افزایش ابتلا به سرطان پستان در زنان استان

رئیس مرکز بهداشت شهرستان نهاوند: 24 نفر در سال 97 در نهاوند مبتلا به سرطان پستان شناسایی شده‌اند که در حال درمان هستند.

به گفته «افسانه اقبال‌نیا» مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان در هر ۴۰ دقیقه یک زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شود به طوری‌که در حال حاضر، آمار مبتلایان به آن در کشور هشت درصد است، یعنی از هر هشت زن دو نفر مبتلا به این سرطان هستند

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

به گفته «افسانه اقبال‌نیا» مؤسس کمپین آگاهی، پیشگیری و مبارزه با سرطان پستان در هر ۴۰ دقیقه یک زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شود به طوری‌که در حال حاضر، آمار مبتلایان به آن در کشور هشت درصد است، یعنی از هر هشت زن دو نفر مبتلا به این سرطان هستند. به اعتقاد اقبال‌نیا آمار هشت درصد امسال، طبق اعلام وزارت بهداشت سال آینده به ٢٨ درصد افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که ضرورت توجه به این سرطان را دوچندان کرده است.

رتبه اول مرگ و میر در زنان همدانی

در همدان نیز ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان مهم‌ترین عامل مرگ و میر بانوان این استان معرفی شده است. در این میان گویا نهاوند بیشترین آمار مبتلایان به سرطان پستان را در استان همدان دارد که به گفته کارشناسان مهم‌ترین دلیل آن استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی این شهرستان است. نهاوند به علت آب و هوای خاص دو فصل برای کشت محصولات کشاورزی دارد و بیشتر کشاورزان برای زودتر به بار نشستن محصولات خود اقدام به استفاده بی‌رویه از کودها و سموم کشاورزی می‌کنند که یکی از نتایج مهلک آن افزایش ابتلا به سرطان پستان در میان بانوان این شهرستان است.

۲۴ مبتلا در یک سال

رئیس مرکز بهداشت نهاوند در گفتگو با همدان‌نامه با اعلام این‌که سرطان پستان همچنان در بین سرطان‌های زنان رتبه اول را دارد، توضیح می‌دهد: عوامل زیادی از جمله سبک زندگی به خصوص تغذیه نامناسب، سموم موجود در مواد غذایی، امواج الکترومغناطیسی و عوامل ژنتیکی و ارثی در بروز این بیماری نقش دارند.

«علی احسان خویشوند» درباره وضعیت این بیماری در شهرستان نهاوند می‌گوید: شیوع ۵۷ صدم درصد در هزار در گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال در این شهرستان گزارش شده و ۲۴ نفر در سال ۹۷ در نهاوند مبتلا به سرطان پستان شناسایی شده‌اند که در حال درمان هستند.

افزایش ابتلا به بیماری‌های مزمن

دکتر «طاهره هاشم» جراحی که در زمینه سرطان فعالیت می‌کند به همدان‌نامه می‌گوید: در روزگاران قدیم به دلیل کمبود بهداشت عمومی بیشتر بیماری‌هایی که شهروندان به آن‌ها مبتلا می‌شدند شامل بیماری‌های عفونی مانند وبا، حصبه، وبا و سل و آبله بود و امروزه دلیل سیستم لوله‌کشی آب بهداشتی، واکسیناسیون و وجود یخچال از میزان ابتلا به بیماری‌های عفونی کم شده و به دلیل شرایط زندگی صنعتی، تحرک کم و کمبود وقت که منجر به روی آوردن شهروندان به خوردن غذاهای فراوری‌شده و آماده شده و همچنین مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی در کشاورزی شاهد افزایش آمار بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های سخت مانند سرطان هستیم که همه این‌ها زندگی افراد را مختل می‌کند. هزینه‌های زیادی صرف درمان بیماری‌ها و در بسیاری موارد تشخیص دیررس منجر به آسیب‌های زیادی در پی دارد و گاه منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود.

