ما هم با تعطیلی این آموزش‌و‌پرورش موافقیم!

0

*سیدامیر قشمی

*مدیر موزه آموزش‌وپرورش

حجت الاسلام پناهیان که سخنانش عموما با واکنش‌های تند کاربران در فضای مجازی مواجه می‌شود. روز گذشته در اظهاراتی تأمل برانگیز خواهان تعطیلی آموزش‌و‌‌پرورش شده است،

این سخنان آن هم از سوی یکی از نزدیک ترین افراد به نظام را باید تیر خلاصی بر حیثیت و اعتبار آموزش و پرورش در ۴۴ سال گذشته و عملکرد هزاران معلم، مدیر و کارشناس در آموزش و پرورش به حساب آورد.

امید است که حداقل مدیران و وزرایی که سال‌ها سکان هدایت این وزارتخانه را عهده دار بوده‌اند یا کارشناسان و متخصصان و صاحب نظرانی که سال‌های متمادی در شورای عالی آموزش و پرورش تنها مرجع سیاست‌گذاری در حوزه آموزش‌و‌پرورش، مسئولیت داشته‌اند و امروز مخاطب جنابشان بوده است، در مقام پاسخ به سخنان وی و دیگر افراد غیرمسئول و غیرمطلع از وضعیت آموزش و پرورش که هراز گاهی از سوی آنان عنوان می‌شود، برآیند.

اما محض اطلاع ایشان و بسیاری از مدعیان و منتقدان خارج از حوزه آموزش‌و‌پرورش باید گفت:
آقایان خبر ندارند!! «آموزش و پرورش سال‌هاست که تعطیل است».

وقتی پس از گذشت یک ماه از سال تحصیلی ۲۳ هزار کلاس درس بدون معلم است و گفته می‌شود این کمبود تا ۵ سال آینده همچنان چالش اصلی آموزش‌و‌پرورش است؛ یعنی آموزش و پرورش تعطیل است.

تراکم دانش آموزی بالاتر از استاندارد در مدارس و  وجود کلاس‌های ۴۰ تا ۴۵  نفره که خدا می‌داند چه انرژی و توانی را از معلمان ما می‌گیرد و باعث می‌شود تا ارتباط معلم با دانش آموزان به کمترین حد خود برسد و معلمان در کلاس درس در حد یک مبصر ظاهر شوند. چیزی نیست جز این‌که آموزش‌و‌پرورش تعطیل است.

وقتی که به گفته وزیر آموزش‌و‌پرورش حتی با اجرای طرح رتبه بندی حقوق معلمان ۳۰ درصد از سایر کارکنان دولت پائین‌تر است و یا اصافه تدریس معلمان و حق الزحمه بازنشستگان عزیزی که با ایثار و فداکاری و با گرفتن اضافه تدریس تا بیست ساعت در هفته آموزش‌و‌پرورش را از بحران خارج کردند بعد از یک سال پرداخت می‌شود. این یعنی آموزش‌و‌پرورش تعطیل است.

وجود مدارس کپری و هزار مدرسه کانسکی در ۴ استان کشور و  ده هزار کلاس درس خطر آفرین در کشور که سه و نیم میلیون دانش آموز در آن درس می‌خوانند و نیز وجود ۳۵۰۰ مدرسه خیر ساز که خیرین هزینه آن را پرداخت کرده‌اند، اما دولت نتوانسته آن را تکمیل کند، به معنی تعطیل بودن آموزش و پرورش است.

بیش از ۹۱۱ هزار نفر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل و  ترک تحصیل  ۲۷۹ هزار دانش‌آموزی که وجوشان در جامعه موجب افزایش کودکان کار و خیابان و آسیب‌های اجتماعی شده است، علتی جزء تعطیلی آموزش‌و‌پرورش ندارد.

وقتی آموزش‌وپرورش را که باید میدان دانایی و تفکر باشد وبر محور باروری اندیشه‌ها گام بردارد به جولانگاه تطمیع و صحنه تاخت و تاز سیاسی عده ای از نمایندگان و دیگر گروه‌ها و صاحبان قدرت تبدیل می‌شود؛ یعنی آموزش‌و‌پرورش تعطیل!

تغییرات سریع و پی درپی سال‌های اخیر در سطح وزارت از سویی و انتخاب ضعیف‌ترین افراد ازسوی دیگر به عنوان وزیر برای تصدی این دستگاه عریض و طویل که معمولاً بیشتر آن‌ها توانایی لازم برای دفاع از جایگاه آموزش و پرورش و معلمان را نداشته‌اند کافی است تا آموزش‌و‌پرورش را به تعطیلی بکشاند.

جناب پناهیان
با این آموزش‌و‌پرورش که تنها گوشه‌‌ای از مشکلات آن عنوان شد، ما هم با شما هم عقیده هستیم که این آموزش‌و‌پرورش باید تعطیل شود.
بدون شک شما برای آموزش و پرورش کشور ایده و راهکار بهتری دارید که جامعه فرهنگی منتظر توضیحات و ارائه آن از سوی جنابعالی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.