افق‌های روشن در سرمایه‌گذاری گردشگری

قاسمی: در روزگار پساکرونا شاهد رشد و رونق گردشگری خواهیم بود

معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان:امیدوارم با کشف واکسن کرونا، پشت سر گذاشتن این بحران و شرایط مناسبی که بعد از کرونا پیش خواهد آمد زمینه برای رشد و رونق در حوزه گردشگری به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری مناسب‌تر از پیش شود. پیش‌بینی ما این است که در تمام زمینه‌ها به ویژه صنعت گردشگری شاهد تحول مثبتی باشیم.

0

*ناهید زندی‌صادق

*روزنامه‌نگار

کرونا آمد، آرامش رفت، رونق اقتصادی از بین رفت، رونق گردشگری از میان رفت. در خانه ماندن‌ها رونق گرفت و سفر به تابویی دست‌نیافتنی بدل شد؛ اما باید دید بعد از ساخت واکسن یا مهار این ویروس رونق به حوزه گردشگری بازخواهد گشت یا نه؟ خیلی‌ها امیدوارند که روزی روزگاری پس از شکست دادن این ویروس کوچک، سفر تنها مرهم روح‌های خسته و غمگین خواهد شد و این صنعت نوپا دوباره خواهد درخشید. مردم پس از یک دوره طولانی خانه‌نشینی به جاده‌ها خواهند زد و به جای تمام شادی‌های گم شده در ترس و استرس کرونا، شادمانگی خواهند کرد. اگر این پیش‌بینی‌ها درست باشد و استقبال مردم از سفر بیشتر شود، نیاز به زیرساخت‌های گردشگری لزوم افزایش سرمایه‌گذاری را نمایان‌تر خواهد کرد، در همین زمینه با «علیرضا قاسمی» معاون سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان به گفتگو نشسته‎ایم:

  • وضعیت سرمایه‌گذاری در تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری همدان در سال‌های اخیر چگونه بوده‌است؟

خوشبختانه در دهه اخیر صنعت گردشگری به عنوان صنعتی نوظهور توانست جای خود را به عنوان صنعتی سبز و پاک خود را معرفی کند که بازگشت سرمایه در آن بالا بوده‌است. این صنعت توانسته معیارهای اقتصادی که از نظر معیارهای کلان سرمایه‌گذاری نیاز است، کسب کند و نسبت به سایر صنایع شرایط مناسب‌تری دارد چراکه این صنعت سبز با طبیعت سازگار است، انواع و اقسام گوناگونی  چون گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی، گردشگری روستایی و مانند این دارد. این صنعت توانسته در زندگی روزمره مردم جایگاه خود را پیدا کند، خانواده‌ها به اهمیت سفر و گردشگری به خوبی پی برده‌اند و به وضوح می‌توان شور و اشتیاق خانواده‌ها به گردشگری را مشاهده کرد که نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شده‌است. بنابراین پیرو نیازهای اجتماعی و عاطفی افراد که با کمک سفر می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند و در زمینه روحی سفر می‌تواند برای آنان امتیازهای خاصی قائل شود و به آنان کمک کند که روحیه خود را بازیابند و خستگی خود را برطرف کنند. به هر روی به نسبت اشتیاق مردم برای سفر، اشتیاق برای سرمایه‌گذاری و تامین زیرساخت‌ها نیز در بخش گردشگری افزایش یافته و خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به اهمیت گردشگری که توانسته جایگاه واقعی خود را کم‌کم در جامعه پیدا ‌کند و این‌که سفر به یکی از ملزومات خانواده‌ها برای رفع نیازهای روحی و عاطفی بدل شده‌است، سبب شده شاهد رشد و رونق سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون گردشگری باشیم.

علیرضا قاسمی
علیرضا قاسمی

خوشبختانه حمایت‌های ویژه دولت در بخش تخفیف عوارض، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به صنایع و تأسیسات گردشگری پیش‌بینی شده، توانسته علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری افزایش دهد و آنان را به حضور در این بخش تشویق کند. به طور مثال در چند سال اخیر چند هتل چهارستاره در همدان افتتاح شده‌است این در حالی است که سال‌ها بود تعداد هتل‌ها افزایش و رشدی را تجربه نکرده بود و به یک‌باره با حمایت و تشویق دولت و از سوی دیگر با کمک تبلیغاتی که اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان انجام داد، شاهد رونق سرمایه‌گذاری در ساخت هتل‌های جدید در سطح استان بودیم. البته در همین مدت چندین سفر‌ه‌خانه و رستوران و چند اقامتگاه بومگردی در استان افتتاح شد که همه این کارها در راستای تامین زیرساخت‌های گردشگری انجام شده‌است. از همین داده‌ها برای تحلیل علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به حضور در صنعت گردشگری می‌توان بهره برد.

خوشبختانه زمینه‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت گردشگری داریم، مانند تاسیسات گردشگری که در قالب مجوزهای شانزده‌گانه‌ای است که به متقاضیان در زمینه مجتمع‌های گردشگری، سفره‌خانه‌ها سنتی، هتل‌ها، مهمانپذیرهاف بومگردی‌ها داده می‌شود و به جذب سرمایه‌ در این بخش کمک می‌کند.

