آسیب‌های حمایت‌نکردن از رسانه

0

*مجید ملکیان

*مدیرمسئول هفته‌نامه همدان‌نامه

مطبوعات و رسانه‌ها  سهم بسزایی در توسعه پایدار و همه جانبه در همه جای دنیا دارند و جامعه توسعه‌یافته دارای مطبوعات و رسانه‌های پویاست. با توجه به تحقیقاتی که در جوامع توسعه‌یافته صورت گرفته، می‌بینیم که در این کشورها مطبوعات و رسانه‌ها فعال و پویا هستند و دارای حق آزادی بیان و اظهارنظر هستند و با بالابردن آگاهی و سطح معلومات و خلاقیت افکار عمومی، مردم را به مشارکت در برنامه‌های عمومی سوق می‌دهند. در این کشورها با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خوب، مطبوعات با استقلال مالی دست یافته‌اند و به رسالت اصلی خود که دفاع از حقوق و منافع مردم است، می‌پردازند اما در کشور ما مطبوعات نیاز مبرم به حمایت دارند و اگر دولت از مطبوعات و رسانه‌ها حمایت نکند، این رسانه‌ها با چالش جدی مواجه خواهند شد. دولت‌ها با حمایت‌نکردن خود از رسانه‌ها این ابزار فرهنگ‌سازی را با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه کرده‌اند.

بی‌توجهی به نقش رسانه، اعطای مجوزهای بی‌رویه به رسانه‌ها و اعطای مجوز رسانه به اشخاص غیرمتخصص  که هدفشان استفاده از قدرت و جایگاه رسانه برای رسیدن به مقاصد خود هستند، انتخاب مدیرانی که سواد رسانه ندارند و هیچ‌گونه اعتقادی هم به مطبوعات ندارند و از سویی هم اعتقادی هم به پاسخ‌گویی نسبت به عملکرد خود به مردم و رسانه‌ها ندارند، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های اشتباه و وابستگی مطبوعات به دولت‌ها و وجود برخی مدیران رسانه‌ای که به‌جای نگرش فرهنگی و مطبوعاتی نگرش مادی به مطبوعات و رسانه‌ها دارند، از عواملی هستند که رسانه‌های کشور به خصوص رسانه‌های استان همدان را از جایگاه واقعی خود دور کرده‌اند و آن‌ها نتوانسته‌اند به رسالت واقعی خود بپردازند.

شاید دوست بدارید :

امید است با روی کار آمدن دولت جدید و مدیریت ارشد استان مدیرانی انتخاب شوند که سواد رسانه ای کافی داشته باشند و کار رسانه‌ای را بشناسند.

این به حمایت‌نکردن متولیان حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها برمی‌گردد. با وجود تدوین و تهیه‌ سند اطلاع‌رسانی استان که از سوی استاندار سابق تهیه و ابلاغ شد که سند خوبی هم برای ارتقای جایگاه مطبوعات استان بود اما به دلیل بی‌توجهی و حمایت‌نکردن متولیان مطبوعات استان این امر باعث لغو امتیاز و ماده ۱۶‌شدن تعداد زیادی از مطبوعات و رسانه‌های استان شد.

با وجود این‌که اهالی مطبوعات استان همدان به اذعان خانه مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از بهترین عملکردهای رسانه‌ای و مطبوعاتی را در کشور نسبت به سایر استان‌ها داشته‌اند، نتوانسته‌اند بایسته و شایسته عمل کنند و نگاه خوبی به مطبوعات داشته باشند، رسالت مطبوعات را حمایت کنند و از مدیران رسانه حتی در انتخاب مدیران استفاده کنند که بتوانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

رسانه‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و با بی‌اعتنایی به مطبوعات، اهالی رسانه‌ای که صاحب قلم هستند، به ناچار به دلیل مشکلات اقتصادی به مشاغل دیگری روی می‌آورند که این امر باعث رویگردانی بیشتر مردم از مطبوعات می‌شود و خوانندگان تمایل کمتری به مطبوعات پیدا می‌کنند و بیشتر به سمت خواندن مطالب فضای مجازی می‌روند. این در حالی است که عده‌ای از اهالی مطبوعات با عشق و علاقه خود سنگر کار مطبوعاتی را حفظ کرده‌اند و این شایسته نیست که با حمایت‌نشدن از مطبوعات این اهالی فرهنگ زندگی سخت و مشقت‌باری را تحمل کنند. رسانه و مطبوعات ابزاری برای فرهنگ‌سازی در مسائل مختلف است که اگر به این موضوع بی‌توجهی شود شاهد دیدن آسیب‌های آن در حال و آینده خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.