استقبال بانوان و کودکان از کتاب‌خانه جورقان

مسئول کتاب‌خانه پیامبر اعظم (ص) جورقان از فعالیت‌های این کتاب‌خانه می‌گوید

انصاری: در این کتاب‌خانه، قفسه کتاب‌های تازه اهدا شده توسط شهردار که شامل ۲۲جلد کتاب به ارزش حدود یک میلیون و ۷۹۷ هزار تومان است، قرار دارد. این کتاب‌ها، کتاب‌های پر‌فروشی هستند که مخاطبان بسیاری دارند.

0

*رها رضاپور

یکی از مولفه‌های توسعه‌یافتگی در هر جامعه‌ای سرانه مطالعه آن و تعداد کتاب‌ها، کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌خوان‌های آن است. شهر جورقان به عنوان یک شهر کوچک با جمعیت کمتر از ده هزار نفر، یک کتاب‌خانه فعال با ۱۶۷ عضو دارد که آمار مناسبی محسوب می‌شود. به گفته مسئول این کتاب‌خانه، بیشتر مخاطبان این کتاب‌خانه بانوان هستند که خبر خوبی محسوب می‌شود. شهرداری جورقان طی سال‌های اخیر تلاش کرده با نصب المان‌هایی روبروی این کتاب‌خانه و اهدای چندین جلد کتاب به آن، شهروندان جورقانی را به مطالعه و استفاده از کتاب‌های این کتاب‌خانه ترغیب کند. با تمهیدات اندیشیده‌شده، مخاطبان این کتاب‌خانه به میلیون‌ها نسخه مقاله و پایان‌نامه دسترسی دارند و به صورت مجازی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

حمایت شهرداری

مسئول کتاب‌خانه پیامبر اعظم (ص) جورقان در گفت‌وگو با همدان‌نامه درباره حمایت شهرداری از این کتاب‌خانه توضیح می‌دهد: شهر داری با نصب المان‌هایی رو‌بروی کتاب‌خانه باعث ترغیب شدن بسیاری از اعضا به کتاب‌خواندن و جذب عضو شده است. این کتاب‌خانه در حال حاضر  ۱۶۷ عضو فعال دارد که بیشتر آن‌ها در رده سنی کودک و نوجوان هستند.

بخش کودک و نوجوان

«اعظم انصاری» درباره بخش کودک و نوجوان این کتاب‌خانه می‌گوید: این‌جا حدود دو هزار و ۵۰۰ جلد کتاب و نشریات کودک و نوجوان وجود دارد. برای ترغیب اعضا به کتاب‌خوانی دیوار‌ها نقاشی، زمین موکت و کتاب‌ها به ترتیب گروه سنی با رنگ‌آمیزی از هم جدا شده‌اند. روبروی این بخش قفسه کتاب‌های تازه اهدا شده توسط شهردار که شامل ۲۲جلد کتاب به ارزش حدود یک میلیون و ۷۹۷ هزار تومان است، قرار دارد. این کتاب‌ها، کتاب‌های پر‌فروشی هستند که مخاطبان بسیاری دارند.

شاید دوست بدارید :

نحوه طبقه‌بندی کتاب‌ها

مسئول کتاب‌خانه پیامبر اعظم (ص) ادامه می‌دهد: علاوه بر بخش کودک و نوجوان، بخشی برای بزرگ‌سالان نیز داریم. قفسه‌ای راجع به استان‌شناسی وجود دارد که کتاب‌هایی تحت عنوان همدان و یا با ناشر و نویسنده همدانی در آن گنجانده شده است. در بخش آغازین، کتاب‌های مرجعی مانند دایره‌‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها و لغت‌نامه‌ها هستند که مخاطبان تنها در سالن امکان مطالعه آن‌ها را دارند. رده‌بندی بقیه کتاب‌ها به صورت رده‌بندی معتبر و جهانی «دی.او.ای» است و به ترتیب کلیات، تاریخ و جغرافیا، دین، علوم عملی،‌ هنر، ادبیات، شعر و داستان، ادبیات خارجی، نوجوانان، کتب درسی و کمک‌درسی، نشریات و قسمت انتهایی کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس جمع‌آوری شده است.

استقبال خانم‌ها از کتاب‌خوانی

وی در مورد استقبال شهروندان جورقانی از این کتاب‌خانه توضیح می‌دهد: مخاطب‌های ما اکثرا خانم هستند و استقبال آقایان کمتر است. امیدوار‌یم مخاطب‌های آقا هم بیشتر شوند و اکثر شهروندان از کتاب‌خواندن در این کتاب‌خانه استقبال کنند، همچنین استقبال اعضا از کتاب‌های روان‌شناسی و تاریخی بیشتر از دیگر رده‌بندی‌ها است.

امکانات کتاب‌خانه

انصاری با اشاره به امکانات کتاب‌خانه اظهار می‌کند: مانند بسیاری از کتاب‌خانه‌های دیگر، ما نیز یکی از امکاناتی که به مخاطبان ارائه می‌دهیم، میز مرجع مجازی است. اعضا در هر موضوع دلخواهی می‌توانند به میلیون‌ها مقاله و پایان‌نامه دسترسی داشته باشند. قسمتی برای جست‌وجوی اعضا نیز وجود دارد، که می‌توانند با گذرواژه که هنگام عضویت دریافت می‌کنند کتاب‌ها و منابع مورد نیاز خود را جست‌وجو و اگر در این کتاب‌خانه وجود نداشت با عضویت سراسری از منابع کتاب‌خانه‌های دیگر استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.