بردگان سیاه آفریقا در همدان

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

کتاب «یادواره‌ای برای بردگان سیاه آفریقا» به قلم «محمدهادی ضرابی» از سوی انتشارات فراگیر هگمتانه به بازار آمد.

این کتاب داستان‌واره‌ای است که به صورت شعر نو روایت شده. افزون بر روایت بهره‌کشی و تبعیض نژادی که نسبت به سیاهان وارد شده، پیکار قوی و ضعیف در سرزمین‌های مختلف را تداعی می‌کند.

ضرابی در مقدمه کتاب آورده: «این شعر ترانه‌ای محزون است در فضای نامحدود هنجارشکنی‌ها و ناملایمات تحمل‌ناپذیر انسان‌هایی که از هویت تهی گردیدند. شخصیت و ارزش‌های آن‌ها لگدمال شده و لذت شادی، خنده و نیکبختی را به مانند و آرزوهایی دست‌نیافتنی، با خود به گورستان بردند و سرانجام کابوسی است برای ستمگران امروز و فردای جوامع بشری، که خالق تاریکی‌ها هستند. و پیامی است برای آزاداندیشان کاروان زندگی که برپا دارندگان مشعل آگاهی و آزادی ملت‌ها خواهند بود».

ضرابی متولد ۱۳۲۸ در همدان است. او دیپلم رشته ریاضی است و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در رشته‌های مدیریت بازرگانی و مکانیک به پایان برده است. او با این‌که علاقه به مباحث فرهنگی و نوشتن داشته اما شغل صنعتی باعث شده نتواند به صورت مداوم به این حوزه و مراحل نوشتن بپردازد.

شاید دوست بدارید :

کتاب برزگان سیاه آفریقا را در سال ۱۳۹۹ نوشته و طراحی جلد این کتاب بیننده را به یاد کتاب‌های جلد سفید سال‌های نخستین پس از انقلاب می‌اندازد.

ضرابی با اشاره به علاقه‌اش به نوشتن می‌گوید: از دوره تحصیل علاقه به نوشتن داشتم، اما بیشتر وقتم در حوزه مطالعه گذشت. در این دوران احساس قوی به ظلم ستیزی داشتم که ایجاد انگیزه حرکت برای نوشتن را به‌وجود آورد و در دانشگاه بود که افکارم جهت پیدا کرد. مقاله‌هایی را در دوره دانشگاه می‌نوشتم و با نام مستعار در جراید آن روزگار چاپ می‌کردم اما به جبر زندگی، نتوانستم ادامه دهم.

وی می‌افزاید: چند سالی است که شروع به نوشتن کردم و در قالب داستان، شعرهایی در قالب‌های کهن و گاهی شعر نو دفترهایی را نوشتم.

ضرابی درباره شکل‌گیری کتاب یادواره‌ای برای بردگان سیاه آفریقا توضیح می‌دهد: در گذشته رمان‌هایی از نویسندگان مطرح و بزرگ جهان از جمله «کلبه عموتم» را خواندم که تأثیر زیادی بر من گذاشت و توجه من را به برده‌داری در آمریکا جلب کرد. باید توجه داشت سیاهان آمریکا تداومی از نیاکان خود در آفریقا بودند. زندگی آن‌ها در آمریکا آخر خط بود. تا زمانی که آمریکایی‌ها آن‌ها را به آفریقا می‌برند و از محل زندگیشان جدا می‌کنند در این کتاب آمده، این کتاب اشاره می‌کند به این‌که سیاهان چگونه به آمریکا برده شده‌اند و در این مسیر چه رنج‌هایی کشیده‌اند. می‌توان ادعا کرد، سنگین‌ترین ظلم‌ها بشری را تحمل کردند و به کشوری مثل آمریکا کوچ داده شدند که هنوز تبعیض نژادی در آن‌جا وجود دارد.

ضرابی می‌گوید: این کتاب تا رسیدن سیاهان به آمریکا را به تصویر می‌کشد اما در کتاب بعدی برش و زندگی سیاهان در آمریکا را روایت خواهم کرد. من امیدوارم  دفتر شعرهای دیگر را به زودی آماده کنم تا به بازار عرضه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.