تجاربی از استخرهای همدان

0

*احسان فکا

*نویسنده

درد کمر و نه تفریح، دلیل استخررفتن بسیاری است و البته که تفریح و شنا هم برای جامعه‌ای غمگین این روزها ضروری است. این مسئله استخر را به مکانی با طیف گسترده‌ای از کاربری تبدیل کرده است. از یک مکان درمانی تا تفریحی و از سوی دیگر محلی ورزشی. شنا هم ورزشی المپیکی است. من البته هیچ دانش و تخصصی در ورزش شنا از منظر قهرمانی‌اش ندارم و البته که خوشحال می‌شوم، اگر همدان که در ورزش‌های انفرادی مستعد است در شنای قهرمانی هم سری میان سرها داشته باشد و کسب افتخار کند، چراکه شنا ورزش به نسبت ارزانی است و استخر و مربی هزینه بسیار منطقی و معقول دارد.

در سفر اخیر و به ضرورتی که شرحش رفت، بعد از سال‌ها در همدان پا به آب شدم و به جز یکی، دو مورد تمام استخرهای دایر همدان را تجربه کردم و موردهایی که می‌نویسم برخورد به تمامی شخصی است. از این تجربه که به یقین ممکن است مواردی نادرست باشد

یک

استخرهای همدان پراکندگی جغرافیایی به نسبت مناسبی دارند، اما بسیاری از مناطق پرجمعیت مثل کوی فرهنگیان استخر ندارند.

دو

تلفن گویای تعدادی از استخرهای همدان پاسخ‌گویی مناسبی ندارند و در فضای مجازی اطلاع‌رسانی مناسبی از روزها و ساعت‌های استفاده‌ی آقایان و خانم‌ها نمی‌شود.

سه

یکی، دو استخر بسیار باکیفیت همدان متاسفانه تعطیل هستند و در دست تعمیر و با توجه به استقبال بیشتر از این فضاها در فصل‌های گرم،  شاهد زمان‌سنجی مناسب برای تعمیر و تغییر نیستیم.

چهار

قیمت بلیت استخرهای همدان فارغ از کیفیت گوناگون سخت‌افزاری یعنی ساختار و ساختمان استخر و نرم‌افزاری یعنی کیفیت آب به هم نزدیک است و البته با توجه به ساعت محدودتر با قیمت یک استخر با کیفیت خوب در تهران برابری می‌کند. عدد و رقم قابل ارائه اما از حوصله‌ این نوشته خارج است.

پنج

استخرهای دولتی همدان کیفیتی به مراتب بالاتر از یکی دو استخر خصوصی دارند.

شش

بسیاری از استخرهای همدان از ساختمان و ساختار و طراحی محیط پیرامونی بسیار مناسب و شکیل برخوردارند و تعدادی دیگر به ویژه استخر هیئت شنای استان از منظر ساختار ساده‌تر، اما خلوت‌تر و شرایط برای اقدام درمانی یا شنای بسیار مناسب‌تری داشت. استخری که در منطقه‌های موسوم به بالای شهر واقع نشده و به مناطق کمتر برخوردار شهر نزدیک‌تر است

هفت

استخرهای با ظاهر زیباتر متأسفانه بسیار شلوغ و پر ازدحام هستند

هشت

متاسفانه در هیچ استخری در همدان منطقه‌ی پیاده‌روی در آب تفکیک نشده است.

نه

متأسفانه به توصیه‌های ناجیان و‌ قوانین سلامت محور استخرها توجه زیادی نمی‌شود. شوخی در آب، دویدن کنار استخر، سر و صدای نامتعارف استفاده‌کنندگان نمود دارد.

ده

یک استخر خصوصی همدان که سالیان پیش یکی از استخرهای بسیار مدرن و به روز بود. متأسفانه بدترین فضا و سرویس‌دهی را داشت.

یازده

هنوز در همدان استخری را داریم که بخش سونا را از استخر جدا کرده و برای آن هزینه‌ای جداگانه دریافت می‌کند. اتفاقی که سال‌هاست منسوخ شده است.

دوازده

از وضعیت استخرهای شهرهای استان بی‌اطلاعم، تویسرکان اما فقط دو استخر دارد که یکی از استخرها با توجه به مساحت بالا و قرارگرفتن در مجموعه‌ ورزشی متروکه و در آستانه‌ مخروبه‌شدن و استخر دیگر با ساعت‌های استفاده‌ نامتعارف برای شخص من در عمل غیر قابل استفاده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.