آموزش و پرورش همدان، همچنان بدون مدیر
*سید امیر قشمی
*مدیر موزه آموزشوپرورش
یک ماه از مسائلی که برای مدیرکل سابق آموزشوپرورش به وجود آمد و سبب استعفای ناخواستهاش شد، میگذرد، تا این زمان نه تنها علت برکناری یا استعفای وی مشخص نشد، بلکه پس از گذشت قریب به یک ماه از سالتحصیلی جانشینی برای وی، معرفی و منصوب نشده است، در حالی که در صورت انتخاب سریع مدیرکل پیش از شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، آموزشوپرورش می توانست با ساماندهی، برنامهریزی و هماهنگی بهتر سال تحصیلی جدید را مطلوبتر آغاز کند.
متأسفانه علیرغم تذکر جدی امام جمعه همدان به وزیر آموزشوپرورش در خطبههای نماز جمعه مورخه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ مبنی بر ضرورت تسریع در معرفی مدیرکل جدید، توجه و اقدامی نسبت به این مطالبه منطقی و توصیه دلسوزانه هم صورت نگرفت.
بدون تردید تعلل در معرفی مدیرکل، فعالیتهای آموزشوپرورش را تحت تأثیر قرار خواهد داد که این امر خسارات جبرانناپذیری در درازمدت به حوزه فرهنگ و آموزشوپرورش وارد میکند.
گرچه علت این تعلل و تأخیر در معرفی مدیرکل بر همکاران محترم که تقریبا در هیچ دورهای طی سالهای متمادی، کوچکترین نقشی در معرفی و انتخاب مدیرکل نداشتهاند روشن است، اما آنچه بیشتر از این کوتاهی و تعلل مهم است و باعث نگرانی معلمان و جامعه فرهنگی شده است، تحمیل مدیری فاقد صلاحیت و شایستگی است که باعث میشود معضلات گذشته استمرار یافته و مضاعف شود.
از آنجا که در سالهای اخیر همواره اراده جریانها و گروه های سیاسی، نمایندگان مجلس، نیروهای تأثیرگذار بر اراده معلمان و مدیران و افراد صاحبنظر و دلسوز غلبه داشته و دارد، بسیار طبیعی است که معرفی مدیرکل به علت اختلاف نظرها بین افراد موثر و نمایندگان استان و یا طولانی شدن مشورتها و اجماع گروههای مختلف و نیز جلب رضایت و حمایت افراد صاحب رای و نفوذ از سوی وزیر بیشتر از آنچه که انتظار میرفت به درازا کشیده شود.
شاید تا لحظه نگارش این یادداشت مدیرکل انتخاب و حکم وی آماده شده باشد، اما چه مدیر انتخاب شده باشد و چه هنوز انتخاب نشده باشد، انتظار میرود، فرد مورد نظر گزینهای اصلح و قویتر از مدیر قبلی باشد، در واقع کسی باید در جایگاه مدیرکلی قرار گیرد که دارای یک رزومه موفق و قابل قبول مدیریتی، علمی، فرهنگی، آموزشی باشد و مهمتر از آن از مقبولیت بالایی در نزد معلمان و مدیران و نیروهای ستادی برخورار باشد، در غیر این صورت هر انتخابی میتواند به وخیمتر شدن وضعیت اسفبار آموزشوپرورش بینجامد.