پارکینگ نه چندان مزاحم

0

*مهرداد نهاوندچی

*کارشناس ارشد محیط زیست

یکی از انواع پارکینگ‌ها پارکینگ مزاحم است. نکته‌ای که در مورد پارکینگ‌های مزاحم وجود دارد این است که برخلاف عنوان به کار رفته در مورد آن‌ها، چندان هم مزاحم نیستند و در واقع یک راهکار برای وجود محدودیت تعداد پارکینگ در آپارتمان‌ها هستند. قوانین پارکینگ مزاحم نسبت به پارکینگ‌های معمولی متفاوت هستند و باید در مورد آن‌ها توافقاتی صورت گیرد. در آپارتمان‌ها با توجه به ابعاد آپارتمان، قواعدی وجود دارد که می‌توان به واسطه‌ی آن تعداد خودروهایی که در پارکینگ پارک می‌شوند را تعیین کنید. برای یک پارکینگ حداقل دهانه ۲.۵ متری نیاز است. اگر دو خودرو کنار هم پارک شوند به ۴.۵ دهانه نیاز دارید. طول پارکینگ نیز باید حداقل ۵ متر باشد.

به عبارتی برای پارک‌کردن یک خودرو در پارکینگ ابعاد پارکینگ حداقل باید ۲.۵ در ۵ متر باشد. ابعاد پارکینگ در آپارتمان باید به شکلی محاسبه شود که بعد از پارک کردن خودرو‌ها برای ورود و خروج با مشکل مواجه نشوید. این قوانین برای پارکینگ‌های اختصاصی صدق می‌کند.

تعریف پارکینگ مزاحم

پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌های دارای محدودیت در تعداد پارکینگ در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. حالا فرض کنید که شما یک آپارتمان را خریده‌اید یا اجاره کرده‌اید و در آن هیچ گونه پارکینگ اختصاصی یا پارکینگ مشاع در نظر گرفته نشده است. در این حالت می‌بینید که فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود دارد اما برای آن فضای پارکینگ تعریف نشده است. پس به سراغ سایر ساکنین آپارتمان می‌روید و با آن‌ها توافق می‌کنید که به یک پارکینگ اضافی نیاز دارید که تحت عنوان پارکینگ مشاع شناخته می‌شود.

از آن‌جایی که پارک کردن خودرو در پارکینگ مزایای زیادی دارد همه به دنبال خرید آپارتمانی هستیم که پارکینگ داشته باشد؛ اما اصولا تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است. قانون‌گذار برای رفع این مشکل امکان قرار دادن خودرو در پارکینگ مزاحم را فراهم آورده است. پارک کردن دو خودرو پشت سر هم بدون این‌که برای دیگر خودروها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مشاع می‌گویند. تنها مشکل این نوع پارک‌کردن این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در واقع با پارک خودرو در بخش مزاحمت پارکینگ، برای افرادی که برای خود پارکینگ خریداری کرده‌اند مزاحمت ایجاد می‌شود. پارکینگ مزاحم در سند ذکر می‌شود و در سند مالکیت دارنده مزاحمت پارکینگ نیز ابعاد و محل دقیق آن ثبت می‌شود.

