ماشین شما مزاحم ماست!

نگاهی به پدیده پارکینگ‌های مزاحم دار، در همدان

پدیده پارکینگ مزاحم دار موضوع جالبی ست! مشخص نیست چه کسی مزاحم دیگری است! در واقع حضور یک خودرو، مزاحم عبور مرور خودروی دیگر و عبور و مرور همان فرد مزاحم آسایش دیگری است! یعنی در حقیقت طی این شرایط همه مزاحم همدیگر هستند!

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

چهره همدان در دهه‌های اخیر با آپارتمان­های بلند و ساختمان­های چندین طبقه به کلی دگرگون شده است. این دگرگونی نه تنها خط آسمان آبی شهر و منظره زیبا و باشکوه الوند را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه اصطلاحات تازه‌ای نیز به فرهنگ واژگان زندگی شهری همدانی‌ها  در آپاتمان و ساختمان­های بلند افزوده است. یکی از این اصطلاحات عجیب که احتمالا در کمتر شهر و استانی  دیده می­شود، پدیده «پارکینگ مزاحم‌دار» است. عبارتی که اگرچه در وهله اول باعث تعجب شنونده می­شود اما به وفور در معاملات آپارتمان در همدان کاربرد دارد.

پارکینگ مزاحم­دار و پارکینگ بدون مزاحم جزو مزایا و معایبی در معاملات املاک به شمار می­روند که بر نرخ خانه تاثیر بسزایی دارند. به نحوی که اغلب مشاورین املاک وقتی می­خواهند نرخ بالای خانه‌ای را توجیه کنند عبارت پارکینگ بدون مزاحم را به عنوان یک آپشن عنوان می­کنند. البته تجربه نشان داده پارکینگ مزاحم­دار می­تواند واقعا آزادهنده باشد و بی­دلیل نیست که مشاوران املاک تا این حد بر این موضوع تاکید دارند.

شوخی عجیب همدانی‌ها

علیرضا جوان ساکن یکی از آپارتمان­های شهرک مدرس در همدان است که اصالتا کرمانشاهی ست و بعد از ازدواج در همدان، زادگاه همسرش، ساکن شده است. او با اشاره به پارکینگ مزاحم­دار با خنده می­گوید: اولین بار که این جمله را از مشاور املاک شنیدم خیلی تعجب کردم و تصور کردم او شوخی می­کند! چون در کرمانشاه چنین چیزی رواج ندارد و ماشین­ها در پارکینگ پشت­سر هم پارک نمی­شوند. یعنی فضای پارکینگ طوری اختصاص پیدا کرده است که بتوانید ماشین خود را­ بدون نیاز به جابه جایی سایر ماشین­ها پارک کنید.

او که هم اکنون با مشکل پارکینگ مزاحم­دار درگیر است، می­افزاید: آن زمان که بنگاه املاک به من گفت پارکینگ این خانه مزاحم­دار است واقعا تصور نمی­کردم این‌قدر اذیت کننده باشد. یعنی ما که محل پارک خودرویمان پشت سر خودرو همسایه است برای عبور و مرور ماشین همسایه، مجبوریم ماشین خود را جابه‌جا کنیم. حالا تصور کنید تازه از محل کار به خانه بازگشته‌اید و در حال استراحت هستید که همسایه می­خواهد از پارکینگ خارج شود! به همین دلیل برخی مواقع ترجیح می­­دهم ماشین را در کوچه پارک کنم و شب­ها به پارکینگ ببرم.

مشکل آفرین

نیما، مغازه دار ۳۰ ساله‌ای است که در این خصوص بیان می­کند: قبل از ازدواج همراه خانواده‌ام در خانه حیاط‌دار ویلایی زندگی می­کردم و تصوری از این مشکل نداشتم. هنگامی که یکی از دوستانم در مورد مشکلش با همسایه برای پارک خودرو در پارکینگ صحبت کرد نمی­دانستم این موضوع گاهی می­تواند تا این اندازه مشکل آفرین باشد.

وی تاکید می­کند: واقعا پارکینگ مزاحم‌دار نام برازنده ای برای این موضوع است! من بعد از ازدواج در آپارتمانی سکونت می­کنم که محل پارک خودرو همسایه پشت سر خودرو ماست. این موضوع در ابتدا هم برای ما و هم همسایه مان تبدیل به دردسر شده بود. گاهی برای ورود و خروج خودرو مجبور بودم در زمان‌های نامناسبی از روز از همسایه بخواهم ماشین خود را جابه‌جا کند اما بعد از مدتی به علت شناخت و رابطه دوستانه‌ای که بین ما ایجاد شد، همسایه مان که فرد بسیار محترمی نیز هست برای رفع این مشکل سویچ یدک خودرو خود را به ما امانت داد تا این مسائل رفع شود.

همه مزاحم همدیگر هستند

شادی دانشجوی روان‌شناسی ساکن همدان نیز با اشاره به این موضوع می­گوید: پدیده پارکینگ مزاحم دار موضوع جالبی ست! مشخص نیست چه کسی مزاحم دیگری است! در واقع حضور یک خودرو، مزاحم عبور مرور خودروی دیگر و عبور و مرور همان فرد مزاحم آسایش دیگری است! یعنی در حقیقت طی این شرایط همه مزاحم همدیگر هستند! این موضوع حتی ممکن است باعث آسیب وارد شدن به روابط بین همسایه‌ها نیز بشود در صورتی که اگر فضای پارکینگ­ آپارتمان­ها متناسب با تعداد واحدها طراحی شوند این مشکل برطرف می­شود.

یک چالش همدانی

احمد نیز که مدت زیادی از این مشکل رنج برده و به تازگی از آپارتمان به خانه ویلایی نقل مکان کرده است اظهار می­کند: ۵ سال در خانه ای زندگی می­کردم که پارکینگ مزاحم­دار داشت. متاسفانه همان همسایه‌ای که خودرویش را رو به روی خودروی ما پارک می­کرد بسیار بی­ملاحظه بود و وقت و بی وقت آسایش ما را برای جابه‌جایی ماشین برهم می­زد. چون رفت و آمد زیادی داشت از او خواستم جای پارکمان را عوض کنیم اما نپذیرفت و رویه خود را ادامه داد بنابراین من اغلب اوقات از پارکینگ استفاده نمی­کردم.

وی می­گوید: با چند نفر از دوستانم که در شهرهای دیگر زندگی می­کنند در این خصوص صحبت کردم و متوجه شدم این موضوع بیشتر در همدان رواج دارد و در سایر شهرها آپارتمان­ها یا پارکینگ دارند یا اگر فضا ناکافی باشد پارکینگ به آن­ها اختصاص داده نمی­شود و از مبلغ اجاره و یا بهای خانه کم می­شود.

احمد در انتها می­افزاید: فقط خدارا شکر می­کنم که آن خانه اجاره‌ای بود و امسال جابه‌جا شدیم و در حال حاضر نیز در خانه‌ای حیاط‌دار زندگی می­کنیم. به همین دلیل توصیه‌ام به همه افرادی که می­خواهند خانه‌ای آپارتمانی در همدان خریداری یا اجاره کنند این است که این موضوع را دست کم نگیرند چون می­تواند واقعا مزاحم آسایش شما باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.