از دامن الوند دست بردارید

همدان‌نامه ساخت‌وسازهای دامنه شمالی الوند را بررسی می‌کند

صحبت از ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در حیدره است که نتیجه آن کاملا مشخص است؛ نابودی باقیمانده باغات این منطقه از همدان. باز هم اصحاب رسانه، کارشناسان، استادان دانشگاه و متخصصان به اجرای این طرح معترض هستند و نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهند، باشد که این‌بار گوش شنوایی وجود داشته باشد.

0

همدان‌نامه: الوند طی سال‌های اخیر آن‌قدر زخم خورده که دیگر جایی برای زخم جدید ندارد، دردناک‌تر این‌که کسی هم به فکر التیام‌بخشی به این کوهستان باشکوه اما زخمی نیست. تا می‌خواهیم به آخرین زخم آن عادت کنیم، خبر از دردی جدید منتشر می‌شود و حالا ساخت بیمارستان هزار تخت‌خوابی در حیدره که آه از نهادمان بلند کرده است. به همین دلیل بار دیگر البته این‌بار جامع‌تر، موضوع ساخت‌وسازها در دامنه الوند را مورد بررسی قرار داده‌ایم، شاید گوش شنوایی باشد.

*در گفت‌وگو با مسئولان مطرح شد:

*ساخت بیمارستان به قیمت نابودی طبیعت

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

جدای از روند دردناک و نگران‌کننده تخریب‌های کوهستان الوند و باغات همدان، نکته قابل توجه و نگران‌کننده‌تر تصمیم‌گیری یک یا چند نفر معدود برای همه شهروندان شهر همدان و در ادامه نسل‌های آینده است. طی سال‌های اخیر هرگاه خبر از اجرای طرحی غیرکارشناسی یا تخریبی منفعت‌طلبانه در همدان منتشر شده، اصحاب رسانه، کارشناسان، استادان دانشگاه و متخصصان به آن اعتراض کرده‌اند و درباره عواقب منفی آن برای شهر هشدار داده‌اند اما در نهایت همان یک یا چند نفر بوده‌اند که بدون توجه به این اعتراضات و هشدارها، کار خود را کرده‌اند و چند سال بعد هم که صحت هشدارها اثبات شده، لزومی به پاسخگویی به شهروندان و افکار عمومی ندیده‌اند.

حالا هم صحبت از ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در حیدره است که نتیجه آن کاملا مشخص است؛ نابودی باقیمانده باغات این منطقه از همدان. باز هم  اصحاب رسانه، کارشناسان، استادان دانشگاه و متخصصان به اجرای این طرح معترض هستند و نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهند، باشد که این‌بار گوش شنوایی وجود داشته باشد.

ساخت حوزه علمیه در حیدره اشتباه بود

«احمدحسین فلاحی» نماینده همدان در مجلس در خصوص ساخت‌و‌سازهای همدان در کوهستان الوند می‌گوید: از قبل نیز مهندسی درستی در بحث مدیریت شهری صورت نگرفته که قسمتی از آن اشباع رودخانه‌ها است. در سمت منوچهری فاجعه درست شده و خانه‌هایی که در بستر رودخانه هستند، با کوچک‌ترین باران و سیل ضرر می‌کنند و این ساخت‌و‌ساز غیراصولی است و به راحتی امکان‌پذیر نیست که حریم رودخانه را احیا کنیم. برای باغات نیز مجوزهایی که داده شده و باعث شده تا به صورت قانونی، طبیعت آن‌جا را تخریب کنند. دستگاه‌ها از اموال دولتی شهرداری که در کجا زمین دارند، اطلاع ندارند.

وی با اشاره به این‌که ساخت حوزه علمیه در حیدره اقدام نادرستی بود در مکانی جانمایی شد که هیچ کارایی ندارد، اظهار می‌کند: پروژه حوزه علمیه نیمه کاره مانده و قبل از کلنگ زدن سرمایه آن‌جا به هدر رفته است.

