اتوبوس‌های میدان، کجا؟ کجا؟

شهروندان همدانی درباره حذف اتوبوس از رینگ نخست شهر صحبت می‌کنند.

یکی از مشکلات اساسی پیاده‌راه‌های همدان، تحمیل بار ترافیک بر چهار خیابان باقیمانده است که آن‌ها را به بازار شام تبدیل کرده که هر روز گره ترافیک و شلوغی آن، کورتر می‌شود. چندی است برخی کارشناسان، برای حل این مشکل، حذف اتوبوس از رینگ نخست شهر را پیشنهاد می‌کنند.

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

یکبار با دوستی درباره خصلت‌های بارز شهروندان همدانی صحبت می‌کردم و به او گفتم: «همدانی‌ها، آدم‌های نوستالژیکی هستند و همشه نگاهشان به گذشته است» و او گفت: «اگر این‌طور است، چطور در برابر این همه تخریب آثار تاریخی شهرشان سکوت کردند و در برابر تغییراتی که در مرکز شهر اتفاق افتاد، مقاومتی نشان ندادند؟ چرا وقتی مسئولان یکی یکی منابع خاطره شهروندان را از بین بردند، هیچ‌کس صدایش درنیامد؟». سوال قابل تأملی است، اما مگر مدیران شهری قبل از اجرای پروژه‌ها از شهروندان نظرسنجی می‌کنند؟ یا شهروندان ابزار قدرتی برای مقابله با اقدامات تخریبگرانه مسئولان دارند؟

فاطمه کاظمی- روزنامه‌نگار
فاطمه کاظمی- روزنامه‌نگار

به عنوان یک دهه شصتی، وقتی در اکباتان و میدان مرکزی راه می‌روم، کوهی از خاطرات دوران کودکی که از این مسیر تاریخی دارم، بر سرم آوار می‌شود، حالا این‌که متولدین دهه چهل و پنجاه و قبل از آن چه حسی دارند، کاملا مشخص است. واقعیت این است که خاطرات این نسل‌ها از باغ‌شهر همدان که دنیایی تاریخ در دل خود جای داده، زیر بتن‌های پروژه‌های غلط و بدون پشتوانه علمی مدیران همدان دفن شده و این مدیران هیچ پروژه شاخصی در چهار دهه گذشته اجرا نکرده‌اند که بتوانند به زیبایی و ماندگاری آن ببالند و آن را جبران تخریب‌های خود بدانند.

میدان مرکزی همدان، که روزگاری برای شهروندان همدانی کارکرد اجتماعی فرهنگی داشت و با نظم خاصی ادامه حیات می‌داد، به بهانه حل مشکل ترافیک به پیاده‌راه تبدیل شد و بعد از آن‌که رکود آن را فراگرفت، هیچ مدیری برای حل مشکل آن قدمی برنداشت که هیچ، هر روز بر مشکلات آن اضافه می‌شود.

یکی از مشکلات اساسی پیاده‌راه‌های همدان، تحمیل بار ترافیک بر چهار خیابان باقیمانده است که آن‌ها را به بازار شام تبدیل کرده که هر روز گره ترافیک و شلوغی آن، کورتر می‌شود. چندی است برخی کارشناسان، برای حل این مشکل، حذف اتوبوس از رینگ نخست شهر را پیشنهاد می‌کنند. برگردیم به سوال دوستم؛ نظر شهروندان در این‌باره چیست؟

جایگزین

نرگس دختر جوان همدانی در خیابان باباطاهر منتظر اتوبوس شهرک ولیعصر یا همان دیزج خودمان ایستاده و می‌گوید: اتوبوس محله ما نصف شهر را دور می‌زند تا ما را به مقصد می‌رساند، حالا همین را از میدان حذف می‌کنند که چه چیزی جایگزین آن کنند؟ این‌که حذف اتوبوس از چهار خیابان اصلی به کاهش ترافیک کمک کند، که خوب است، اما باید ماشین‌های حمل‌ونقل خاصی متناسب با کابری میدان و شش خیابان اصلی آن تعبیه کنند، تا افراد مسن، مادران باردار و مادرانی که فرزند خردسال دارند، بتوانند در این خیابان‌ها تردد کنند، وگرنه مگر چقدر توان پیاده‌روی دارند؟

پایانه‌ها کجا بروند؟

مهدی؛ دیگر شهروند همدانی معتقد است پایانه سرگذر آسیب زیادی به تپه تاریخی هگمتانه زده و باید از محوطه آن جمع‌آوری شود، اما او سوال جالبی مطرح می‌کند: خب اگر این پایانه جمع‌آوری شود، اتوبوس‌ها کجا توقف کنند؟ مگر مدیریت شهری همدان پروژه‌های قبلی خود را با موفقیت به پایان رسانده که حالا دردسر جدیدی بر سر شهروندان آوار کند؟

این شهروند ادامه می‌دهد: شهر پر از پل‌های ناتمام است که اعصاب و روان شهروندان را به هم ریخته‌اند، اکباتان را پیاده‌راه کردند، اما نه مبلمانش را تکمیل کردند، نه روشنایی درست‌وحسابی دارد و نه از خودروهای برقی خبری هست، ون‌های شهرک فرهنگیان را هم که به پیاده‌راه برگردانند و بوعلی هم به پیست موتورسواری تبدیل شده، حالا همین‌ها را جمع و تکمیل کنند، پروژه جدید پیشکش!

وی معتقد است: حذف اتوبوس از رینگ نخست شهر، فقط مشکلی بر مشکلات شهروندان خواهد افزود، وگرنه مدیریت شهری ثابت کرده هیچ برنامه مدونی برای آینده این شهر ندارد.

خوش به حال رانندگان تاکسی

یک راننده تاکسی منصف هم نظر جالب دارد. او می‌گوید: اتوبوس‌ها در خیابان‌های تختی، باباطاهر و شریعتی ترافیک زیادی ایجاد می‌کنند، اما برای جابه‌جایی آن‌ها باید مکان خاصی تعبیه شود. ضمن این‌که حذف اتوبوس از مرکز شهر باعث می‌شود، برخی رانندگان تاکسی بی‌انصاف، خون مردم را به شیشه کنند و با کرایه‌های نجومی شهروندان را در این منطقه جابه‌جا کنند. من فکر می‌کردم شهروندان به تحمل ترافیک راضی‌تر باشند تا این‌که به دنبال تاکسی‌ها بدوند و کرایه‌ چند برابر هم بپردازند.

پلان آخر

اجرای طرح حذف اتوبوس از رینگ نخست شهر، اجرانشده، مخالفان و موافقان زیادی دارد، اما فراموش نکنیم اجرای این طرح‌ها در بلندمدت مزایای زیادی برای همدان خواهند داشت، چراکه رویکرد انسان‌محورشدن شهر را تقویت می‌کنند، البته اگر مدیریت شهری برای آن برنامه مشخص مدون داشته باشد و این طرح را هم مانند دیگر طرح‌های شهری نیمه‌کاره رها نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.