از سال بد به سال خوب

0

*حسین زندی

*سردبیر

همزمان با انتشار پنجاهمین شماره هفته‌نامه همدان‌نامه، دو سال از آغاز انتشار این نشریه می‌گذرد؛ نشریه‌ای که به حکم هفته‌نامه بودن در طول دو سال باید حدود ۱۰۰شماره از آن منتشر می‌شد اما بنابر دلایلی که خواهم گفت نتوانستیم به این تعداد شمارگان برسیم.

زمانی که تصمیم به انتشار این رسانه گرفتیم، افزون بر منابع تامین هزینه‌ها، به مخاطبان نشریه و محتوای آن نیز فکر کردیم. می‌دانستیم که با ورود فضای مجازی نشریه‌های کاغذی بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست داده و کمرنگ شدن اعتماد شهروندان به دولت‌ها نیز منجر شده شهروندان به رسانه‌های داخلی کمتر اعتماد کنند. همچنین شرایط اقتصادی و وضع معیشتی مردم آنان را از مطالعه دور کرده است. با این حال قدم در این راه گذاشتیم و انتشار این نشریه را آغاز کردیم. یکی از هدف‌های اصلی انتشار همدان‌نامه آشتی دادن هم‌استانی‌ها با رسانه بود؛ ما می‌خواستیم رسانه‌ای برای مردم منتشر کنیم و بیشتر از صحبت‌های مسئولان حرف و درد و دل مردم در آن منتشر شود.

شاید دوست بدارید :

برای تولید محتوا نیز علاوه بر همکاران رسانه‌ای و فعالان مدنی، دو گروه هدف را در نظر داشتیم؛ همدانی‌هایی که از این استان مهاجرت کرده‌اند و دانشگاهیان. بسیاری از افرادی که از استان مهاجرت کرده‌اند و در شهرها و استان‌های دیگر ساکن هستند، علاوه بر نویسندگان و پژوهشگران، افراد موفقی نیز به شمار می‌روند که این ظرفیت تاکنون مغفول مانده است در مدت دو سال انتشار همدان‌نامه، تلاش کردیم از تجربه‌ها و داشته‌ها و قلم برخی از این شخصیت‌ها بهره ببریم و در مقابل دیدگان مخاطبان قرار دهیم. در دانشگاه‌های استان نیز مدرسان و دانشجویان زیادی داریم که حاصل پژوهش‌های آنان در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد و از حیطه دانشگاه خارج نمی‌شود اگر اندوخته علمی آنان در جامعه منتشر شود شاید در کاربردی شدن این تولیدات علمی موثر واقع شود. خوشبختانه در زمینه تولید محتوا به هدف نزدیک شدیم و بسیاری از اهالی قلم ساکن پایتخت دست ما را فشردند و همراهی کردند و در دانشگاه‌ها نیز دوستان زیادی ما را یاری کردند.

اما همانطور که در ابتدا گفتم در زمینه مالی و انتشار به نیمی از اهداف نزدیک شدیم و به طور کامل موفق نشدیم، مهم‌ترین عامل آن گرانی کاغذ و بالارفتن هزینه چاپ بود که باعث شد انتشار هفته‌نامه از نظم خارج شده و به دوهفته‌نامه تبدیل شود.

اما بحث بعدی موضوع مسئولیت اجتماعی شهروندان است؛ انتظار ما از بخشی از جامعه که هم مدعی مباحث فرهنگی هستند هم شرایط اقتصادی بهتری دارند از جمله پزشکان، وکلا، صاحبان صنایع، بازاریان، مهندسان  و مدیران شرکت‌ها و همه آن‌هایی که مخاطب همدان‌نامه هستند و مدام به صورت شفاهی و یا با پیام از آن تعریف و تمجید می‌کنند، همکاری است و امیدواریم برای خود و نزدیکان حق اشتراک این نشریه را دریافت کنند تا نشریه عمر بیشتری داشته باشد و ما نیز به هدف اصلی نزدیک‌تر شویم.

این نشریه با دست خالی و با عشق همکاران من به استان همدان در مقابل دیدگان شما مخاطبان قرار گرفت و در طول مدت انتشار آن بازخوردهای مثبت زیادی از مخاطبان گرفتیم

امیدوارم سال ۹۸ هرچه زودتر تمام شود و سال ۹۹ سال خوبی برای همه مردم کشور به ویژه هم‌استانی‌ها باشد و ما نیز بتوانیم در کنار مردم برای مردم بنویسیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.