موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند؛ در آلبوم خاطره‌ها
ضرغامی: با توجه به درخواست و نرخ قیمتی مالک خانه صمصام، تملک این ملک کاری نشد است

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند با بیان این‌که سه دانگ از خانه تاریخی صمصام که برای تبدیل به موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند درنظر گرفته شده، در سال‌های اخیر خریداری شده است، می‌گوید: سه دانگ دیگر بنا نیز باید از مالک خریداری شود که اعتبارات استانی پاسخگوی تملک بنا نیست و پیشنهاد خریداری بخش باقیمانده بنا از اعتبارات ملی شده است.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

از ۱۳۹۹ تاکنون، آثار و تاریخ چندین هزار ساله و اصالت و هویت تاریخی فرهنگی در انتظار تملک و راه‌اندازی یک موزه برای نهاوند است.

چندی پیش هم تصاویر برخی آثار کشف‌شده از تپه باستانی گیان شامل مجموعه مهرهای کشف‌شده از تپه گیان با قدمت ۴تا ۵ هزار سال قبل از میلاد که در موزه بریتانیا، موزه لوور پاریس و بسیاری آثار دیگر که در موزه‌های سایر کشورهای دنیا نگهداری می‌شود، در فضای مجازی منتشر شد و ضرورت ایجاد و راه‌اندازی یک موزه در گیان را مطرح می‌کرد، این در حالی است که سرنوشت موزه‌ای که قرار بود با تملک خانه صمصام، راه‌اندازی شود هم با افزایش هزینه‌ها و تخصیص ندادن اعتبار و سفر بی‌حاصل وزیر میراث فرهنگی به نهاوند همچنان بلاتکلیف و ابتر مانده است.

موزه نهاوند دارای چهار بخش شامل آثار «دوران پیش از تاریخ»، «دوران تاریخی»، «دوران اسلامی» و «دوره معاصر» است که راه‌اندازی آن به عنوان یک هسته و مرکز پژوهشی با توجه با پیشینه تاریخی و کهن شهرستان ضروری است.

آثاری همچون سفال‎های لعاب‌دار دوران اسلامی، تابوت سفالی مربوط به دوران اشکانی، پایه ستون و سفال‎هایی حاصل از کاوش‎های معبد لائودیسه، آثاری از دوران هخامنشی و اسکلتی که در تپه گیان کشف شده و مربوط به عصر مفرغ میانی با ۴۵۰۰ سال قدمت از جمله اشیا تاریخی موزه نهاوند بود که به مخزن همدان منتقل شد.

شکایت حقوقی شورای شهر و شهردار وقت نهاوند از میراث فرهنگی، موزه تاریخ و فرهنگ شهرستان را تخلیه کرد و با وجود تفاهم‌نامه ۱۵ ساله برای در اختیار گذاشتن ساختمان برای برپایی موزه مشارکتی با محکومیت میراث فرهنگی، موزه نهاوند از اشیای هفت هزارساله خالی و اشیا به مخزن میراث فرهنگی همدان منتقل شد.

«عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی هم آمد و وعده‌ای داد؛ اگرچه همان روز هم به زبان بی‌زبانی گفت که با توجه به درخواست و نرخ قیمتی مالک خانه صمصام تملک این ملک کاری نشد است، اما مردم همچنان منتظر تخصیص اعتبار و تحقق وعده‌های مسئولین جهت بازگشت آثار این دیار کهن از مخزن همدان به شهرستان هستند.

شاید دوست بدارید :

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاوند هم با بیان این‌که سه دانگ از خانه تاریخی صمصام که برای تبدیل به موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند درنظر گرفته شده، در سال‌های اخیر خریداری شده است، می‌گوید: سه دانگ دیگر بنا نیز باید از مالک خریداری شود که اعتبارات استانی پاسخگوی تملک بنا نیست و پیشنهاد خریداری بخش باقیمانده بنا از اعتبارات ملی شده است.

 

احمدی با بیان این‌که برای تملک سه دانگ باقیمانده بین چهار تا پنج میلیارد تومان نیاز است، می‌افزاید: براساس اعتبارت سال ۱۴۰۰ می‌توانستیم یک دانگ از بنا را خریداری کنیم، اما مالک موافق نبود و تصمیم دارد هر سه دانگ را یکجا به فروش برساند.

اما باتوجه به افزایش قیمت‌ها و درخواست مالک نرخی بیش از این قیمت توسط وی درخواست و مطرح شده است که به نظر می‌رسد این موضوع پشتوانه اجرایی شدن نداشته باشد و بازگشت موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند هم به خاطره ها بپیوندد.

مرمت کاروانسرای تاریخی سعادت در فاز پایانی

وی در ادامه با اشاره به این‌که فاز نهایی مرمت کاروانسرای سعادت نهاوند سال آینده انجام می‌شود، بیان می‌کند: سومین و آخرین فاز مرمت کاروانسرای سعادت نهاوند که از مراکز باراندازی کالاهای اقتصادی و راسته بازار قدیم این شهرستان است، سال آینده انجام می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند می‌گوید: فاز اول ساماندهی و مرمت کاروانسرای سعادت از دو سال گذشته آغاز و فاز دوم آن در سال‌جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کاروانسرای سعادت یکی از آثار تاریخی با ارزش با قدمت دوران قاجاریه واقع در بازار نهاوند با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان در حال مرمت و باسازی است.

وی در ادامه تصریح می‌کند: این کاروانسرای به شماره ثبت ۳۱۷۱۹در تاریخ ۹۶/۳/۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است که مرمت و ساماندهی این اثر تاریخی و منحصر شامل سنگفرش و محوطه‌سازی، تعمیر بالکن و سقف کاروانسرا و بندکشی دیواره‌ها و راه‌پله است.

وی اضافه می‌کند: تاکنون علاوه بر مرمت چند مکان تاریخی مانند حمام گلشن، خانه صمصام، کاروانسرای گلشن، کار مرمت حمام بازار نیز که مالکیت آن مربوط به اداره اوقاف است، آغاز شده که البته در این‌باره باید اداره اوقاف همکاری لازم را داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.