معبد حاجی‌خان باید حفظ شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر نشریه همدان‌نامه بر لزوم حفظ معبد حاجی‌خان در فامنین تاکید کرد و گفت: در این محوطه با یک پروژه استثنایی مواجه هستیم

0

همدان‌نامه: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با حضور در دفتر نشریه همدان‌نامه بر لزوم حفظ معبد حاجی‌خان در فامنین تاکید کرد و گفت: در این محوطه با یک پروژه استثنایی مواجه هستیم؛ از یک طرف یک محوط تاریخی مهم در آن پیدا شده که رویکرد باستان‌شناسان را به دوره تاریخی ماد در استان همدان تغییر خواهد داد، بنابراین باید این محوطه حفظ شود، نکته دیگر این‌که پتروشیمی ابن‌سینا در این محوطه قرار گرفته و باید تلاش کنیم این پروژه هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد؛ چراکه شرایط اقتصادی استان ایجاب می‌کند این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

محوطه حاجی خان
محوطه حاجی خان

«امیر خجسته» توضیح داد: اما توجه داشته باشید باید طوری هر دو موضوع را به پیش ببریم که هیچ کدام به دیگری آسیب نزند. معبد حاجی‌خان یک اثر بی‌نظر به جا مانده از دوره مادهاست که با تلاش متخصصان و باستان‌شناسان بومی استان از دل خاک بیرون آمده و برای ادامه کاوش‌ها باید اعتبار ملی و استانی بگیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته‌ای که این روزها مهم به نظر می‌رسد حفاظت از این معبد و محوطه تاریخی است. بخشی از کاوش‌ها انجام و به حال خود رها شده است. اولین گام حفاظت از آن‌چه به دست آمده، است و در گام‌های بعدی باید کاش‌ها ادامه پیدا کند.

امیر خجسته در دفتر همدان‌نامه
امیر خجسته در دفتر همدان‌نامه

محوطه حاجی خان تپه‌ای تاریخی است که از دوره مادها تا دوره اسلامی آثار زیادی از جمله معبد مربوط به دوره مادها و کارگاه‌های سفالگری مربوط به دوره اسلامی در آن کشف شده است. همچنین  در آخرین کاوش‌ها یک محوطه سکونتگاهی مربوط به دوره ماد در آن کشف شده است. تیم باستان‌شناسان دانشگاه بوعلی سینا به سرپرستی «اسماعیل همتی ازندریانی» توانستند آثار کم‌نطیری از ادوار مختلف در آن کشف کنند. حاجی‌خان در شهرستان همدان، بخش فامنین، دهستان خرم دشت، روستای زرقان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۳۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما حال و روز خوشی ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.