ماجرای تورهای همدانگردی در نوروز

پنج برنامه همدانگردی در طول تعطیلات نوروز 1402 برگزار شد

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

همکاران ما در هفته‌نامه همدان‌نامه، صفحه خاطره‌بازی، پایگاه خبری شهربان‌پرس و انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد از مدت‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودند که خیلی از شهروندان همدانی که علاقه زیادی به سفر به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر دارند، هنوز شهر خودشان که یکی از قطب‌های گردشگری است را خوب نگشته‌اند و خیلی از آثار تاریخی و طبیعی آن را ندیده‌اند. برای مثال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از شهروندان همدانی هنوز تپه تاریخی هگمتانه را ندیده‌اند؛ اثر تاریخی که در شرف ثبت جهانی‌شدن قرار دارد.

به همین دلیل ایده برگزاری سلسله برنامه‌هایی تحت عنوان «همدانگردی» به ذهن دوستانمان رسید. همدانگردی‌ها از آبان ماه سال ۱۴۰۰ آغاز و در سال ۱۴۰۱ تعدادی از این برنامه‌ها در شهرهایی مانند جورقان، روستای سیمین و روستای اکنلو برگزار شد، اما به‌دلیل شرایط سیاسی اجتماعی که کشورمان درگیر آن شد، برگزاری این برنامه‌ها متوقف شد تا این‌که در نوروز ۱۴۰۲ ، این برنامه‌ها از سر گرفته شد. البته قبل از آغاز تعطیلات چند برنامه با عنوان بازارگردی هم در دستور کار بود که به نتیجه رسید.

از آن‌جایی که پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و شهروندان همدان از ارکان اصلی به ثمررسیدن این پرونده هستند، مقصد تمام برنامه‌های همدانگردی به سوی هگمتانه تعیین شد. درواقع تورهای همدانگردی با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با ظرفیت‌های تاریخی همدان و روایت قصه‌های کمتر شنیده شده برگزار می‌شود و شعار آن نیز «همدان؛ شهر قصه‌هاست». در بخش اول سال ۱۴۰۲، در ایام نوروز تا پایان تعطیلات نوروز پنج تور برنامه‌ریزی شده بود.

از عمارت نظری تا هگمتانه

نخستین همدانگردی سال ۱۴۰۲ به همت هفته‌نامه همدان‌نامه ، صفحه خاطره‌بازی، پایگاه خبری شهربان‌پرس، انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد همدان و با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، سوم فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این برنامه که با استقبال شهروندان برگزار شد، حاضران مسیر عمارت نظری واقع در خیابان فرهنگ تا تپه تاریخی هگمتانه را به‌صورت پیاده طی کردند و با ظرفیت‌های تاریخی محلات و خیابان‌های واقع در آن آشنا شدند.

در پایان حاضران پای نخستین کنسرت نوروزی با عنوان «نغمه‌های هگمتانه» نشستند که در محوطه تاریخی هگمتانه (کلیسای حضرت مریم) برگزار شد.

از آرامگاه باباطاهر تا هگمتانه

دومین تور همدانگردی سال ۱۴۰۲ نیز ششم فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد. در این برنامه هم، حاضران مسیر آرامگاه باباطاهر تا تپه تاریخی هگمتانه را به‌صورت پیاده طی کردند و با ظرفیت‌های تاریخی محلات و خیابان‌های واقع در آن مانند آرامگاه باباطاهر، فرزند علی، حمام چاله، خانه‌های تاریخی شرفخانی و پوستی‌زاده و گنبد علویان آشنا شدند.

از آرامگاه بوعلی تا هگمتانه

سومین تور همدانگردی سال ۱۴۰۲ هفتم فروردین ۱۴۰۲ در مسیر آرامگاه بوعلی تا هگمتانه برگزار شد.

در این برنامه حاضران مسیر آرامگاه بوعلی تا تپه تاریخی هگمتانه را به‌صورت پیاده طی کردند و با ظرفیت‌های تاریخی محلات و خیابان‌های واقع در آن مانند آرامگاه بوعلی، پردیس مشاهیر، المان قربانیان بانک کشاورزی، اولین ساختمان رادیو همدان، شاهزاده حسین (ع) و بازار آشنا شدند.

از پاستور تا هگمتانه

در چهارمین تور همدانگردی سال ۱۴۰۲ که نهم فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد، حاضران مسیر چهارراه پاستور تا تپه تاریخی هگمتانه را به‌صورت پیاده طی کردند و با ظرفیت‌های تاریخی محلات و خیابان‌های واقع در آن مانند دبیرستان امام (پهلوی سابق)، خانه دوگوران، خانه میرزایی‌پارسا، مدرسه تاریخی مریم، حمام تاریخی کبابیان، مدرسه آزاد، خانه بیژن، آرامگاه استر و مردخای و حمام قلعه آشنا شدند.

از شیرسنگی تا هگمتانه

پنجمین تور را مسیر شیرسنگی تا هگمتانه تشکیل می‌داد. مجسمه شیرسنگی، موزه دانشسرا، موزه آموزش‌وپرورش، برج قربان، امامزاده یحیی، زورخانه همه‌کسی و تپه تاریخی هگمتانه بناهایی بودند که در این مسیر مورد بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفتند.

«حسین زندی» فعال فرهنگی در این تورها به‌عنوان راهنما شرکت‌کنندگان را همراهی می‌کرد و درباره بناهای مورد بازدید، توضیحات تخصصی ارائه می‌داد. پایان‌بخش هر برنامه شرکت در کنسرت‌های نوروزی با عنوان «نغمه‌های هگمتانه» بود که در محوطه تاریخی هگمتانه (کلیسای حضرت مریم) برگزار می‌شد. اجرای نمایش‌های بومی، معرفی آئین‌ها و شعرخوانی از دیگر بخش‌های برنامه‌های جذاب همدانگردی بود.

ادامه همدانگردی‌ها

برگزارکنندگان برنامه تصمیم دارند  این تورها را با سبک و سیاق جدید ادامه دهند. علاقمندان به شرکت در این تورها می‌توانند در صفحات مجازی هفته‌نامه همدان‌نامه، خاطره‌بازی و شهربان‌پرس از زمان برگزاری برنامه‌ها مطلع شوند و در صورت تمایل در آن‌ها ثبت‌نام کنند. شرکت در این تورها بدون ثبت‌نام قبلی ممکن نیست و ظرفیت آن‌ها نیز محدود است. در همدانگردی بعدی منتظر حضور شما هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.