صبح ساعت ۷ برای رفتن به محل کار عجله داری اما همسایه طبقه بالا خودروی خود را پشت خودروی شما پارک کرده و تا ساعت ده هم از خواب بیدار نمیشود، در را میزنی و از او درخواست میکنی خودرو را عقب بکشد تا بتوانی از پارکینگ خارج شوی. عصبانی از اینکه مجبور شده سه ساعت زودتر از خواب بیدار شود، شروع به غرولند میکند و همین آغاز یک جر و بحث نیم ساعته است. پشت فرمان به این فکر میکنی که کاش در موقع خرید این خانه به واژه پارکینگ مزاحمدار بیشتر فکر میکردم. همداننامه در شماره جدید خود این مقوله را مورد بررسی قرار داده است.
———————————-
*پارکینگ مزاحم؛ دردسر بالقوه
*حسین زندی
*روزنامهنگار
با افزایش آپارتماننشینی از یک طرف و افزایش وسایل نقلیه از طرف دیگر، به طوری که در برخی خانوادهها هر کس یک خودرو دارد، به تبع چالشهای اجتماعی نیز افزایش یافته است. گذشته از مقولهای به نام فرهنگ آپارتماننشینی، در طول سالهای اخیر پارکینگ مزاحمدار و بدون مزاحم نیز به ادبیات آپارتماننشینی اضافه شده که به نظر میرسد صرفا مختص همدان است. آپارتمانهای با پارکینگهای بدون مزاحم راحتتر و البته با قیمت بالاتر فروش میروند و افرادی که آپارتمان با پارکینگ مزاحمدار خریدهاند، مدام جنگ اعصاب تحمل میکنند. شهرداری برای حل این مشکل و اینکه همه پارکینگها بدون مزاحم شوند، باید در زمان صدور پروانه ساخت، طرحهای تشویقی در نظر بگیرد که فعلا این اتفاق نیفتاده است.
یک دردسر بالقوه
معاون سابق شهرسازی شهرداری همدان با بیان اینکه پارکینگ با مزاحم اصطلاح درستی در معماری نیست اما باید محدودیتها در شهر همدان از نظر ساخت و ساز را بررسی کنیم، توضیح میدهد: پیش از این و تا قبل از سال ۱۳۹۴، تقریبا پارکینگ با مزاحم، در نقشهها با هر تعدادی و با هر شرایطی مشروط بر اینکه فضای استقرار و چرخش استقرار تعیین میشد، مورد پذیرش بود و به طبع مزاحمت برای پارکینگها با توجه به نگرانی مردم یک مشکل اساسی ایجاد کرده بود. از سویی تغییر شرایط زندگی مردم باعث شده بسیاری از مردم وسیله نقلیه شخصی داشته باشند. حالا فرض کنید دو همسایه پشت سر هم خودروی خود را پارک میکنند و یکی میخواهد زودتر برود و دیگری میخواهد دیرتر برود، یا برای یکی از آنها اتفاقی میافتد و نیمه شب میخواهد به مسافرت برود، یا به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کند. این مزاحمت و جابهجایی، کار مثبت، موثر و خوبی نیست. یعنی هیچکس پارکینگ مزاحم را تایید نمیکند.
«مجید یوسفینوید» ادامه میدهد: الان در خرید و فروش واحدهای مسکونی، واحدهای بدون پارکینگ مزاحم راحتتر و با شرایط بهتری خرید و فروش میشوند. این نشان میدهد مردم واقف به این هستند که پارکینگ با مزاحم یک دردسر بالقوه است. اگر فرد همسایه خوب یا شریک خوبی نداشته باشد، مدام باعث یک تنش اجتماعی میشود.
