رئیس پلیس راهور شهر همدان:
اگر رفتار شهروندان درست باشد، نیازی به پلیس نیست

0

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

بسیاری در رفع مشکل ترافیک همدان، به نقش پلیس راهور اشاره می‌کنند و معتقدند در کنار شهرداری و سایر دستگاه‌ها، این بخش نیز کم‌کاری می‌کند. در خیلی از معابر پرترافیک پلیس وجود ندارد و مشکلات بیشتر است که به کمبود نیرو برمی‌گردد، اما پلیس راهور معتقد است اگر رفتار شهروندان درست باشد، نیازی به پلیس نیست.

رئیس پلیس راهور شهر همدان معتقد است: مطمئن باشید اگر کاربران ترافیک اعم از رانندگان و عابران پیاده قانون را رعایت کنند، خیلی از بی‌نظمی‌های موجود در سطح شهر، دیگر دیده نخواهد شد. اگر مردم مسئولیت‌پذیر باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. برای مثال مگر ما چند مأمور داریم که سر هر تقاطع بایستند و از پارک خودروها در سر تقاطع که ممنوع است، جلوگیری کنند؟

سرهنگ «ابراهیم فارسی» ادامه می‌دهد: البته فقط هم نمی‌توان شهروندان را مقصر دانست، بلکه زیرساخت‌ها نیز باید فراهم باشد. برای مثال؛ اگر به شهروندان می‌گوییم در میادین مرکز شهر توقف نکنند، باید در مرکز شهر پارکینگ مناسب داشته باشیم. یا این‌که سیستم حمل‌ونقل عمومی آن‌قدر باید قوی باشد که پاسخگوی تقاضای سفرهای شهروندان باشد.

وی می‌افزاید: این را هم نباید فراموش کرد که جمعیت شهر افزایش پیدا کرده، تعداد خودروها بیشتر شده و طول راه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. ما نمی‌توانیم انتظار ترافیک ده سال پیش را داشته باشیم و این مشکل فقط مشکل همدان نیست و در بیشتر شهرها ترافیک سنگین وجود دارد. علاوه براین؛ طبق بررسی‌ها بیشترین میزان پیاده‌روی‌ها در شهر همدان اتفاق می‌افتد، هرچند در شهرهای دیگر هوشمندسازی قوی اتفاق افتاده و خیلی از رفتارهای ترافیک با استفاده از آن اصلاح و کنترل می‌شود.

وی تأکید می‌کند: می‌خواهم بگویم برای رفع مشکلات ترافیکی، همه این عوامل باید کنار هم قرار بگیرند؛ هم شهروندان باید شهروندانی باشند که بر اساس اصول شهروندی در شهر تردد کنند، هم پلیس حضور خود را در مناطق پرترافیک پررنگ‌تر کند و هم زیرساخت‌ها فراهم باشد. برای مثال؛ در زمان بازگشایی مدارس که وضعیت بحرانی بود و همه دستگاه‌ها به‌خاطر آن زیر سوال بودند، پلیس راهور اقدام به شناسایی مناطق ایراددار کرد و با اولویت‌بندی و توجه به تعداد نیروها، این مشکل نسبت به سال‌های قبل حل شد و دیگر آن چالش‌ها را نداشتیم.

رئیس پلیس راهور شهر همدان بازهم به شهروندان رجوع می‌کند و می‌گوید: رانندگان باید در رانندگی ازخودگذشتگی بیشتری داشته باشند تا از ایجاد گره‌های ترافیکی جلوگیری کنند. پلیس هم باید اقدامات پیشگیرانه پیش‌بینی کند. از طرف دیگر مدیریت شهری نیز باید روی زیرساخت‌ها مانند ساخت پارکینگ و هوشمندسازی معابر کار کند.

به فارسی می‌گویم، چندبار در صحبت‌هایتان از تعداد نیرو صحبت کردید، آیا با کمبود نیرو مواجه هستید؟ که پاسخ می‌دهد: اگر قرار باشد برای هر خودرو یا هر تقاطع نیرو بگذاریم، همه‌جای ایران با کمبود نیرو مواجه است، اما یک جاهایی باید رفتار شهروندان صحیح باشد. در شرایط فعلی مشکل نیرو نداریم و توانسته‌ایم شهر را مدیریت کنیم. اگر رفتار شهروندان درست باشد، نیازی به پلیس نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.