رعایت بهداشت در استخرها؛ از روی کاغذ تا داخل استخر

خدابخشی: چنان‌چه منبع تأمین کننده آب استخر کاملاً سالم هم باشد، ورود حتی مقادیر جزیی باکتری‌ها توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد.

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

این‌که قوانین و مقررات حساب‌شده‌ای درباره بهداشت استخرها وجود دارد که درست، اما این‌که این قوانین چقدر رعایت می‌شوند، واقعا مبهم است. مشاهدات میدانی، حاکی از وضعیت اسف‌بار استخرها، به‌خصوص استخرهای بانوان است، اگرچه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت معتقدند، بر فعالیت این بخش نظارت مستمر دارند.

با آغاز تابستان، بعد از فروکش‌کردن کرونا که بیش از دو سال، شهروندان را خانه‌نشین کرده بود، حالا با ازدحام جمعیت در استخرها مواجه هستیم؛ استخرهایی که گاه ابتدایی‌ترین مسائل بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند. برای مثال؛ هفته گذشته خبری مبنی بر مسمومیت غواصان در یکی از استخرهای معروف و واقع در به اصطلاح بالای شهر دهان به دهان چرخید که البته دانشگاه علوم پزشکی به آن واکنشی نشان نداد و این بر را نه رد و نه تأیید نکرد.

کارشناس مسئول کنترل بهداشتی آب و فاضلاب و استخرهای شنا مرکز بهداشت استان با بیان این‌که استخرها به علت این‌که در یک مدت زمان محدود به طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می‌‌گیرند، همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه هستند، توضیح می‌دهد: چنان‌چه منبع تأمین کننده آب استخر کاملاً سالم هم باشد، ورود حتی مقادیر جزیی باکتری‌ها توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد.

رعایت نکات و مقررات بهداشتی توسط شناگران در استخرها

«مهدی خدابخشی» تأکید می‌کند: ما بر تمام قسمت‌های قابل رویت نظارت می‌کنیم و همین‌طور موتورخانه و سیستم تهویه و فیلترها و را بررسی و هر ماه از آب استخرها نمونه‌برداری و در آزمایشگاه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی می‌افزاید: کیفیت آب استخرهای شنا مهم‌ترین عامل در استفاده سالم از استخر است، به علاوه در فرآیند گندزدایی و تصفیه، تمام باکتری‌ها، ویروس‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌ها نابود می‌شوند. مسئله عمده، آلودگی ناشی از تماس ترشحات دهان، بینی، پوست و دفع ادرار است.

خدابخشی می‌گوید: برای گندزدایی آب استخرهای شنا در حال حاضر نمک گزینه انتخابی برای گندزدایی آب استخرهاست و استفاده از گاز کلر از سال ۹۷ ممنوع است. این میزان کلر آب باید بین ۳-۱ میلی‌گرم در لیتر باشد و اگر در استخرها کلر پائین‌تر از این حد باشد حتما ما اخطار می‌دهیم تا دستگاه را طوری تنظیم کنند که میزان کلر در این حد باشد.

وی ادامه می‌دهد: این کلر می‌تواند مشکلاتی را برای شناگران به وجود بیاورد که ما پیشنهاد می‌کنیم از سیستم الکترونیک نمک طعام برای گندزدایی آب استفاده کنند که دستگاه سدیم آن را می‌گیرد و کلر آن را آزاد می‌کند. بوی کلر موجود در فضای استخر و در سوزش دستگاه گوارش و تنفس در صورت استنشاق آب استخر ناشی از کلر موجود در آب است

کارشناس مسئول کنترل بهداشتی آب و فاضلاب و استخرهای شنا مرکز بهداشت استان معتقد است: لازم است PH  آب چک شود و به مقداری باشد که بتواند در مقابل میکروب‌ها واکنش نشان دهد

دمای آب استخر

خدابخشی با اشاره به این‌که در استخرهای سرپوشیده، کنترل دمای آب استخر و محیط آن (هوای استخر) دارای اهمیت است، توضیح می‌دهد: توصیه می‌شود دمای هوای استخر حدود ۳ درجه سانتیگراد گرمتر از دمای آب استخر باشد. دمای پیشنهاد شده برای  آب استخر برای استفاده عموم ۲۷، درجه مطلوب ۲۴-۲۳ و در وضعیت ایده آل ۲۸-۲۶ درجه سانتیگراد است.

شفافیت آب استخر

به گفته وی شفافیت از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری آب استخرهای شنا است و از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است؛ نبود ذرات معلق و کلوئیدی در آب استخر که مانع تماس مستقیم و مناسب عامل گندزدا می‌شود، افراد قادر خواهند بود عمق آب استخر را تخمین بزنند و از وجود خطرات احتمالی به آسانی مطلع شوند و می‌توانند با اطمینان خاطر در آب استخر شنا کنند. شفافیت آب استخر باید به حدی باشد که یک صفحه به قطر ۱۰ سانتیمتر، در عمیق‌ترین نقطه استخر به راحتی دیده شود.

این کارشناس تأکید می‌کند: شناگران موظف هستند که قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویند. همچنین بعد از استفاده از آب استخر همین عمل را انجام دهند تا از آلودگی های احتمالی پیش گیری به عمل آید. شناگران قبل از ورود به استخر، حتما پاهای خود را در حوضچه ضد عفونی قرار دهند. استخر کودکان باید از بزرگسالان جدا باشد. جلوگیری از شنا در مواقع ابتلا به بیماری‌های عفونی و مسری (پوستی، گوارشی و تنفسی)، زیرا امکان سرایت بیماری به دیگر استفاده‌کنندگان وجود خواهد داشت و همین‌طور خانم‌هایی که در دوره پریود ماهانه خود هستند نیز اجازه ورود به استخر ندارند.

وی می‌افزاید: استفاده از کلاه الزامی است و باید مقدار کلر ۳ نوبت در روز سنجیده شود. شناگر از ورود به استخری که به طور کامل پر آب نیست و یا نجات غریق در محوطه نیست، خودداری کند و وجود نجات غریق در استخرها الزامی است. تهویه استخر باید به طور مرتب انجام شود و دستگاه‌ها در کف استخرها قرار گیرد زیرا کلر سنگین است و پائین می‌رود. شناگران از بردن مواد غذایی، ظروف مختلف به ویژه شیشه به محوطه استخر خودداری کنند. هر شناگر باید دارای وسایل اختصاصی شنا تمیز باشد.

نظارت‌ها و تخلف‌ها

کارشناس مسئول کنترل بهداشتی آب و فاضلاب و استخرهای شنا مرکز بهداشت استان معتقد است: ما هرماه بر استخرها نظارت داریم، علاوه بر این، استخرها ملزم هستند که ناظر بهداشتی استخدام کنند تا هر روز میزان کلر را بررسی کند. ما به‌طور سر زده به استخرها می‌رویم و چون سانس خانم‌ها آلودگی بیشتری دارد ما در این زمان‌ها به استخرها رفته و سری به آن‌ها می‌زنیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.