یک اولویت برای شهر
وی میگوید: سال ۱۳۹۴ در کمیسیون ماده ۵ همدان در ضوابط طرح تفصیلی یکی از بندها، پارکینگ بدون مزاحم بود که یک سری تشویقها برای آم تعیین شد. برای مثال رمپ مثبت، منفی، یک و نیم پایین، یک و نیم بالا، برای پارکینگ بدون مزاحم اعطا شد. پارکینگ بدون مزاحم یک اولویت برای شهر است. در کمیسیون ماده ۵، امتیازی دادیم که ساختمانی که پارکینگ بدون مزاحم دارد، دو طبقه به ارتفاع خود اضافه کند. در یک بند در کمیسیون ماده ۵ قرار شد حد بینهایت را بردارند که هر کسی ۴۸ واحد، ۵۰ واحد کمتر یا بیشتر میساخت، میتوانست پارکینگ با مزاحم را تامین کند و از نظر ضوابط محدودیتی نداشت. محدودیتی برای این کار گذاشتند که واحد مسکونی ۱۲ واحدی میتواند پارکینگ با مزاحم داشته باشد و اگر بیش از آن باشد، صد در صد باید پارکینگ بدون مزاحم داشته باشد.
موضوع فراموششده
یوسفینوید با بیان اینکه این یک ضابطه بود، ادامه میدهد: یک فرصت یک ساله داده شد و قرار شد بعد از یک سال برآیندها و هر آنچه که در این فرصت اتفاق افتاده است، بررسی شود و پس از یک یا دو سال در خصوص ضوابط جدید، کاهش یا افزایش پارکینگ بدون مزاحم، صحبت شود که این موضوع به دست فراموشی سپرده شد.
معاون سابق شهرسازی شهرداری همدان معتقد است: یکی از مشکلاتی که در شهر همدان وجود دارد، قطعات پلاکهای مسکونی کوچک هستند. یعنی قطعات ۲۰۰ متری، ۱۸۰ متری، ۱۵۰ متری که ایجاد پارکینگ بدون مزاحم عملا برای آنها میسر نیست. یعنی واحد مسکونی باید ابعاد بزرگتری داشته باشد تا بتواند پارکینگ بدون مزاحم بسازد. امروز فرهنگ عمومی شهر و غالب مردم بر این است که پارکینگ بدون مزاحم داشته باشند. پارکینگ بدون مزاحم باعث میشود واحدها، با قیمت بهتر و با شرایط مطلوبتری به خصوص در نقاط بهتر شهر به فروش برسند.
نیازمند ضوابط پیشنهادی تشویقی
میپرسم پیشنهاد شهرداری به سازنده چه باید باشد که این مشکل حل شود که یوسفینوید توضیح میدهد: طبق مصوبه سال ۱۳۹۴، هم درها آزادی بیشتری در دسترسی پیدا کرد، هم زیرزمین دوم برای پارکینگها مصوب شد. خوشبختانه امروز از نظر درخواست عمومی و مطالبه، به خصوص نقاط متوسط به بالای شهر درخواست برای پارکینگ بدون مزاحم وجود دارد. برای اینکه صد در صد پارکینگها بدون مزاحم شوند، نیازمند ضوابط پیشنهادی تشویقی است. در یک مرحلهای ۱۲ واحد را ملزم به پارکینگ بدون مزاحم کردند، به نظر میرسد الان میشود این را به ۶ واحد رساند. این کار را باید پله پله به انجام رساند.
معاون سابق شهرسازی شهرداری همدان و شهردار سابق منطقه چهار تأکید میکند: امروزه با توجه به قیمت بالای واحدهای مسکونی میطلبد که همه واحدها دارای پارکینگ بدون مزاحم باشند. یک تیم فنی کارشناس معماری و شهرسازی باید بنشیند یک بسته تشویقی مجدد ایجاد کند و به یک عدد کارشناسی برساند که میتواند ۵ یا ۶ واحد و مانند این باشد که این را به عنوان پیشنهاد جدید به کمیسیون ماده ۵ ببرند و تصویب کنند. پارکینگ مزاحم به عنوان یک موضوع و مسئله اساسی میتواند منجر به تنش و مسائل اجتماعی شود.
با سلام
متاسفانه فساد اداری که گریبان گیر همه است،این مشکلات را به وجود می آورد
اگر هیت پارکینگ در زمان اندازه گیری پارکینگ،استانداردها را رعایت بفرماید و از جناب سازنده،زیر میزی دریافت نکنند
شاهد این جور مسائل نخواهیم بود