به فلاحی می‌گویم همدان پزشک‌های خوبی دارد و قطب درمانی غرب کشور است و اگر در ورودی شهر دهکده سلامت بسازیم، برای رونق ورودی شهر و کم شدن ترافیک آرامگاه بوعلی نیز، کمک می‌کند. اما حالا صحبت از ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در حیدره است! آیا نمی‌شود این بیمارستان را در شمال جغرافیایی  شهر ساخت؟ که وی پاسخ می‌دهد: کسانی که پیگیر هستند باید در جانمایی آن دقت کنند. تحقق چیزی که شما می‌گویید در صورتی امکان‌پذیراست که همه در این حوزه نظر ندهند بلکه نظراتی پیشرفته داشته باشیم. یکی از اشتباهاتی که صورت می‌گیرد این است که طرح جامع با عجله، ممکن است با اشتباه همراه باشد و معضلی را در آینده داشته باشیم. طرح جامع باید اجازه دهند کارشناسی دقیق انجام بگیرد.

احمدحسین فلاحی
احمدحسین فلاحی

طرحی که توجیه ندارد

«ناصر صفری افلاک»، عضو شورای شهر همدان نیز می‌گوید: ساخت هیچ بنایی بدون ضرورت، در منطقه منابع طبیعی و کوه‌ها، جایز و معقول نیست. اما در مواقع ضروری، مانند پلیس راه و اورژانس مجبوریم کوه را بشکافیم.

وی در ادامه می‌افزاید: موارد اضطراری هم باید با کمترین دستبرد به طبیعت صورت بگیرد. اما ساخت بیمارستان در حیدره آن هم در شرایطی که در مناطق دیگر زمین برای آن وجود دارد، اگر به کوه و تپه آسیب بزنیم، نه از نظر سیما منظر و نه استانداردهای مکان‌یابی توجیهی ندارد. ضوابطی برای مکان‌یابی تعریف شده که شامل کاربری، ادارات و امکانات عمومی می‌شود.

صفری افلاک توضیح می‌دهد: بیمارستان باید در جایی تأسیس شود که بیشترین دسترسی در آن‌جا وجود داشته باشد که عموم شهروندان از آن استفاده کنند. اما هزار تختخواب بسیار زیاد است. به طور مثال بیمارستان ۵۰ تختی برای گردشگران، می‌تواند توجیه داشته باشد اما طبق قانون نباید در دل طبیعت و باغات تأسیس شود، حتی اضطراری هم نیست. اما در بیمارستان هزار تختخوابی، حتی رفت و آمد خودرو‌ها نیز می‌تواند به طبیعت و باغات آسیب برساند.

«ناصر صفری افلاک» درباره نظر کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر
«ناصر صفری افلاک» درباره نظر کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر

نابودی مناظر طبیعی برای ساخت بیمارستان

«سعید حاجی بابایی» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز معتقد است: طبیعت، دامنه الوند و مناظر، منابع طبیعی شهر همدان هستند. اگر قرار باشد بیمارستانی در دامنه الوند ساخته شود، طبیعتاً اثراتی در پی خواهد داشت. معبری که به این بیمارستان منتهی می‌شود، پاسخگوی نیازهای آن مکان نیست. این عمل نابودی طبیعت آن منطقه را در پی دارد.

وی در ادامه می‌افزاید: به دلیل موقعیت جنوبی این منطقه اگر آمبولانسی بخواهد بیمار را به بیمارستان منتقل کند، دچار مشکلات ترافیکی می‌شود و حتی ممکن است بیمار از بین برود.

حاجی‌بابایی تأکید می‌کند: پروژه ساخت بیمارستان هزار تختخوابی اگر اجرا شود، قطعا در پیرامون خود ساخت و ساز و امکانات دیگری را در پی خواهد داشت. اگر قرار باشد آب آن‌جا تأمین شود، هزینه‌های زیادی به دنبال دارد. ما به این نیاز داریم تا بافت پیرامونی را کارآمد کنیم تا منجر به توسعه آن مناطق شود.

سعید حاجی بابایی

وی اظهار می‌کند: ساخت بیمارستان در این مکان توجیه زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و کاربری ندارد. از مسئولینی که این تصمیم را گرفتند باید مطالبه کنیم و ببینیم بر چه مبنایی این تصمیم گرفته شده تا این عمل را توجیه کنند و در اختیار مردم قرار دهند. بیمارستان باید ساخته شود اما ما نمی‌توانیم منابع طبیعی شهرمان را نابود کنیم تا یک بیمارستان بسازیم بلکه می‌توانیم آن را در مکان دیگری بسازیم نه مکانی که منظر طبیعی را نابود کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با اشاره به این‌که بیمارستان جز پروژه‌های محرک توسعه است، تأکید می‌کند: اما ساخت آن در دل طبیعت توجیه علمی ندارد و تصمیم مدیریتی است و باید از آن جلوگیری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.