فرهنگ بهار در سالی که گذشت

0

*طیبه طالبی قانع

شهرستان بهار از نظر بزرگی و وسعت جغرافیایی، وسعت چندانی ندارد و موقعیت آن نیز چنین است که در مقایسه با سایر شهرستان‌های استان همدان، به مرکز استان بسیار نزدیک است. از این رو مردم  این شهر از دیرباز برای برآوردن حوائج خود، غالبا به مرکز استان مراجعه می‌کنند. اما از آن‌جایی که آدمی همیشه به دنبال آسایش و صرف کمترین هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان است، بی‌شک در دسترس بودن امکانات در شهرستان‌ها، بسیار خوشایندتر و مورد استقبال همه شهروندان است.

شهرستان بهار شوربختانه به لحاظ ایجاد فضاهای فرهنگی برای شهروندانش، قدرتمند ظاهر نشده و موفق عمل نکرده است و اماکن فرهنگی قابل توجهی تاکنون ایجاد نکرده است. مراکزی که به خصوص جوانان و نوجوانان بتوانند اوقات فراغتنشان را در آن بگذرانند و به انواع کلاس‌ها و رشته‌های آموزشیِ مورد علاقه‌شان دسترسی داشته باشند.

شاید دوست بدارید :

این کمبودهای طولانی‌مدت منجر شده علاقمندان و متقاضیان به مراکز فرهنگی در مرکز استان مراجعه کنند و متاسفانه این خود منجر به ایجاد فرهنگی نادرست در میان مردم این شهرستان شده مبنی بر این‌که از همان معدود مراکز فرهنگیِ موجود در شهرستان که متولیانش سعیِ بسیار در ایجاد و رونق بخشیدن به آن‌ها داشته‌اند، استقبال نمی‌شود و این باعث می‌شود که همه کلاس‌ها و رشته‌های آموزشی به دلیل کمبودِ متقاضی امکان تشکیل یافتن، پیدا نمی‌کنند و در نتیجه برای کسانی که خواهان استفاده از فضاهای فرهنگی شهرِ خود هستند، این امکان از میان می‌رود، چه آموزش‌ها یا سرگرمی‌هایی که متقاضیِ آن هستند، به دلیل چنین محدودیت‌هایی در دسترس آن‌ها قرار نمی‌گیرد و این موضوع کلاف پیچیده‌ای به وجود آورده، به طوری که کسانی که قصد احداث فضاهای فرهنگی را دارند، با بیمِ مورد استقبال واقع نشدن روبرو هستند، ترس از این‌که زحمتشان بی‌نتیجه بماند.

موضوع دیگر انتخاب اماکن نامناسب برای موسسات آموزشی و فرهنگی است که اغلب استانداردهای لازم برای یک فضای آموزشی را ندارند، مانند نور کافی، تهویه مناسب، بهداشت کافی و به طور کلی فضای دلچسبی را که یک مکان فرهنگی طلب می‌کند، ندارند. معضل دیگر در این خصوص، ضعف در شیوه اطلاع‌رسانی در مورد کلاس‌های موجود است که با وجود فضای مجازی و امکاناتِ بیشتر در این خصوص، همچنان ناکافی است به طوری که بسیاری از شهروندان علاقمند حتی از وجود این دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی خبر ندارند حال آن‌که ممکن است بسیاری از رشته‌ها و زمینه‌های مورد علاقه‌شان، در حال برگزاری باشد.

شهرستان بهار جوانان مستعد و علاقمند بسیاری دارد و سرشار از نیروهای بالقوه فرهنگی است که به دلیل وجود مشکلاتی که ذکر شد، عرصه مناسبی برای ظهور و بروز توانمندی‌های استعدادهایشان پیدا نمی‌کنند و از آن‌جایی که همه اقشار اجتماعی شرایط لازم برای استفاده از مراکزِ فرهنگی واقع در مرکز استان را ندارند، بسیاری از این استعدادها، ناشکفته، روبه افول و خاموشی می‌گذارند. به امید همدلی بیشتر شهروندان این شهر برای ارتقای فرهنگی شهرشان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.