قوانین پارکینگ مزاحم

پارکینگ مزاحم در واقع محل عبور مرور خودروها بوده است که بعدا به عنوان پارکینگ مشاع به یکی از مالکین آپارتمان فروخته می‌شود. از این رو برای افرادی که پارکینگ اختصاص دارند کنار آمدن با این مسئله سخت بوده و ممکن است نتوانند با این قضیه کنار بیایند که مرتبا برای خارج کردن خودرو خود منتظر بمانند تا فرد مزاحم پارکینگ، خودروی خود را از پارکینگ خارج کند. برای مالک خودرو نیز جابجایی خودرو آن هم وقت و بی‌وقت مشکل به نظر می رسد. این موضوع در آپارتمان برای تمام افرادی که در آپارتمان زندگی می‌کنند، دردسر ساز است و زمینه نزاع و درگیری را آماده می‌کند. دانستن ضوابط پارکینگ‌های مزاحم دو طرف ماجرا را با حقوق خود آشنا می‌کند. طبق قانون پارکینگ مشاع اعضای آپارتمان نحوه تخصیص این نوع پارکینگ در آپارتمان را تعیین می‌کنند. یعنی پارکینگ مزاحم به فردی داده می‌شود که خود کاندید شده باشد. پارکینگ مزاحم برای افرادی که فقط برای پارک خودرو خود در شب‌ها نیاز به پارکینگ دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاص را ندارند گزینه‌ مناسبی به نظر می‌رسد. اما در صورتی که فردی داوطلب این کار نباشد این پارکینگ به فردی که آخرین سند را ثبت کرده، فروخته می‌شود. این سند شما را به عنوان دارنده پارکینگ مزاحم ملزم می‌کند به هر میزان که صاحبان پارکینگ اختصاصی از شما در خواست دارند خودرو خود را جابجا کنید. اما شما با پرداخت هزینه کمتر از دیگران صاحب پارکینگ مزاحم شده‌اید. لازم است بدانید که بعد از صحبت با سایر ساکنین و بعد از این‌که به نتیجه نهایی رسیدید باید در مورد جزئیات مزاحمت پارکینگ در سند، مواردی اضافه شود تا در آینده دچار مشکل نشوید.

توصیه‌هایی در رابطه به پارکینگ مزاحم

  • خرید پارکینگ مزاحم

اولین کاری که در این مورد می‌توانید انجام دهید، پرهیز از خرید آپارتمان دارای پارکینگ مزاحم است. داشتن پارکینگ برای آپارتمان یک نعمت محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای کاربردهای مختلفی استفاده کرد. اما این دلیل نمی‌شود که پارکینگ‌های مزاحم به عنوان یک امتیاز برای ساختمان محسوب شود. پس حتی اگر قصد خرید آپارتمان را دارید، ترجیحاً از داشتن پارکینگ اختصاصی یا مشاع برای آن مطمئن شوید و به سراغ پارکینگ‌های مزاحم نروید. در مورد اجاره ساختمان کار شما راحت‌تر از و احتمالاً دردسر کمتری خواهید داشت، اما در هر صورت برای این گزینه هم استفاده از چنین پارکینگ‌هایی توصیه نمی‌شود و دردسر زیادی برای شما خواهد داشت.

  • توافق قوانین پارکینگ مزاحم

یکی از مواردی که باعث تصور اشتباه برای دارندگان آپارتمان‌های مجهز به پارکینگ مزاحم می‌شود، قید شدن پارکینگ در سند آپارتمان است و احساس می‌کند که از این روش می‌توانند کارهای خود را به صورت قانونی پیگیری کنند. همان‌طور که در مورد قوانین این پارکینگ‌ها گفته شد، معمولاً مقامات دولتی سعی می‌کنند که اولویت را به ساکنین قدیمی داده و خریداران جدید مجبور هستند که از پارکینگ‌های مزاحم استفاده کنند. پس اگر مجبور به خرید چنین آپارتمان‌هایی هستید، بهترین گزینه توافق کردن با سایر ساکنین آپارتمان است و از نزاع و درگیری با آن‌ها بپرهیزید.

  • استفاده از مانع فلزی U شکل برای جلوگیری از پارک خودروهای مزاحم

برای جلوگیری از پارک کردن خودروهای مزاحم می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از موانع ترافیکی استفاده کرد تا خودروهای مزاحم نتوانند در مکان‌هایی که حریم ملک شخصی هستند پارک کنند. از جمله موانعی که می‌توان برای جلوگیری از پارک خودروهای مزاحم از آن‌ها استفاده کرد می‌توان استوانه‌های ترافیکی، گلدان‌های بتنی، مخروط‌های ترافیکی و یا مانع فلزی U شکل استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.