکی متولیان اشتغال در زمینه‌های گوناگون می‌تواند نقش مهمی در زمینه اشتغال برای جوانان همدانی ایفا کند.

سیاست‌گذاری در زمینه حمایت از واحدهای تولیدی به عنوان عنصری کلیدی در حمایت از اشتغال جوانان همدانی باید مورد توجه قرار بگیرد. واحدهای تولیدی، علاوه بر تأثیر بسیار مثبت در اقتصاد استان، می‌توانند چرخ زندگی افرادی را بچرخانند که به کار نیازمند هستند. در سال‌های اخیر و در دوران تحریم‌های ظالمانه، بسیاری از کسب‌وکارها لطمه خوردند و به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمدند. در همین راستا، سازمان صمت همدان باید نسبت به تمام ظرفیت‌های استان، هوشیارانه عمل کند؛ به عنوان مثال، یکی از صنایعی که باید حمایت شود، صنعت چرم استان همدان است. امروز تقریبا قسمت زیادی از چرم استان از استان‌های دیگر وارد می‌شود، این بخش یکی از بخش‌هایی است که قابلیت رشد و توسعه بسیاری‌ دارد و در صورت تضمین کیفیت، محصولات چرمی همدان می‌تواند به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر صادر شود.

یکی دیگر از صنایعی که باید مورد حمایت قرار بگیرد، صنعت فرش در همدان است. شهر همدان و روستاهای اطراف همدان سابقه‌ای طولانی در تولید فرش‌های دست‌باف منحصر بفرد خود دارند. بسیاری از این طرح‌ها حتی در نقش یک میراث هویتی برای شهر همدان می‌توانند مطرح شوند. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل ‌حمایت‌نکردن از قالیبافان همدانی، این صنعت ارزشمند رو به ضعیف‌تر شدن و حتی از بین رفتن، رفته است. صنعت و معدن همدان به عنوان یکی از متولیان بحث اشتغال و حمایت از صنایع، باید رویکرد ویژه‌ای به صنایعی داشته باشد که هم از لحاظ مالی سودآور هستند و هم یکی از عناصر هویتی این مرز و بوم محسوب می‌شوند. در همین زمینه پشمی که عشایر تولید می‌کنند به دلیل نبود خریدار از بین برده می‌شود. صمت همدان، با یک رویکرد هوشمندانه می‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی برای احیای صنعت فرش در همدان انجام دهد و در این مسیر ‌می‌تواند از اقشار مختلفی حمایت کند و اشتغال ایجاد کند.

سازمان صمت، با در اختیار داشتن اختیارات بسیار، در زمینه‌های گوناگون، می‌تواند تضمین کننده اشتغال برای جوانان همدانی باشد، این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق، مشورت با نخبگان، و ارتباط با اقشار مختلف جامعه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.