  • بیشتر این سرمایه‌گذاران همدانی هستند یا از خارج از استان همدان هم سرمایه‌گذار داشتید؟

سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری هم از میان همدانی‌های ساکن استان هستند، هم از همدانی‌هایی که خارج از استان سکونت دارند، البته برخی از سرمایه‌گذاران غیرهمدانی هم جذب بازار گردشگری استان شده‌اند که علاقه‌مند هستند با توجه به شرایط و ظرفیت‌های موجود در گردشگری استان سرمایه‌گذاری کنند.

  • با شرایط شیوع کرونا وضعیت سرمایه‌گذاری امسال نسبت به سال‌های گذشته چگونه بوده‌است؟

کل سیستم‌های اقتصادی از جمله گردشگری در سطح دنیا از ویروس کرونا متحول و متاثر شده‌است، دچار مشکلات زیادی شده و شرایط بدی را تجربه می‌کنند. گردشگری استان همدان هم قطره‌ای از این دریای بیکران است. چراکه گردشگری استان همدان از گردشگری کشور و دنیا تاثیر می‌پذیرد و قطعا دنیا شرایط خوبی را در این زمینه ندارد.

  • پیش‌بینی شما برای دوران بعد از کرونا چیست؟ فکر می‌کنید سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری برمی‌گردند؟

امیدوارم با کشف واکسن کرونا، پشت سر گذاشتن این بحران و شرایط مناسبی که بعد از کرونا پیش خواهد آمد زمینه برای رشد و رونق در حوزه گردشگری به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری در تاسیسات گردشگری مناسب‌تر از پیش شود. پیش‌بینی ما این است که در تمام زمینه‌ها به ویژه صنعت گردشگری شاهد تحول مثبتی باشیم. اگر صنعتی بتواند کسالت و خستگی این ایام را از تن و جان مردم بشوید و آنان را به زندگی عادی برگرداند، آن صنعت گردشگری است که می‌تواند با جاذبه‌های فراوانی که دارد. مردم بعد از یک دوره طولانی خانه‌شینی و قرنطینه‌های مداوم با سفر روحیه خود را بازخواهند یافت و افزایش سفر می‌تواند رونق را به تاسیسات گردشگری بازگرداند و به مرور نیاز به افزایش زیرساخت‌ها بیشتر نمود خواهد یافت.

  • ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری همدان بیشتر در چه بخش‌هایی است و در کدام بخش‌ها نیاز بیشتری برای جذب سرمایه به چشم می‌خورد؟

در بخش‌های اقامتی پذیرایی، سفره‌خانه‌ها، بومگردی‌ها، هتل‌ها هم ظرفیت وجود دارد، هم نیاز به سرمایه‌گذاری احساس می‌شود.

  • سرمایه‌گذاران بیشتر به کدام حوزه توجه نشان می‌دهند؟

بیشتر در زمینه مجتمع‌های گردشگری که شامل یک مجموعه کامل باشد که هم خدمات اقامتی داشته باشد و هم خدمات پذیرایی ارائه دهد، سرمایه‌گذران معمولا دوست دارند به صورت یک بسته کامل خدمات خود را ارائه دهند.

  • برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری در سال آتی چیست؟

ما برای طرح‌هایی که از پیش اجرا شده، طرح‌های در حال اجرا و طرح‌هایی که در آینده اجرایی خواهد شد، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم که با توجه به توسعه استان در زمینه توسعه زیرساخت‌ها شرایط به سویی سوق پیدا کند که استعداد سرمایه‌گذاران در زمینه علاقه‌مندی‌هایشان بروز پیدا کند و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها رشد و رونق بیایند که در قالب ایجاد تاسیسات نوین گردشگری، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری سلامت و موارد دیگر نمود پیدا کند. هدف ما این است که از سرمایه‌گذران حمایت کنیم تا آنان به بخش‌ها گوناگون گردشگری توجه کنند و این‌گونه نباشد که تنها به یک یا دو حوزه علاقه نشان دهند.

  • به نظر شما فرهنگ‌سازی در میان مردم استان تا چه حد می‌تواند در زمینه جذب سرمایه‌گذار موثر باشد؟ معمولا همدانی‌ها تمایل دارند در کارهای کم‌ریسک‌تر و زودبازده‌تر سرمایه‌گذاری کنند. چگونه می‌توان آنان را به سرمایه‌گذاری در گردشگری سوق داد؟

اتفاقا در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده و با تبلیغات و فرهنگ‌سازی صورت گرفته در میان عموم مردم، سفر به همدان رونق بسیاری یافته و ازیاد سفر به همدان نیاز به زیرساخت‌ها را پدیدار کرده‌است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران همدانی نیز با مشاهده رشد و رونق این صنعت پرسود ترجیح می‌دهند بخشی از سرمایه خود را در این صنعت به کار بگیرند. شاید در گذشته همدانی‌ها بیشتر ترجیح می‌دادند در املاک سرمایه‌گذاری کنند؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر با این صنعت نوین و پاک آشنا شده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با حمایت از این صنعت سبز می‌توانند موفقیت بیشتری به دست آورند.

سخن آخر؟

من به آینده صنعت گردشگری همدان خیلی امیدوارم. یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر فرد در زمینه روحی و عاطفی سفر است، به ویژه در شرایط پسا کرونا که شرایط ذهنی همه به هم ریخته گردشگری می‌تواند تاثیر مثبتی بر روحیه مردم بگذارد و کاستی‌ها و کسالت‌ها و ناراحتی‌ها را از ذهن افراد پاک کند. گردشگری، گردشگری و باز هم گردشگری می‌تواند برای بازیابی روحیه و تجدید قوا موثر باشد و بحران کرونا را از یادها ببرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.