رئیس شورای شهر جورقان مطرح می‌کند:
اخذ مجوز برای ۲۲ واحد سنتی پخت نان

شکری‌کامروا: با توجه به سابقه درخشانی که در کیفیت نان سنتی جورقان داشته و حتی استان‌های دیگر از نان سنتی جورقان استفاده می‌کنند، مسئولان و مدیران ارشد استانی و شهرستانی باید همت بالایی نسبت به گِرم‌سازی جهت افزایش کیفیت نان همدان داشته باشند.

0

*نازنین ناصری

*خبرنگار

در سال‌های اخیر کیفیت نان همدان به شدت کاهش یافته و همواره مردم همدان نسبت به این موضوع اعتراض دارند. بسیاری از افراد، دیگر تمایلی به خرید نان از نانوایی‌ها ندارند؛ چراکه به هر نانوایی که در شهر همدان مراجعه می‌کنند، وضعیت یکی از دیگری بدتر است. این افراد به سمت نان‌های سنتی روی آورده و حاضرند برای خرید نان به روستاها نیز مراجعه کنند. از طرف دیگر هر روزه در خیابان‌ها و حتی فروشگاه‌ها شاهد فروش نان‌های سنتی و محلی هستیم که دو چالش در این‌باره وجود دارد؛ این نا‌ن‌ها صرفا جهت تبلیغ نان سنتی هستند و معلوم نیست که در طی مراحل پخت و توزیع از بهداشت کافی برخوردار بوده‌اند یا نه.

اما این روزها به گفته «جمشید شکری کامروا» رئیس شورای شهر جورقان اتفاقات خوبی در تولید نان سنتی این شهر رقم خورده و به قطب تولید نان سنتی تبدیل شده است.

رئیس شورای شهر جورقان با بیان این‌که نان سنتی جورقان یکی برندهای ارزی استان همدان مطرح شده و می‌کوشد نان با کیفیت و سالم به دست مصرف‌کننده برساند، می‌گوید: با توجه به مشکل شرعی که در رابطه با تهیه و توزیع آرد در نانوایی‌های سنتی این شهر وجود داشت، باعث شده بود از طریق قاچاق آرد نسبت به تهیه آن اقدام کنند. بنابراین با همکاری «اسدالله ربانی مهر» معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان همدان و آقای خوانساری؛ مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان جلسات متعدی برگزار شد که در نتیجه آن ۲۲  نانوایی سنتی پَز شهر جورقان موفق به اخذ مجوز رسمی شدند.

تسهیلات بانکی

شکری‌کامروا با تأکید بر این‌که با دریافت این مجوز و با بازدیدهای مکرری که کارشناسان مربوطه از واحدهای پخت سنتی نان صورت گرفت، مطرح می‌کند: در گام بعدی تخصیص تسهیلات بانکی از جمله وام برای واحدهای پخت نان سنتی را در نظر داریم تا بتوانند تولید نان خود را با افزایش بهداشت و کیفیت نان توسعه دهند. مرحله بعدی سامان‌دهی گاز مصرفی نانوایی‌های پخت سنتی نان است. یکی هزینه‌های زیادی که تحمیل این افراد می‌شد، مصرف گاز شهری بود که با توجه به مجوز اخذ شده میزان مصرف گاز در این نانوایی‌ها از طریق یارانه دولتی تأمین می‌شود.

شکری‌کامروا به بیمه تولیدکنندگان نان سنتی و کارگران آن‌ها می‌پردازد و عنوان می‌کند: با توجه به بازدید‌هایی که با مسئولان از این واحد‌های تولید نان سنتی داشتیم، بیشتر کارگران آن‌ها از قشر ضعیف جامعه و خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند که این سامان‌دهی می‌تواند امیدواری و انگیزه برای داشتن روزی مداوم را در آن‌ها به‌وجود آورد.

سابقه درخشان نان جورقان

وی ادامه می‌دهد: تلاش ما بر این است که آرد صنف و صنعت با توجه به قیمت بالایی که دارد و با توجه به این که در بازار آزاد با قیمت کمتر به دست تولیدکنندگان نان سنتی می‌رسد، مسئولین بتوانند که قیمت را نسبت به قیمت اصلی تقلیل دهند و قیمت آن را نسبت به یارانه آردی که به دست نانوایی های لواشی پز شهری می‌رسد، کاهش دهند تا امیدواری بیشتری درتولیدکنندگان به‌وجود آورد. با توجه به سابقه درخشانی که در کیفیت نان سنتی جورقان داشته و حتی استان‌های دیگر از  نان سنتی جورقان استفاده می‌کنند، مسئولان و مدیران ارشد استانی و شهرستانی باید همت بالایی نسبت به گِرم‌سازی جهت افزایش کیفیت نان همدان داشته باشند.

آمار و ارقام

رئیس شورای شهر جورقان با اعلام این‌که حدود ۵۰ واحد خانگی نان سنتی‌پز در شهر جورقان وجود دارد که پیگیری‌های قبلی دریافت مجوز به سرانجام نرسیده بود، اظهار می‌کند: در میان این واحدها این ناامیدی به‌وجود آمده بود که پیگیری‌های اخیر نیز به سرانجام نخواهد رسید. بنابراین این افراد را از هزینه برای ارتقای واحدها بازداشته بود. در نتیجه واحدهای کمتری نسبت به اخذ مجوز پیش قدم شدند و از ۳۵ واحدی که برای اخذ مجوز مراجعه کردند، ۲۲ واحد موفق به اخذ مجوز شدند و افراد دیگری که نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کردند تمایل به اخذ مجوز دارند.

اشتغال‌زایی

شکری‌کامروا با اشاره به این‌که جورقان نسبت به قبل بهتر و بیشتر در همدان و حتی استان‌های دیگر معرفی می‌شود، تصریح می‌کند: از لحاظ اقتصادی و درآمدی این شهر قطعا رشد خواهد کرد. زیرا واحدهای نان سنتی این شهر تولید و کارآفرینی ایجاد می‌کنند. قریب به ۵ نیروی ثابت در این واحد‌ها، ۵ خانوار در قسمت بسته‎بندی نان‎ها و افرادی نیز در قسمت توزیع نان مشغول به فعالیت هستند. در واقع در یک واحد پخت نان سنتی ۱۵ نفر مستقیم و یا غیرمستقیم درآمد دارند و اگر به این رقم توجه کنیم با توجه به تعداد زیاد این واحد‌ها می‌توانیم اشتغال‌زایی زیادی را در این شهر داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.