استخرهای بدون شناگر، شناگران بدون استخر

شهروندان همدانی به استخرهای آلوده همدان معترض هستند

همدان‌نامه: با آغاز فصل تابستان و بعد از سه سال تعطیلی اماکن ورزشی، استقبال شهروندان از استخرهای شنا بیشتر شده و اغلب این استخرها با تجمع ورزشکاران مواجه هستند. علاوه بر این، گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی استخرها که انتقال بیماری‌های مختلف را به دنبال دارد، دهان به دهان می‌چرخد که البته مسئولان مرکز بهداشت استان، آن را نمی‌پذیرند. در این صفحه ویژه، این موضوع را از نظر می‌گذرانیم.

0

*رئیس هیئت نجات غریق غواصان استان همدان:

*در همدان برخی از استخرها تقریبا خالی است

*روشنک کاظمی

با آمدن فصل گرما، بسیاری از افراد به ورزش‌های آبی مانند شناکردن در استخرهای باز و بسته روی می‌آورند. در طول دو سالی که با کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کردیم، در این رابطه محدودیت‌هایی وجود داشت که با کمترشدن کرونا، استخرها فعالیت خود را از سرگرفته‌اند منتهی مشکلاتی دارند که آن‌ها را از «سیروس سوریان» رئیس هیئت نجات غریق غواصان استان همدان جویا شدیم.

روشنک کاظمی
روشنک کاظمی
  • در استان همدان چند استخر داریم و فعالیت آن‌ها به چه صورتی است؟

در سطح استان ۲۹ استخر فعال و در سطح شهرستان همدان حدود ۷ استخر فعال وجود دارد که تحت نظارت ما هستند و پروانه‌های بهره‌برداری و فعالیت خود را از طرف کمیسیون ماده ۵ باشگاهی ما دریافت کرده‌اند و کمبودی در تعداد استخر‌ها نداریم

  • سرانه استخرها چقدر است و آیا با توجه به سرانه این تعداد کافی است؟

برای ما سرانه ورزشی ملاک است که در کشور ما در مقایسه با سرانه استاندارد جهانی کم است و اگر بخواهیم استخر‌ها را جز اماکن ورزشی بدانیم، سرانه ما کمتر از استاندارد‌هایی است که در دنیا مطرح است، استخر‌ها موقعیت ورزشی متفاوتی دارند و در همدان برخی از استخرها تقریبا خالی است، زیرا هزینه دارد و تعرفه آن‌ها حدود ۲۰ تا۳۰ هزار تومان و گاهی تا ۴۰ هزار تومان است که این هزینه در نقاط مختلف شهر متفاوت است. مشتری‌های استخرهایی که در مناطق حاشیه شهر واقع شده کمتر از مناطق بالای شهر است، به طور مثال ظرفیت بعضی از استخرها مانند مریانج، شهرک مدنی و خیابان اراک که جز استخر‌های پائین شهر هستند،  ۱۰۰ نفر است، اما فقط با ۱۰ درصد ظرفیت که آن هم گاهی تا ساعت ۱۶ تعطیل هستند، با توجه به مساحت آن‌ها با ۲۰ یا ۳۰ درصد درحال فعالیتند.

  • یعنی این استخرها زیان‌ده محسوب می‌شوند؟

بیشتر این استخر‌ها با توجه به‌ هزینه‌های بالا، بعد از کرونا با کمک‌های نقدی و غیرنقدی ما مدیریت می‌شوند، زیرا هزینه‌ها افزایش یافته؛ به طور مثال قبض آبی که قبلا ۳ میلیون تومان بوده الان ۲۰ میلیون تومان و قبض برقی که قبلا ۸۰۰ هزار تومان بوده حالا ۵ میلیون تومان است و همین‌طور در موضوع نیروی انسانی نیز مربی یا نجات غریق که هر ساعت ۱۵ هزار تومان می‌گرفت حالا ۶۵ هزارتومان دریافت می‌کند. استخر‌های بالاشهر زیان‌ده نیستند زیرا مشتریان خاص خود را دارند و گاهی اوقات از شلوغی آن‌ها نیز شکایت می‌شود، اما استخر‌های پائین شهر وضعیت مطلوبی ندارند.

  • استخرهای همدان صرفا فقط آموزش شنا دارند یا در بخش‌های دیگر نیز فعال هستند؟

تمام استخرهای ما چندمنظوره هستند. بخشی از آن‌ها دارای کلاس‌های نجات غریق و غواصی و شناست که در بخش‌های خصوصی مانند استخر لاله، شهدای غواص و شهرداری بیشتر بر روی آموزش شنا به مبتدیان تأکید دارند و در بخش‌های دولتی بر مربی‌گری غواصی یک ستاره تا ۳ ستاره، مربی‌گری نجات غریق و شنا است، این‌ها در استخرهای دولتی انجام می‌شود تا برای ما هزینه زیادی نداشته باشد.

  • استخرهایی که مدعی بخش‌های درمانی مانند آب درمانی هستند را قبول دارید؟

برای آب درمانی در سطح استان دو مربی خانم و دو مربی آقا دارای مجوز هستند، اما بقیه مجوز ندارند و در صورت فعالیت غیرقانونی محسوب می‌شوند. ما نمی‌توانیم در هر استخری نظارت داشته باشیم، مخصوصا در بخش بانوان نظارت ما بسیار ضعیف است، اما در بخش آقایان این‌طور نیست. آب‌درمانی شرایط خاصی دارد و در حوزه پزشکی است و هیئت پزشکی ما را اصلا به رسمیت نمی‌شناسد و این تضادی در سطح کشور است که یا ما را قبول دارند یا ندارند و خیلی از مدرس‌ها باید حداقل فوق لیسانس تربیت بدنی را داشته باشند. مربیان آب درمانی باید مدرک فوق لیسانس را با یک گرایش خاص داشته باشند و نه گرایش مدیریت ورزشی.

  • با این‌که امنیت سلامت فرد در استخرها در رأس قرار دارد، مسائل بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود. آیا شکایتی از آن‌ها توسط افراد صورت گرفته؟

در خصوص بهداشت، هرچند جز وظایف وزارت بهداشت است و دوره نمونه‌برداری و کارها را انجام می‌دهند، اما اگر مسئولان و شهروندان استخر رعایت نکنند، نمی‌توان کاری کرد و در خصوص بانوان ما استخر اختصاصی بانوان نداریم اما چون خانم‌ها حساس‌تر هستند بیشتر شکایت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.