تجمع در استخرها و انتقال بیماری

0

*مهران‌دخت فتحی

فصل گرما که فرا می‌رسد صحبت از تفریحات آبی در صدر فعالیت‌های تابستانی قرار می‌گیرد. شنا و آبتنی در استخرها ورزش مورد علاقه بیشتر افراد در این ایام است، اما قبل از هر چیز باید تدابیر لازم برای حفظ سلامت افراد در این محیط‌ها بررسی شود.

این تفریح لذت‌بخش چون در مکانی است که به دلیل وجود رطوبت و گرما، محیطی مناسب برای رشد و کشت باکتری‌ها و قارچ‌هاست باید با حساسیت بالا و دقت بسیار مورد نظارت و پاکسازی قرار گیرد.

مهران‌دخت فتحی
مهران‌دخت فتحی

ناراضی‌بودن قریب به اتفاق افراد مراجعه‌کننده به استخرها از پاک و سالم بودن آب و محیط استخرها موضوعی است که باعث شده افرادی که علاقه بسیاری به حضور در این اماکن دارند را منصرف و موجبات نارضایتی را فراهم‌ کند. حتی دیده شده که افراد با یک بار مراجعه به انواع بیماری‌های پوستی، چشمی، گوارشی و داخلی مبتلا شده‌اند.

از مواردی که اکثرا پس از مراجعه از استخرها شاکی هستند. قرمزی شدید چشم‌ها بابت استفاده بیش از حد استاندارد مواد ضدعفونی‌کننده است، به میزانی که حتی بعد از دوش گرفتن همچنان بوی این مواد بر روی بدن و موها باقی می‌ماند.

استفاده از روش‌های قدیمی و منسوخ برای پاکسازی آب به‌جای استفاده از اشعه برای ضدعفونی‌کردن، یکی از علل نارضایتی و استقبال‌نکردن از استخرهای سطح شهر و استان است.

نبود نظارت کافی و رعایت نکردن استاندارهای سلامت در استخرها باعث استقبال نکردن گروه زیادی از افراد است که خودشان را به دلایل ذکر شده از بهره‌مندشدن از این ورزش مفرح محروم می‌دانند.

وجود بیماری‌های موجود عصر حاضر و واکسینه‌نشدن افراد در مقابل آن اهمیت موضوع را برای بررسی و پیگیری‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد.

از جمله بیماری‌هایی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته بحث انتقال بیماری‌های جلدی از جمله زگیل در این اماکن است. ویروس زگیل چندین نوع دارد که برخی از انواع آن‌‌ها بسیار مهلک است و می تواند زندگی افراد را با مخاطرات جدی روبه‌رو کند.

درست است که زگیل از نوع تناسلی آن از داخل آب انتقال پیدا نمی‌کند، اما همین ویروس به راحتی در کف پا و کف دست قابل سرایت است.

رعایت نکات بهداشتی و همین‌طور کنترل در این زمینه توسط عوامل ناظر در کلیه استخرهای همدان به‌خصوص در سانس بانوان که اغلب با حضور کودکان هستند، بسیار پائین است و مشاهدات شخصی هر یک از افراد بیانگر این موضوع است.

مورد قابل توجه دیگر در این زمینه مشترک بودن استفاده بانوان و آقایان از محل استخرهاست که شدت انتقال بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.

افزایش تعداد استخرها و مجزاکردن آن‌ها برای استفاده بانوان و آقایان قدم مهم و موثری است که می‌توان در جهت حفظ سلامت این محیط و اشخاص برداشت.

 

از دیگر موارد مهم  قابل اشاره در خصوص استخرهای استان همدان که شکایت مردم و مراجعه‌کنندگان‌ را موجب شده است، رزرو قالب سانس‌های  استخرها در ایام کوتاه تابستان توسط ارگان‌های دولتی است.

در فصل تابستان، استخرها اکثرا توسط ارگان‌های دولتی قرق شده و اجازه حضور بقیه افراد برای حضور در سانس‌های رزرو شده را نمی‌دهند، حتی اگر تعداد افراد شرکت‌کننده  از سمت مراکز دولتی بسیار اندک باشد.

در نتیجه سانس‌های محدودی برای مراجعه بقیه‌ی افراد و عموم مردم در دسترس است که آن هم با حجم مراجعه  بسیار بالایی روبرو است و قطعا این روند هم موجب افزایش بیماری و انتقال آن را به دنبال دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.