محیط زیست همدان را نجات دهید

فعالان محیط زیست در نقد عملکرد مدیرکل محیط زیست همدان، نامه نوشتند

0

*حمیدرضا حق‌نظری

*خبرنگار

فعالان محیط زیست در نقد عملکرد مدیرکل محیط زیست همدان، نامه نوشتند. این نامه از سوی تشکل‌های غیردولتی و فعالان حوزه محیط زیست به «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ارسال شده است.

همدان در شرایط فعلی با بزرگترین مشکلات محیط زیستی تاریخ خود مواجه است که مدیریت و حل آن‌ها، نیازمند مدیری باتجربه، بادانش و باشجاعت است، اما متأسفانه عملکرد مدیرکل فعلی ضعیف بوده و اعتراض فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

همدان در همین مدت کوتاه مدیریت «مریم محمدی» دو محیط بان خود را از دست داده و نارضایتی از عملکرد وی نه‌تنها از سوی تشکل‌ها و فعالان محیط زیست که از سوی کارمندان اداره نیز باعث شده تعدادی از آن‌ها استعفا کرده و به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نامه بنویسند.

تأثیرات و پیامدهای این نامه از چند جهت قابل بررسی است که باید در تاریخ فعالان مدنی به عنوان یک سند مورد توجه قرار گیرد. در تاریخ فعالیت فعالان محیط زیست استان همدان تا به حال عملکرد هیچ مدیرکلی این‌قدر مورد نقد قرار نگرفته و این‌قدر نارضایتی از هیچ مدیرکلی وجود نداشته است که البته شرایط فعلی محیط زیست استان همدان در سال جاری، عامل تشدیدکننده‌ای برای این نارضایتی‌ها بوده است و اگر در شرایطی بهتر مدیرکل وقت برای این مسند انتخاب می‌شد، شاید شرایط و اوضاع به این سمت پیش نم‍ی‌رفت و ایشان هم مانند سایر مدیران روزگاری بی‌دغدغه‌تر می‌گذراند.

در مضمون این نامه به شرایط وخیم محیط زیست همدان اشاره شده است و این نکته هم گوشزد شده که در شرایط فعلی باید مدیری بسیار با تجربه‌تر برای این کار در نظر گرفته می‌شد؛ زیرا در دو دوره مدیریت محیط زیست همدان، متأسفانه شاهد عملکردهای خوب و با خروجی‌های مناسب نبوده‌ایم؛ چراکه ترجیح مدیران به عملکردهای خنثی و بی‌سر‌و‌صدا بوده‌است. در ادامه نامه، به وضعیت نابسامان محیط‌ بانان استان همدان اشاره شده، که طی چند ماه گذشته دو محیط بان شهید و یک محیط بان دچار سوختگی شدید شده‌است که بخشی از علت این وقایع را نحوه مدیریت مناطق دانسته‌اند.

مورد بعدی اشاره به موضوع تعامل اداره‌‌کل با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد است؛ چراکه اداره‌کل در مدت مدیریت فعلی اصلا نتوانسته ارتباط موثری با این بخش برقرار کند. اهمیت این ارتباط از آن جهت است که این تشکل‌ها اصلی‌ترین واحد‌های مردمی و تأثیرگذار در حوزه‌های تخصصی و اجتماعی هستند. در بخش بعدی به موضوع انفعال اداره‌کل در مورد وضعیت آب، هوا، خاک و حوزه پسماند چه به عنوان متولی و چه به عنوان ناظر اشاره شده است، زیرا معتقد هستند که حتی این اداره در حد اظهار نظر در رسانه‌ها هم، به این چالش‌های جدی نپرداخته است.

تشکل‌های مردمی اظهار کرده‌اند که این اتفاقات و این سبک مدیریت و تصمیم‌سازی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست سبب دلسردی و ناامیدی تمامی تشکل‌ها و در ادامه مردم همدان از این اداره خواهد شد. این نامه در زمانی منتشر شد که بخشی از کارکنان این اداره درخواست استعفا داده‌اند و تعدادی هم نامه‌ای را به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور نوشته‌اند که همه این اتفاقات پیامد همان مواردی است که تشکل‌ها به آن اشاره کرده‌اند و اگر این سیاق مدیریت عوض نشود قدم بعدی یأس و ناامیدی برای همه دلسوزان و تخریب هرچه بیشتر میراث طبیعی این سرزمین خواهد بود.

این نامه در تاریخ محیط زیست همدان به عنوان سندی مبنی بر اتمام حجت فعالان محیط زیست با ریاست سازمان محیط زیست کشور و بیان وضع موجود محیط زیست همدان، ثبت خواهد شد. اگرچه هنوز اقدام  خاصی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد رسیدگی به این نامه اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد فعالان محیط زیست استان همدان به رسالت خود عمل کرده‌اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.