اراده‌ای برای حل بحران آب نیست

0

*حسین زندی

*سردبیر

وضعیت بارندگی‌های پاییز و زمستان ۱۴۰۲ از تابستان بی‌آبی را در سال ۱۴۰۳ خبر می‌دهد. بیشتر شهروندان همدانی با تجربه‌ای که تابستان سال گذشته از  قطع‌شدن پی‌درپی آب شهری دارند، به خوبی می‌دانند سال آینده شرایط بدتر از امسال خواهد بود. اما آیا مسئولان استان و شهرستان همدان این شرایط را درک کرده‌اند؟

شاید دوست بدارید :

آیا آنان می‌دانند که بارندگی‌ها تنزل کرده و بسیار شرایط بحرانیست؟ اگر ندانند بدون شک باید به درایت و هوش آنان شک کرد و اگر بدانند و برنامه‌ریزی نداشته باشند، باید به ناکارآمدیشان آفرین گفت.

به نظرم با شرایط فعلی همه می‌دانند چه بحرانی در انتظار استان است، اما همچنان نیروگاه شهید مفتح شیره زمین را می‌مکد و فروچاله می‌زاید، همچنان کشاورزان طمع‌کار چاه‌های نیمه عمیق را به چاه عمیق تبدیل می‌کنند تا هر سال دو نوبت کشت کنند و همچنان چسبندگی مدیران به میزشان شدیدتر از پیش است.

اما این خبر اگر زودتر به گوش مردم برسد، بدون شک بخشی از شهروندان فهیم در مصرف روزانه تجدیدنظر خواهند کرد. در واقع برای مصرف بهینه آب باید از امروز برنامه‌ریزی کرد و برای تغییر رفتار و تغییر الگوی مصرف به کسانی که با این مقوله آشنا نیستند باید آموزش داد. راه‌حل مقدماتی این بحران تعطیلی کشت آبی در استان است. تعطیلی صنایع پر آب‌بر از جمله نیروگاه آبی و کارخانه‌های فولاد و غیره است. اما در این استان اراده‌ای برای حل بحران آب وجود ندارد. به نظر می‌رسد خشکسالی و ناکارامدی مدیران دست به دست هم داده‌اند تا تمامی این استان را به بیابان بدل کنند.

کاش اراده‌ای وجود داشت تا هشدارها را جدی بگیرد و برای سال آینده که مهم‌ترین چالش آن موضوع آب است، چاره‌ای بیندیشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.