اداره شهر با مشارکت اجتماعی

0

در خصوص طرح شورای اجتماعی محلات همدان باید گفت که شورای اجتماعی محلات که مصوبه شورای چهارم و پنجم و کمیته انطباق را دارد، متشکل است از تعدادی از افرادی که در هر محله با مشاغل و سلایق مختلف هستند. بیشتر شورایاران، معتمدینی هستند که بر اساس ساز و کاری که توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر تعیین خواهد شد انتخاب می‌شوند. این انتخابات با مشارکت شورای شهر و فرمانداری استان انجام شده و پس از اینکه شورایاران تعیین شدند، سایر سمت‌ها، از جمله رییس و دبیر را انتخاب می‌کنند.

این انتخابات البته ساز و کاری هم دارد. لازم است اینجا ذکر کنم که البته شورای اجتماعی محلات در کمیته انطباق با همان ساز و کار گذشته تصویب شده است؛ اما کمیسیون فرهنگی شورای شهر با همراهی تعدادی از اساتید دانشگاه، در حال بررسی و بازبینی این ساز و کار است تا با مشکل و چالش مواجه نشویم و احتمال خطا کم شده و مشکلات احتمالی نیز قابل رفع باشد.

افزایش مشارکت عمومی

ما معتقد هستیم که این طرح حتما باید اجرایی شود. بر همین اساس، یکی از برنامه‌های ما برای شورای محلات، مسجدمحوری است. در واقع می‌خواهیم این اتفاق در مساجد بیافتد تا مردم هر محل بیشتر درگیر شده و مشارکت اجتماعی داشته باشند.

هدف ما از تشکیل شورای محلات، افزایش مشارکت اجتماعی به منظور حفظ حیاط اجتماعی محلات است زیرا مدیریت شهری در گرو مشارکت معنادار مردم در فرایندهای برنامه‌ریزی و توسعه شهری است. در واقع می‌خواهیم تمامی اقشار بتوانند مشکلاتی که در مدیریت شهری وجود داشته و در محل و منطقه خود با آن روبرو هستند را به شهرداری و شورای شهر منعکس کنند تا بتوانیم در برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌بندی‌هایی که برای هر منطقه انجام می‌دهیم، این مسائل را لحاظ کنیم. بر این اساس، ما هر ساله در حد توان بودجه‌ای و در حدی که امکان برآوردن خواسته‌های هر محله باشد، اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده و برای آن بودجه مشخص می‌کنیم.

الان نتایج تشکیل این شوراها به ما نشان می‌دهد که تشکیل شورای اجتماعی محلات، خروجی‌های بسیار مثبتی دارد؛ زیرا این شوراها پل ارتباطی بین مردم محل و شورای شهر و شهرداری هستند. مردمی که در یک محل زندگی می‌کنند، بیشتر از ما در جریان مشکلات محله خود و اولویت بندی برای رفع آن هستند.

به عنوان مثال ممکن است خانم خانه‌دار، روحانی محل، معلم محل و ریش سفیدان محل در این شورا عضو باشند و در نتیجه، تصمیم‌گیری آنها به صورت شورایی انجام می‌شود و مسائل از تمامی جنبه‌ها بررسی شده و به شهرداری ارائه می‌شود و شهرداری نیز برنامه‌ریزی می‌کند تا خواسته‌های آن منطقه که این افراد احصاء کرده‌اند، انجام شود و از این طریق ما بتوانیم خدمات‌دهی و تکریم مناطق را زودتر انجام دهیم.

محلات پایلوت

ما خوشبختانه باید این را اعلام کنیم که در تمامی مناطق همدان شورای محلات تشکیل می‌شود اما امسال سه محله را به عنوان پایلوت انتخاب می‌کنیم تا اگر موفقیت‌آمیز بود، این طرح را در سایر محلات همدان نیز اجرایی کنیم. مناطق پایلوت هنوز مشخص نشده‌اند اما یقینا طوری انتخاب می‌شوند که نقاط مختلف شهر را در نظر بگیرد تا آزمایش‌اش را پس بدهد و در نهایت بتوانیم نتایج آن را به تمام نقاط شهر، تعمیم دهیم.

لازم به ذکر است که یکی از شیوه‌های جلب مشارکت افراد، ایجاد شوراهای اجتماعی محلات است. این طرح که چند وقتی است بر سر زبان‌ها افتاده، در همدان نیز در حال بررسی و اجرایی شدن است. طرحی که در صورت موفقیت می‌تواند در فرهنگ‌سازی مشارکت و اثرگذاری پروژه‌های شهری، نقش مثبتی را ایفا کند.

 

کامران گردان

رییس شورای شهر همدان

هفته نامه خبری الوند

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.