نشانه‌های متمایزبودن یک نشریه

0

*سید امیر قشمی

*بازنشسته آموزش و پرورش

رسانه­های جمعی به ویژه مطبوعات آیینه شفاف و وسیله­ای برای انعکاس افکارعمومی، بیان واقعیت­ها، نظرات و انتظارات جامعه است که مسئولان می­توانند از این طریق به آثار نتایج برنامه­ها و سیاست­های خود پی ببرند و ارزیابی واقع­بینانه­ای از خواست و نیاز مردم و عکس­العمل آنان نسبت به خدمات سازمان خود داشته باشند.

هفته‌نامه «همدان نامه» از معدود نشریات استان است که هنر و ادبیات، حفظ و حراست از میراث فرهنگی و طبیعی و ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه در آن جایگاه ویژه‌ای دارد. همدان‌نامه در کنار انعکاس آخرین رویدادهای فکری، فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی شهر، با بهره‌جستن از نویسندگان و محققان و پژوهشگران و جوانان اهل قلم و خوش آتیه فارغ از گرایش سیاسی و جریانات فکری خاص و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی برای آگاهی دادن و بالا بردن درجات فرهنگی، اجتماعی و علمی مخاطبانش از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است. همدان‌نامه توانسته با انعکاس نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات شهروندان و کارشناسان حوزه‌های مختلف، به عنوان یک مکانیسم بازخورد سریعی برای نمایاندن چالش‌ها و مشکلات شهر و انتقال آن به مدیران در سطح استان و شهرستان فراهم کند.

آن‌چه همدان‌نامه را از دیگر روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها متمایز می‌کند، برگزاری آئین‌ها و مناسبت‌هایی چون هفته فرهنگی همدان، نکوداشت مشاهیر و نام آوران و خادمان علم و فرهنگ همدان است که بستر ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در بین شهروندان بوده و نقشه راهی برای نسل آینده ترسیم می‌کند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌های شب فرهنگ همدان، برگزاری اولین گردهمایی بزرگ دانش‌آموختگان، بزرگداشت عارف قزوینی، بزرگداشت و نصب نشان یادمان غمام و آزاد همدانی، تجلیل از خدمات شیخ آموزش و پرورش، بزرگداشت رابی اسحاق اورشان و ده‌ها فعالیت فرهنگی دیگر که حاصل تلاش تیم رسانه‌ای همدان‌نامه است اشاره کرد. 

از دیگر دغدغه‌های گردانندگان این هفته‌نامه پرداختن به آموزش و پرورش و مسائل و مشکلات مربوط به آن است. نگارنده که چند سالی است افتخار همکاری با این هفته‌نامه را دارم و مسئولیت آماده‌کردن مطالب مربوط به آموزش و پرورش را برعهده داشته‌ام در کنار دیگر دوستان تلاش کرده‌ایم تا با توجه به رسالت معلمی و مطبوعاتی خود با آشکارساختن آسیب‌ها و ارائه راهکارها از منظر کارشناسان با ایجاد حساسیت در گروه‌های مختلف جامعه نسبت به آموزش و پرورش و جلب مشارکت و همکاری آنان از این ظرفیت در جهت بالندگی و اعتلای آموزش و پرورش بهره‌ گیرم. بدون تردید اگر توفیقی در این کار داشته‌ایم حاصل وسعت نظر و اعتقاد قلبی مجموعه دست اندرکاران این هفته‌نامه وزین به اهمیت و حساسیت کار آموزش و پرورش است که در جای خود قابل تقدیر است.

همدان‌نامه اگرچه در طول انتشار خود افت و خیزهایی داشته است اما در مجموع می­توان گفت از یک سیر تحولی مناسبی برخوردار بوده است و در سال‌های اخیر خود توانسته است با هیئت تحریریه پر تلاش و انگیزه به عنوان یک نشریه مقبول در سطح استان مخاطبین اصلی خود را پیدا کند. تلاش در جهت انتشار منظم و مطابق برنامه و به موقع نشریه و حفظ نظم زمانی و کوشش در دستیابی به روش­های مناسب توزیع، اقبال مخاطبان را نسبت به نشریه افزایش خواهد داد.

امید است حاصل کار و تلاش و کوشش دست اندر کاران و گردانندگان برای فراهم آوردن هفته‌نامه‌ای مفید و خواندنی مورد پسند مخاطبان قرار گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.