ارشاد نظارت می‌کند نه حمایت

0

*حسین زندی

*سردبیر

حمایت و نظارت بر تولیدات و فعالیت‌های فرهنگی در استان‌ها از جمله وظایف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما ظاهرا جنبه نظارتی این نهاد چنان پررنگ شده که حمایت رنگ باخته است. این گفته وقتی ملموس‌تر می‌شود که کنش‌های مجموعه‌های وابسته به این نهاد، یعنی اهالی فرهنگ و هنر جنبه اعتراضی به خود می‌گیرد. نارضایتی اهالی فرهنگ از عملکرد بدنه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در دو سال گذشته بسیار بیشتر از ادوار پیشین است.

شاید دوست بدارید :

اگرچه بیماری کرونا بهانه‌ای شده تا مدیران و کارکنان این نهاد ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را به گردن این بیماری بیندازند، اما اظهارنظرهای اهالی فرهنگ و هنر از جمله؛ اهالی موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، رسانه و مانند این نشان می‌دهد دل خوشی از عملکرد اداره متبوع ندارند.

در حالی که دوره کرونا می‌توانست فرصتی برای آفرینش آثار هنری و ادبی و به‌طورکلی فرهنگی باشد، اما خالقان این آثار در استان همدان چنان درگیر معیشت و مشکلات اقتصادی بودند که میل و رغبتی به تولید آثار فرهنگی و هنری نداشتند. در حالی‌که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان در طول فراگیری بیماری کرونا می‌توانست این مشکلات را حل کند اما نه تنها کمکی به تولید محصولات فرهنگی و هنری نشده، بلکه هنوز بسیاری از هنرمندان بیمه ندارند.

علاوه بر نبود حمایت مالی و در پی آن مشکلات اقتصادی، هنرمندان و اهالی فرهنگ مشکلات دیگری نیز در برخورد با کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد دارند. بسیاری از پیگیری‌ها برای فعالیت‌های فرهنگی به دلیل نامناسب بودن برخورد کارکنان این اداره بی‌نتیجه می‌ماند و طولانی بودن روند اداری به ویژه در این نهاد باعث دل‌زدگی اهالی فرهنگ شده است. گاهی برای کوچک‌ترین درخواست باید بارها به اداره مراجعه کنند و در نهایت با دلسردی از درخواست خود صرف‌نظر کنند.

نتیجه این عملکرد نه تنها باعث قهر هنرمندان و گاهی مهاجرت آنان می‌شود بلکه در بین مردم نیز نمود منفی دارد. امید است تلاشی در چابک‌سازی و تحرک این نهاد شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.