پروفسور امین در افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی صهبای خیال:
هنر خط، چکاد جمال و کمال ایرانی است
پروفسور «سیدحسن امین»، فیلسوف، حقوقدان و ایرانشناس کشورمان، سخنران مهمان نمایشگاه خط «صهبای خیال»، نمایشگاه خوشنویسی در رشت بود. وی هنر خوشنویسی را نماد زیبایی دوستی، ادب و حکمت ایرانی خواند. در این نمایشگاه، که در روز شنبه یکم مرداد ۱۴۰۱ افتتاح شد، آثار استاد «غلامحسین امیرخانی»، رئیس انجمن خوشنویسان ایران، استاد «یدالله کابلی خوانساری»، چهره ماندگار خوشنویسی کشور در سال ۱۳۸۵، استاد «رسول مرادی»، عضو سابق شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و استاد «مجتبی سبزه» دارنده مرتبه استادی از شورای ارزیابی انجمن خوشنویسان ایران به نمایش گذاشته شد.
پروفسور امین که به مناسبت برپایی نمایشگاه گروهی آثار این چهار خوشنویس برجسته کشور، به عنوان مهمان ویژه از سوی هنرمندان گیلانی به رشت دعوت شده بود، طی سخنرانی خود، در تالار مرکزی ادارهکل فرهنگ و ارشاد شهر رشت گفت: هنر خط، چکاد جمال و کمال ایرانی است. یک تابلوی خط، مانند یک اثر نقاشی، یا یک قطعه موسیقی، جذاب و دلپذیر است، با این تفاوت که خوشنویس با بازی با حروف الفبای فارسی و گاهی عربی در سبکهای مختلف خط، زیبایی خلق میکند و در ظاهری زیبا و صفحهای چشمنواز، از حروف بیجان زبان معیار، یک تابلوی هنری جاندار ترسیم میکند. این جمال ظاهر هنر خوشنویسی است، اما مهمتر اینکه خوشنویسان عصاره فرهنگ گرانسنگ ایرانی را با انتخاب بهترین اشعار، کلمات قصار، پند و اندرزها، دستورالعملهای زندگی و هشدارهای برآمده از تجارب نسلها در نوشتههای خود ماندگار میکنند. هنری که از گذشتههای دور قبل از اختراع کاغذ با نگارش کتیبهها و نگارهها بر سنگ و گل یا بر در و دیوار، پرده و سفره قلمکار و فرش پیام دل انسان ایرانی را ماندگار کرده است. تابلوهای همین نمایشگاه که به میزبانی و اهتمام نگارخانه حقدوست در رشت از آثار این استادان خوشنویس ارائه میشود، بهترین شاهد صحت این ادعا در رسالت خوشنویسی در راستای انتقال فرهنگ و ادب ما به گونهای ماندگار از متون کلاسیک به نسلهای کنونی و آیندگان است. برای مثال، تابلوهای خطی که در این نمایشگاه کم نظیر گروهی این چهار استاد برای نخستین بار در گیلان ارایه شده است، شامل اشعار بزرگان ادب ما یعنی سعدی ، حافظ، خیام، مولانا، عطار و شاعران دیگر است.
مهمان ویژه افتتاحیه صهبای خیال، ادامه داد: در فرهنگ آموزشی و سوابق تعلیم و تربیت ما تا همین نسل خود من یعنی متولدین دهه ۱۳۲۰ هنوز در مقام تعریف و توصیف اشخاص، میگفتند که «خط و ربط» فلانی خوب است. در این تعبیر، «خط» خوب، اشاره به حداقل، خوانابودن اگر نه زیبا بودن خط اشخاص میکرد، و «ربط» خوب، به حسن انشا و قدرت انتقال مفهوم و مقصود در متن مکتوب اشاره داشت. پس، صرف زیبایی خط منظور و مطلوب نبود، بلکه بر انتقال مقصود هم دلالت داشت. یعنی نسبت جمال ظاهر با کمال باطن و پیوند لفظ و معنی هم باید رعایت میشد که تعلیم و تربیت ما بر تناسب و توازن کلام گفتاری و نوشتاری در شکل و محتوی و مضمون توأمان تأکید داشت.
در آغاز آیین گشایش این نمایشگاه، ثقفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان، حضور این هنرمندان کشوری در گیلان به همت مهین حقدوست مدیر نگارخانه حقدوست را نقطه عطفی برای ارتقای هنرهای تجسمی در گیلان خواند و «انوش نصر ماسوله» هنرمند تئاتر و تلویزیون به نمایندگی هنرمندان گیلانی به میهمانان این نمایشگاه خوشآمد گفت. سپس استاد رسول مرادی خوشنویس برجسته از چگونگی برنامهریزی برای برگزاری این نمایشگاه با موافقت و پشتیبانی ادارهکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان سخن گفت و در پی آن، استاد یدالله کابلی خوانساری چهره ماندگار خوشنویسی پس از ذکر نکاتی در زمینه هنر خوشنویسی از جایگاه این هنر در جهان معاصر سخن گفت.
در پایان این مراسم نیز استاد غلامحسین امیرخانی با سخنرانی جامع خود، حاضران را به فیض رسانید. در نهایت «محمود فرضی نژاد» رهبر ارکستر دیلمون به اجرای موسیقی محلی پرداخت و در پی اهدای لوحهای تقدیر به استادان حاضر در این مراسم پرشکوه از جمله پروفسور امین، از پرتره استاد امیرخانی به ترسیم دکتر مهین حقدوست رونمایی شد و سپس، حاضران به بازدید از نمایشگاه خط این چهار چهره شاخص هنر خوشنویسی پرداختند.