پدر علم نوین محیط‌زیست ایران:
در محیط‌زیست مرز وجود ندارد

مخدوم ریشه مشکلات محیط زیستی را بی‌کفایتی مدیران دانسته و مطرح کرد: در بسیاری از جایگاه‌ها افرادی واقع شده‌ا‌ند که فقط یک مدرک دکتری دارند اما سواد لازم و بویژه سواد محیط زیستی ندارند و محیط زیست را به قهقرا کشاندند.

0

*نازنین ناصری

*دانشجوی دکترای محیط زیست

در فصل زمستان به‌سر می‌بریم، اما از هوای ابر گرفته فقط سوز و سرما نصیبمان شد و از برف و بارانی که در گذشته همدان را زبانزد شهر برفی کرده بود، در سال‌های اخیر و به‌ویژه امسال خبری نبود. به نیمه بهمن رسیدیم و دریغ از یک بارش درست و حسابی برف که ما را نه برای زیبایی و شور و شوقی که برایمان ایجاد می‌کرد، بلکه برای رفع عطش زمین و سیراب کردن سفره آب‌های زیر زمینی در این فصل شاهد نبودیم. در این میان پیش‌بینی‌های اداره هواشناسی ما را امیداوار می‌کرد و ابرهایی که با نگاه کردن به آن‌ها چشمانمان آب نمی‌خورد که ببارند. به ظاهر عجیب به نظر می‌سرد که ما در همدان، در این منطقه کوهستانی شاهد برف نباشیم. اما با علم و دانش که به موضوع نگاه کنیم چیز عجیبی نیست. چرا که علت کم بارشی‌ها خود ما هستیم. این گفته «مجید مخدوم»  پدر علم نوین محیط زیست ایران است.

نازنین ناصری-کارشناس ارشد محیط زیست
نازنین ناصری-کارشناس ارشد محیط زیست

پروژه هارپ و ابردزدی

مخدوم با اشاره به این‌که شایعاتی در رابطه با پروژه هارپ و ابردزدی منتشر شد، مطرح می‌کند: هارپ به‌طور کلی وجود دارد، اما در مقیاس‌های خیلی کوچک کار می‌شود و در مقیاس بزرگ کارائی ندارد. به‌طور مثال؛ در حال حاضر در کالیفرنیا سیل آمده که کشور امریکا قادر به جلوگیری از آن نبود و اگر می‌توانست با هارپ جلوی سیل را می‌گرفت. اما به‌طور کلی ابرزایی و باران‌زایی از ابر‌ها یک کار علمی بوده و در مقیاس‌های کوچک امکان‌پذیر است.

علت کمبود بارش در کشور ایران

عضو شورای عالی محیط زیست با بیان این‌که شفاف‌سازی می‌کنم علت کمبود بارش در کشور ایران به سه دلیل آلودگی‌ها، تغییر اقلیم و تخریب محیط‌زیست مربوط می‌شود، که ایران را به کانون گرمایش خاورمیانه تبدیل کرده است، عنوان می‌کند: در محیط زیست مرز وجود ندارد. فرقی نمی‌کند در شهر همدان، خوزستان یا گیلان و هر نقطه از این کشور باشد، هر عاملی به‌طور کلی تأثیرگذار است و ممکن است در یک شهر تأثیر زیاد و در یک شهر تأثیر کمی داشته باشد. این‌که در اردبیل برف آمده یا در همدان شاهد بارش برف نبودیم، دلیل بر این نیست که‌ جدا از یکدیگر هستند و همدان تحت تأثیر آلودگی بوده و بارندگی نداشته و اردبیل آلودگی نداشته و بارندگی در آنجا زیاد بوده است؛ بلکه در محیط‌زیست مرز‌بندی وجود ندارد. وقتی وضعیت نامناسبی برای محیط زیست ایجاد می‌شود همه‌جا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استاد بازنشسته دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که باید تخریب محیط زیست از هر نوعی را کنار بگذاریم، تصریح می‌کند:  از جمله این تخریبات ایجاد فرونشست زمین به دلیل استحصال بیش از حد آب زیرزمینی است. متأسفانه تخریب محیط‌زیست و استفاده از آب‌های زیر زمینی بسیار زیاد است.

مخدوم ریشه مشکلات محیط زیستی را بی‌کفایتی مدیران دانسته و توضیح می‌دهد: در بسیاری از جایگاه‌ها افرادی واقع شده‌ا‌ند که فقط یک مدرک دکتری دارند اما سواد لازم و بویژه سواد محیط زیستی ندارند و محیط زیست را به قهقرا کشاندند.

رژیم آب و هوایی

عضو انجمن ارزیابان محیط زیست ایران با اشاره به این‌که در فصل زمستان قرار داریم، طبیعتا در این فصل باید شاهد بارش برف و باران باشیم که در دو هفته اخیر وضعیت مناسبی از نظر بارش‌ها داشته، اظهار می‌کند: اما آن روند و رژیم آب و هوایی که در ایران وجود داشت، به‌طور کلی به دلایل دخالت‌‌های انسانی به‌هم ریخته است. به‌طور مثال بسیاری از محصولات کشاورزی مراحل کاشت و برداشت آن‌ها بهم خورده که کشاورزان را مجبور به تغییر زمان کاشت محصولات می‌کند.

وی کیفیت پایین بنزین، مازوت سوزی و خودرو‌های فرسوده را سه عامل عمده آلودگی هوا در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: ۶۵ درصد خودرو فرسوده در کشور وجود دارد  که مدیران ایران خودرو و سایپا همکاری لازم جهت خارج کردن آن‌ها از سیستم حمل و نقل را نداشتند. اما در آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست، وزیر کشور اعلام کرد که در حال ساخت اتوبوس‌های برقی هستیم که امیدواریم این کار عملی شود که با اجرایی شدن آن می‌توانیم آلودگی هوا را تا حد زیادی کنترل کنیم.

مخدوم در نهایت می‌گوید: ما این همه نسبت به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها  شاهد اعتراض مردم هستیم اما گوش شنوایی وجود ندارد. این همه ما ذخیره گاز فراوان داریم که آن را به فروش می‌رسانیم تا دلار بدست بیاوریم در‌حالی‌که می‌توانیم به جای مازوت از سوخت گاز برای نیروگاه‌ها و …استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.