وی می‌افزاید: در ایران آمار مبتلایان به بیماری سرطان نسبت به کشورهای اروپایی کمتر و نسبت به کشورهای آفریقایی بیشتر است. طبق تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سن ابتلا به هر نوع سرطان و همچنین آمار مبتلایان به این بیماری در ایران افزایش پیدا کرده است. برای مثال سن ابتلا به سرطان سینه که قبلا زمان ابتلا به آن دهه پنجم زندگی بود در حال حاضر به دهه چهارم رسیده است، ضمن این‌که تعداد مبتلایان به آن نیز بیشتر و به معضلی برای جامعه زنان تبدیل شده است. این یعنی مادر در سنی که فرزندانش کوچک هستند و سخت به او نیاز دارند، باید با این بیماری دست و پنجه نرم کند. پس باید بیشترین تلاش خود را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری صرف کنیم.

اهمیت تغذیه سالم

این پزشک جراح معتقد است: طبق تحقیقات تغذیه سالم مهم‌ترین عامل مبارزه با سرطان است و به شدت از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند. غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها سبب تغییر ژن سالم فرد به ژن معیوب می‌شود یعنی موتاسیون و جهش ژنتیکی در فرد رخ می‌دهد و ابتلا به سرطان حالا در هر کجای بدن آغاز شود.

هاشم می‌گوید: لازم است از مزرعه تا سفره خانواده برای تهیه غذای سالم برنامه‌ریزی و تلاش کنیم. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید بر واردات کودها و سم‌های کشاورزی نظارت داشته باشند و آموزش کشاورزان و باغ‌داران توسط کارشناسان را در برنامه داشته باشند. لازم است کودهای سالم وارد کشور شوند و به میزان کم مورد استفاده قرار گیرند و از مصرف بی‌رویه آن‌ها جلوگیری شود.

نشانه‌ها را جدی بگیرید

به نقل از ایرنا دکتر «حمید احمدی» فلوشیپ جراحی پستان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار افزایش سن و ژنتیک که در ابتلا به سرطان پستان بسیار مهم هستند، عوامل دیگری هم در ابتلا به آن نقش اساسی دارند که شامل ازدواج نکردن، نداشتن شیردهی، چاقی، قاعدگی در سن پایین و یائسگی دیرهنگام است. سن بالای بارداری یکی دیگر از عوامل خطر ابتلا به این بیماری است و مناسب‌ترین سن بارداری تا ۳۰ سالگی است و به زنان توصیه می‌شود که بچه‌دارشدن را به تاخیر نیندازند.

احمدی بر لزوم پیشگیری و شناسایی به‌ موقع بیماری تاکید می‌کند و می‌گوید: استفاده از رژیم غذایی سالم و ورزش، جلوی افزایش وزن را می‌گیرد. این موارد در پیشگیری از ابتلا به این سرطان قطعا تاثیر دارد.

فلوشیپ جراحی پستان به زنان توصیه می‌کند هر تغییری در این عضو بدن اعم از درد، ترشح شیر و تغییر شکل را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند و خودشان را به طور مستمر معاینه کنند. اگر زنان این ۲ مورد را جدی بگیرند، در همان مراحل مقدماتی، سرطان شناسایی می‌شود و در این مراحله به راحتی و سادگی درمان اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع سرطان در کشور بیشتر شده و سن آن هم کاهش یافته است، توضیح می‌دهد: داده‌ها نشان دهنده این موضوع در کشور است که شیوع سرطان بیشتر شده و حتی سن ابتلا هم کاهش یافته است.

+++سوتیتر

دکتر هاشم: لازم است از مزرعه تا سفره خانواده برای تهیه غذای سالم برنامه‌ریزی و تلاش کنیم. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید بر واردات کودها و سم‌های کشاورزی نظارت داشته باشند و آموزش کشاورزان و باغ‌داران توسط کارشناسان را در برنامه داشته باشند. لازم است کودهای سالم وارد کشور شوند و به میزان کم مورد استفاده قرار گیرند و از مصرف بی‌رویه آن‌ها جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.