فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
آتش زدن مزارع بزرگترین معضل اراضی ملی است

نوری: در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ در ده شهرستان استان حدود ۵۷۶ فقره پرونده تخریب و تصرف در قالب ۷۲۵ هکتار تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

0

*نازنین ناصری

*خبرنگار

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این‌که حفاظت و حراست از منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست و با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته، وضعیت حفاظت و حراست از منابع طبیعی شرح داده شده است، می‌گوید: پوشش گیاهی رابطه مستقیمی با ذخیره آب داشته، مانند اسفنج عمل کرده و آب‌های زیرزمینی را تقویت می‌کند.

راهبردها

«حمید نوری» با اشاره به این‌که راهبردهای گوناگونی از جمله مردمی‌کردن و مردمی‌سازی، استفاده از ظرفیت‌‌هایی مانند همیاران طبیعت، هوشمندسازی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، فرهنگ‌سازی و ترویج حفاظت از منابع طبیعی، اعزام مأورین حفاظتی به مدارس جهت ترویج فرهنگ حفاظت در بین دانش‌آموزان، تربیت و توسعه یگان و ایجاد حساسیت در بین نیروها و افرادی که با ما همکاری می‌کنند را در سال ۱۴۰۲ در پیشرو گرفتیم. بیان می‌کند: در راستای این‌که ممکن است شخصی مطلع نباشد بریدن و فروش یک درخت به مانند لقمه حرامی است که از یک سرقت به‌دست می‌آید و عامل آن می‌تواند فقر و بیکاری باشد، اطلاع‌رسانی‌های گسترده از طرف یگان حفاظت انجام شده است؛ چراکه تخریب و تصرف در اراضی ملی که در کنار روستاها قرار دارد و باورهای غلط قدیمی از جمله آتش‌زدن باقیمانده محصولات کشاورزی در مزارع توسط کشاورزان باعث تخریب اراضی ملی شده است.

نوری ادامه می‌دهد: پس‌چر مزارع و باقیمانده محصولات بر اساس باورهای قدیمی که باعث تقویت خاک می‌شود آتش زده می‌شود در حالی که کاملا اشتباه بوده و از نظر علمی رد شده است. سال‌ها  اطلاع رسانی می‌شود که آتش زدن مزارع روش غیر علمی و بزرگترین خطر و معضل اراضی ملی است.

دام و مرتع

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام می‌کند: در هشت ماهه سال ۱۴۰۲  در ده شهرستان استان حدود ۵۷۶ فقره پرونده تخریب و تصرف در قالب ۷۲۵ هکتار تشکیل و به مراجع قضایی تحویل داده شد. همدان در یک منطقه ییلاقی قرار گرفته و اوایل هر سال در مراتع دام حضور دارد. چرای دام و خارج از ظرفیت مرتع برای استان مشکل آفرین است. در سال ۱۴۰۲ به شدت با این وضعیت مقابله و ۸۱ فقره پرونده به مراجع قضایی معرفی کردیم؛ زیرا دامدار یا پروانه چرای دام نداشته و یا پروانه چرای دام آن‌ها مربوط به قبل بوده که تعداد کمتری را در برداشته، اما در حال حاضر سه الی چهار برابر بیشتر از ظرفیت مرتع و مجوز آن دام برای چرا وارد عرصه کرده‌اند. همچنین از ورود زود هنگام احشام به مراتع قبل از رسیدن به مرحله قابل بهره‌برداری مراتع نیز جلوگیری کردیم؛ زیرا ممکن است خسارات سنگینی را به مراتع و پوشش گیاهی وارد کرده و مرتع را به بیابان تبدیل کند.

حریق مراتع

وی به اطفاء حریق در تابستان اشاره و تصریح می‌کند: اقدامات زیادی جمله تهیه تجهیزات لازم برای پیشگیری و مقابله با حریق صورت گرفت، وسایل جدید در اختیار یگان‌های حفاظت همدان و شهرستان‌ها قرار داده شد و نیروهای جدید نیز در تابستان به‌صورت پیمان‌کاری و قراردادی جذب شد تا بتوانیم عملکرد را افزایش دهیم. ۱۲ مورد حریق در قالب ۱۸ هکتار در استان داشتیم که به موقع کنترل شدند و در مقایسه با استان‌های همجوار آتش‌سوزی پائینی را در مراتع شاهد بودیم. اطفاء به موقع و پیشگیری در دستور کار یگان حفاظت بود و سعی کردیم خسارت‌ها به حداقل برسد.

نوری در سخنان خود حرکت به سمت هوشمند‌سازی با پیشرفت علم و تکنولوژی را کارآمد می‌خواند و تأکید می‌کند: هوشمندسازی مزایای فراوانی را دارد؛ چراکه با نصب دوربین در مراتع و جنگل‌ها آن‌ها را کنترل کرده و از تخریب آن‌ها جلوگیری می‌کنیم. در حال حاضر دوربین‌هایی تهیه شده که اولین مورد آن در جنگل گیان در نهاوند نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی در پایان به ارتباط مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که داریم مردم می‌توانند با شماره تلفن ۱۵۰۴ به صورت ۲۴ ساعته با ما در ارتباط باشند و گزارشات خود را به ما اعلام کنند؛ چراکه گزارشات هر روزه در دفتر ما بررسی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.