افق گردشگری همدان با دوچرخه!

0

*زهرا کرد

*پرستار
شهر همدان به واسطه اقلیم کوهستانی و بهره‌گیری از دامنه‌های پر فراز و نشیب الوند، بستر اصلی و طبیعی ورزش‌های مختلفی را در خود جای داده است. سابقه طولانی و درخشان این شهر در کوهنوردی ایران، حضور ملی پوشان دوچرخه‌سواری، بهره‌مندی از سالن‌های سنگ و صخره‌های طبیعی، وجود مناطق مناسب برای مسابقات دوچرخه‌سواری کورسی و دانهیل همه و همه نشانگر ظرفیت‌های بالقوه این شهر در توسعه و جذب گردشگر ورزشی است؛ گردشگری که می‌تواند در کنار ورزش‌های مهیج در بستر طبیعت بی‌بدیل به گردشگرانش تاریخ و فرهنگ همدان را بشناساند. از طرفی موقعیت جغرافیایی و قطب غرب کشور بودن امکان ایجاد شبکه‌ای از تعاملات و برنامه‌های ورزشی را فراهم می‌سازد؛ نظیر برنامه دوچرخه‌سواری که با عنوان «از هگمتانه تا نقش جهان» با شعاری برای حفظ منابع آب و محیط زیست کشور، به میزبانی یکی از سایکل‌توریست‌های همدانی به نام «ابراهیم اسدیار» رقم خورده و از اقصی نقاط ایران ورزشکاران این رشته در همدان جمع شده و ضمن بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نظیر الوند شروع حرکتشان را از همدان به اصفهان انتخاب کردند. مسیری که دست به گریبان بحران آب و خشکسالی است! این قبیل حرکات ورزشی در کنار وجهه ورزش و سلامتی که دارند حامل پیام و خرده‌فرهنگ‌های ارزشمندی هستند که بدون صرف هزینه هنگفتی نام همدان را در شهرهای مختلف برجای می‌گذارند، حرکتی که سبب شعف و جلب توجه سایر هم‌وطنانمان به اراده و دغدغه سبز اندیشی همدانی‌هاست و یاد مهد تمدن ایران را این بار با ورزش و دوچرخه به خاطر خواهند سپرد.

نظیر برنامه دوچرخه‌سواری دیگری که با حمایتشرکت گاز همدان و توسط گروهی از دوچرخه‌سواران همدانی به مناسبت زادروز «سهراب سپهری» شاعر سبز ادبیات ایران رقم خورد و مسافتی پانصد کیلومتری را از همدان به مقصد کاشان رکاب زدند و در جای جای مسیر نام همدان را همچون الوندش به احتزاز در آوردند. برنامه‌ای که در کنار بعد ورزشی، برگ برگ تاریخ و ادبیات ایران را ورق زد و به بازدید از منزل شخصی سهراب سپهری انجامید؛ البته که حضور زنان همدانی در این برنامه‌های سخت به لحاظ جسمی نشانگر توانایی ذهنی قوی بانوان این خطه به‌رغم همه محدودیت‌هاست! نظیر حضور پرشور بیش از شصت نفر از زنان دوچرخه‌سوار همدانی  به مناسبت هفته سبا که به همت هیئت دوچرخه سواری همدان و همکاری ارگان‌های دولتی صورت گرفت، در صورتی‌که در برنامه ای مشابه به مناسبت هفته نیروی انتظامی اجازه حضور جمع پرشور و توانمند دوچرخه‌سواران زن را برای رکابزنی ندادند!

نکته جالب توجه چنین حرکت‌هایی حمایت‌ ارگان‌های کم ارتباط و یا بعضا بی ارتباط با این پروژه‌ها در کنار بی توجهی ارگان‌های اصلی نظیر اداره ورزش و جوانان است، چراکه در برنامه هگمتانه به نقش جهان نیز شرکت آب منطقه‌ای همدان و اداره محیط زیست حمایت‌هایی در جهت اسکان ورزشکاران در مسیر رکابزنی اشان کردند اما اداره متولی که ورزش و جوانان است بی‌اهمیت به چنین پروژه‌های چند جانبه و مهمی به موتورسواری در دامنه الوند اکتفا کرده است‌
این در حالی است که سازمان‌های متولی گردشگری و شهرداری همدان می‌توانند با تکیه بر چنین ورزش‌ها و ظرفیت‌هایی مته را از دامان الوند بردارند و به جای ساخت بالابر برای جذب گردشگر، همدان را قطب گردشگری ورزشی در کشور بکنند‌؛ نظیر کاری که کشور کم برخوردار نپال در قبال کوه‌هایش و جذب گردشگر کوهنورد انجام می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.