آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست!

0

*سید امیر قشمی

*مدیر موزه آموزش‌وپرورش

یکی از برکات و محسّنات راه‌اندازی موزه آموزش‌و‌پرورش، توفیق آشنایی با بسیاری از چهره­های برجسته علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی بود که در مواردی این آشنایی­ به دوستی و پیوندی عمیق انجامید.

اما بازدید بسیاری از دانش­دوستان، فرهیختگان و عالمانی همچون: استاد دکتر میر جلال الدین کزازی، دکتر محمد بقایی ماکان، استاد علیرضا ذکاوتی قراگوزلو، دکتر محمدحسین حلیمی، آیت‌الله طه محمدی، دکتر پرویز اذکایی و بزرگان دیگر از موزه سند افتخاری بر کارنامه فعالیت ده ساله موزه آموزش‌و‌پرورش است، شخصیت‌های ارزنده و بزرگواری که در تمام این سال­ها باوجود کم لطفی بسیاری از مدیران مرا به ادامه کار امیدوار کرده و می‌کنند.

در این میان، بازدید دکتر اذکایی از موزه برایم از حلاوت و شیرینی خاصی برخوردار است؛ چراکه بعدها به سبب همکاری با هفته‌نامه همدان‌نامه بارها در دفتر روزنامه و یا در برنامه­ها و مراسمی که به همت دوستان برگزار می‌شد، خدمتشان می رسیدم که تقریباً در بیشتر این دیدارها بزرگوارانه مرا بابت راه‌اندازی موزه تشویق می‌کردند و مورد لطف و محبت خود قرار می‌دادند که شاید یک دهم آن را از مدیران و کسانی که از آنان انتظار داشتم، دریافت نکردم.

شاید دوست بدارید :

تأثر و تالم و ازدحام جمعیت مردم فرهنگ‌دوست و قدرشناس همدان در غیاب مسئولان و مدیران استان در مراسم تشییع و نیز یادبود زنده‌یاد اذکایی که حاکی از پاکی نیت، وطن‌دوستی، عشق و علاقه به این شهر و دیار در طول زندگی پر افتخار آن استاد کم‌نظیر بود، نشان داد که خدمات صادقانه کسی که تمام عمر پربرکت خود با فضل و فضیلت بدون توجه به مال و مقام در راه فرهنگ و ادب این سرزمین صرف کرده، فراموش‌شدنی نیست و هستند کسانی که یادش را گرامی می‌دارند.

نوشتن در باره کیفیت احوال و مراتب علمی و فرهنگی استاد اذکایی که بی‌گمان یکی از برجسته‌ترین چهره­های علمی و فرهنگی دوره معاصر است، کار چون منی نیست؛ این کار دیگر دانشمندان و پژوهشگران و شاگردان و دوستان آن روانشاد است که گفته‌اند حکیم را نتواند ستود مگر حکیم!!

اما غرض از نگارش این سطور کوتاه تنها یادآوری وظایف نهادها و فعالان فرهنگی استان به ویژه آموزش‌و‌پرورش در ارج‌نهادن به مقام کسانی است که تمام عمر خود را در راه گسترش علم و دانش فرهنگ این دیار مصروف داشته‌اند.

امروزه در کشورهای پیشرفته، معرفی چهره‌های ماندگار یکی از مواد درسی برای ساختن آن جوامع محسوب می‌شود، امید است در کشور ما نیز مراکز آموزشی و پژوهشی، مدارس و دانشگاه‌ها و همه نهادهایی که با جوانان سر و کار دارند از این اقدام پسندیده که به رشد و تعالی فرهنگ، علم و دانش کمک می‌کند، الگوبرداری کنند، اگر می‌خواهیم جای خالی امثال اذکایی‌ها را پر کنیم، چاره‌ای جز شناخت و معرفی این شخصیت‌ها و کشف زوایای مختلف آن­ها به عنوان الگو و سرمایه­های انسانی به نسل جوان و آینده‌ساز نداریم. از این‌رو، انتظار می‌­رود آموزش‌و‌پرورش به منظور قدرشناسی و ادای دین نسبت به آن زنده‌یاد که با اهدای بخشی از کتب خود، در راه‌اندازی پژوهش سرای دکتر اذکایی آموزش‌و‌پرورش همدان را یاری کردند، با برگزاری همایشی با حضور معلمان و دانش‌آموزان از این بزرگمرد علم و دانش در پژوهش سراهای دانش‌آموزی تجلیل به عمل آورد.

خداوند روان پاک این مرد بزرگ که تا آخرین روزهای زندگی‌اش آرزوی بهروزی و سعادت ملت خود را داشت و با اهدای کتابخانه و همچنین وقف منزل مسکونی و شخصی‌اش زیباترین جلوه عشق و ایثار را از خود به نمایش گذاشت، غریق رحمت خود گرداند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.