رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری استان خبر می‌دهد:
کاشت ۵۷ هزار اصله نهال در سطح ۲۰۰ هکتار

خزایی: به هیچ وجه در جنگل‌های طبیعی و جنگل‌کاری‌ها قطع درخت نخواهیم داشت، مگر این‌که عملیات اصلاحی و بهداشتی بخواهد انجام شود و درختی افتاده یا خطرساز باشد که باید ابتدا بازدید و کنترل آن انجام و مجوز قطع و خروج درخت به دلیل باد افتاده و شکسته‌شدن صادر می‌شود.

0

*نازنین ناصری

*خبرنگار

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری استان همدان با بیان این‌که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از طرف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به استان‌ها اعلام شد، می‌گوید: تأکید این طرح بر مردمی بودن آن است. پیگیری‌هایی در رابطه با تولید و کاشت نهال انجام شده تا اقشار مختلف مردم به عنوان ذی‌نفعان اصلی منابع طبیعی بتوانند در اجرای آن حضور یابند و بستری پایدار را برای آینده ایجاد کنند.

آمار و ارقام

«حمید خزایی» با اشاره به این‌که در طرح مردمی، نهال را به عنوان کاشت درخت در نظر می‌گیرند و باید از آن مراقبت کرد تا به یک درخت تبدل شود، عنوان می‌کند: در این طرح چندین پروژه لحاظ شده که هدف آن انجام اقدامات پیش‌نیاز حفظ و نگهداری جنگل است. جنگل‌های استان همدان حدود ۴۵ هزار هکتار است که حدود ۵ هزار هکتار آن جنگل دست کاشت و ۴۰ هزار هکتار آن جنگل طبیعی‌، اراضی طبیعی و ذخیره گاه جنگلی و پارک‌های طبیعی است. جنگل‌های طبیعی عمدتا در مناطق جنوبی استان و در شهرستان نهاوند و قسمتی از شهرستان ملایر، تویسرکان و اسدآباد و بخشی در فامنین واقع شده و در بقیه نقاط شامل جنگل‌کاری‌های دست کاشت است.

ذخیره‌های ژنی

خزایی با بیان این‌که در دو هفته اخیر تولید نهال و گلدان‌گیری از گونه‌های مختلف را داشتیم و سعی شده در استان از ذخیره‌ ژنی گونه‌های درختی تکثیر کنیم تا بتوانیم در آینده به‌صورت گسترده در سطح استان داشته باشیم، مطرح می‌کند: ذخیره‌های ژنی استان همدان بیشتر گونه‌های بلوط و به صورت دو و سه توده طبیعی در شهرستان نهاوند بوده که بذرهای آن را به صورت بذرکاری مستقیم در عرصه و هم در قالب تولید نهال در نهالستان قدس ملایر تکثیر و اقدام به احیای جنگل‌کاری می کنیم. گونه دیگر داغداغان با توده طبیعی در منطقه چنار شیخ اسدآباد است که بذر آن را از این منطقه تأمین و تولید نهال را به‌صورت وسیع و گسترده در سطح استان و نهالستان قدس انجام دادیم. همچنین گونه‌های سیاه تلو، ارژن و بادامک در نهال‌کاری استفاده می‌شود بخشی از کار تولید نهال و حفظ ذخیره جنگلی است که با تولید نهال و جنگل‌کاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مناطق مستعد کشت استان در طول سال شناسایی و شناسنامه آن‌ها تهیه شده، تصریح می‌کند: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اقشار مختلف مردم اعم از پادگان های نظامی، محوطه‌های مربوط به صنایع، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و پارک‌های جنگلی درخواست دادند نهال در اختیار آن‌ها گذاشته شود. عملیات کاشت آن همزمان با سراسر کشور در یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲  انجام شد، اما قبل از آن ما عملیات کاشت را به دلیل این‌که استان سرد سیری هستیم، زودتر شروع کردیم.

توسعه فضای سبز

خزایی نگهداری جنگل را هدف اصلی دانسته و توضیح می‌دهد: در قدم بعدی اقدامات احیا و غنی‌سازی را انجام دهیم. جنگل‌کاری‌ها و توسعه فضای سبز با مشارکت مردم و دولتی انجام می‌شود که متناسب با اعتبارات دولتی سعی کردیم جنگل‌کاری، احیا و غنی سازی  را با تأکید بر نگهداری جنگل انجام دهیم. در جنگل‌کاری‌های دست کاشت هر ساله با مشارکت مردم نهال‌کاری انجام که در سال گذشته حدود ۹۰ هکتار توسعه فضای سبز داشتیم. طرح یک میلیاردی در طی چهار سال انجام خواهد شد. با توجه به این‌که نهال‌های تولیدی یک ساله بوده اما بعضی نهال‌ها به دلیل این‌که باید دو تا سه سال نگهداری شوند، به استاندارد کاشت یکساله نمی‌رسند. از پاییز امسال حدود ۵۷ هزار اصله در سطح ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری شده و در کنار آن در عرصه‌ها بذرکاری را انجام دادیم که اگر شرایط اقلیمی در آینده مناسب باشد به نهال تبدیل می‌شوند.

زراعت چوب

خزایی بخشی از هدف کاشت یک میلیارد درخت را تولید چوب در قالب زراعت چوب برای کشور مطرح کرده و خاطر نشان می‌کند: کشور نیاز به چوب دارد و در شش سال قبل طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور برای کاهش فشار بهره‌برداری از این جنگل‌ها اجرا شد. در راستای تأمین نیاز چوبی صنایع نیازمند چوب، طرح زراعت چوب با گونه‎‌های سریع الرشد مانند صنوبر مطرح شده است. گونه صنوبر بعد از یک سنی باید قطع شود زیرا دچار درون پوسیدگی می شود. هدف از کشت صنوبر بهره‌برداری از چوب آن است. بنابراین در جاهایی که صنوبر به سن بهره برداری می‌رسد، عملیات قطع را انجام داده تا بتواند نیاز صنایع چوبی کشور را تأمین کند. بعد از قطع درخت مجدد توده صنوبر پاجوش تولید کرده و عمر صنوبر با قطع آن تمام‌شدنی نیست.

الزام مجوز حمل چوب

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری استان در پاسخ به این سوال که داستان حمل الوار در محدوده شهر در ماه‌های اخیر که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده چیست، می‌گوید: به هیچ وجه در جنگل‌های طبیعی و جنگل‌کاری‌ها قطع درخت نخواهیم داشت، مگر این‌که عملیات اصلاحی و بهداشتی بخواهد انجام شود و درختی افتاده یا خطرساز باشد که باید ابتدا بازدید و کنترل آن انجام و مجوز قطع و خروج درخت به دلیل باد افتاده و شکسته‌شدن صادر می‌شود. برخی نیز صنوبر را در اراضی کشاورزی خود به عنوان بادشکن کاشت کرده تا از آن یک درآمد اقتصادی داشته باشند. همچنین درختانی نیز ممکن است وجود داسته باشند که نیاز به هرس در زیر نظر همکاران ما در باغبانی جهاد کشاورزی داشته باشند که متناسب با آن‌ها دستورالعمل‌های لازم را اجرا می‌کنند. هر چوبی که از استان خارج می‌شود باید گواهی حمل داشته اگر نداشته باشد چوب غیرمحاز محسوب می‌شود. اگر هرسی در حوزه شهرداری انجام می‌شود مجوز قطع آن را شهرداری و  مجوز حمل آن را اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صادر می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.