بلایی که کرونا بر سر ورزش آورد

0

*امیرحسین آمره‌ای

یک سری حوادث در جامعه بسیار تاثیر گذارند، چه کوچک و چه بزرگ. آن حوادث ممکن است سیل، زلزله و یا هر حادثه طبیعی دیگری باشند. اما موضوعی که راجع به آن صحبت خواهیم کرد نه زلزله است و نه سیل. کرونا؛ بیماری که تا همین چند ماه قبل خیلی از مردم حتی اسمش را هم نشنیده بودند. اما این روزها تبدیل به معضلی شده که خیلی از کشورها از جمله کشور ما را به چالش کشیده است.

کرونا چه نوع ویروسی است؟ حتی در قرن ۲۱ که در آن علم و تکنولوژی دیوانه‌وار در حال پیشرفت است، کرونا باعث وحشت مردم جهان شده؛ وحشتی که به گفته بسیاری از کارشناسان از خود ویروس خطرناک‌تر است. ابهامات زیادی راجع به نحوه پیدایش این ویروس و انتقال آن به انسان مطرح شده است، البته مسئله مهم‌تر نحوه مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از پیشرفت آن است.

کرونا ابتدا در کشور چین شایع شد. مسلما تاثیر کرونا بر کشور چین که خود خاستگاه این ویروس است بیشتر از سایر کشورهاست. ویروس کرونا به قدری در چین شیوع پیدا کرد که اول از همه فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم گرفت مسابقات سوپر لیگ این کشور را لغو کند، همچنین لیگ فوتبال چین که قرار بود از روز شنبه ۲۲ فوریه آغاز شود تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد. کرونا سپس از کشورهای دیگر سر در آورد و در نهایت در ۲۹ بهمن اولین مورد ابتلا به کرونا در ایران و در شهر قم گزارش شد.

این خبر نگرانی مردم را در پی داشت. کرونا روز به روز شدت پیدا می‌کند و تمام ابعاد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست. کرونا باعث تعطیلی سالن‌های ورزشی، استخرها و باشگاه‌های بدنسازی در استان‌های ایران از جمله همدان شد. این اتفاق خبر بدی برای ورزش دوستان بود البته مسئولین چاره‌ای جز تعطیلی این مراکز نداشتند چون در صورت تعطیل‌نشدن ورزشی که پیش‌تر باعث سلامتی افراد می‌شد این بار سلامتی مردم را به خطر می‌انداخت. قطعا سلامتی بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. به همین دلیل هم ابتدا سازمان لیگ اعلام کرد مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران ۱۰ روز لغو و مسابقات هفته بیستم بدون تماشاگر برگزار شود. البته عده زیادی اعتقاد به لغو مسابقات هفته بیستم نیز داشتند. بعد از چند روز اما اعلام شد تعطیلی ۱۰ روزه مسابقات صحت ندارد و مسئولان برگزاری مسابقات تنها به بدون تماشاگر برگزار شدن مسابقات بسنده کردند. این خبر اعتراض اکثر باشگاه‌ها را در پی داشت.

باشگاه‌های معترض معتقد بودند که تنها سلامت هواداران مهم نیست و باید به فکر سلامت بازیکنان، اعضای کادر فنی و خبرنگاران هم بود. از آن طرف مسئولانی که اصرار داشتند مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود اعتقاد داشتند مردم برای دیدن مسابقات در خانه‌های خود مانده و از حضور در تجمعات خودداری می‌کنند.

هفته بیست و یکم لیگ برتر هم بدون تماشاگر برگزار شد. بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و با توصیه متخصصین امر بهداشت کشور در تاریخ ۱۱ اسفند اعلام شد مسابقات لیگ برتر، دسته اول، دسته دوم و لیگ دسته سوم کشور به دلیل حفظ سلامت بازیکنان، مربیان، عوامل برگزاری و نمایندگان رسانه‌های گروهی لغو شد. البته بعدا اعلام شد تنها هفته ۲۲ مسابقات لغو شده و امکان انجام بازی‌های هفته ۲۳ لیگ برتر وجود دارد. از طرفی مسئولین هنگ کنگ اعلام کردند برای انجام بازی خود با ایران در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲به تهران نخواهند آمد. در تاریخ ۱۳ اسفند رسانه اماراتی مدعی شد که ایران و ۸ کشور دیگر خواهان لغو بازی‌های مقدماتی جام جهانی خود شدند. رسانه‌های چینی نیز اعلام کردند بازی‌های انتخابی جام جهانی در مهر و آبان سال ۹۹ برگزار می‌شود. بازی‌های لیگ قهرمان آسیا در منطقه شرق آسیا به تعویق افتاد و همچنین انجام مسابقات در منطقه غرب آسیا نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تعطیلی مسابقات ورزشی تنها به فوتبال محدود نمی‌شود. در تاریخ ۱۲ اسفند فدراسیون والیبال اعلام کرد مسابقات لیگ برتر والیبال به طور کامل تعطیل شد و باشگاه‌ها باید با بازیکنان خود تسویه حساب کنند.

در ژاپن نیز به دلیل شوع ویروس کرونا بسیاری از مسابقات ورزشی این کشور لغو شد و تمام بازی‌های جی لیگ این کشور از ۲۵ فوریه تا ۱۵ مارس و همچنین مسابقات جام حذفی این کشور به تعویق افتادند. از سوی دیگر مسابقات جام جهانی تنیس روی میز در کره جنوبی به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور با تصمیم فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز به تعویق افتاد. از سوی دیگر وضعیت بازی‌های المپیک توکیو نیز در حالت نامعلوم قرار گرفته است این در حالی است که تاکنون بازی‌های المپیک فقط به دلیل جنگ لغو شده است.

نکته جالب توجه این‌که مسابقات ورزشی در ایتالیا تحت‌الشعاع شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است. از این رو دولت ایتالیا به دلیل اپیدمی ویروس کرونا ابتدا تمامی رویدادهای ورزشی در استان‌های شمالی این کشور را لغو کرد. در ادامه تبعات این ویروس با اعلام فدراسیون فوتبال ایتالیا در تاریخ ۲۲ فوریه پس از دیدار میلان با فیورنتینا تمامی مسابقات سری آ لغو شد. جوزپه کونته نخست وزیر این کشور نیز تمامی فعالیت‌های ورزشی را در روز یکشنبه لغو کرد و وزیر ورزش طی یک نامه خواستار اطلاع رسانی کمیته المپیک به تمام ارگان‌های ورزشی شد. همچنین در پی انتشار ویروس کرونا در ایتالیا سهام برخی از باشگاه‌های این کشور سقوط کرد.

چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم کرونا تاثیرش را چه کم چه زیاد روی ورزش گذاشته است. کارشناسان معتقدند که ورزش باعث تقویت سیستم ایمنی شده و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند. با بیان این جمله می‌توان نتیجه گرفت که همان گونه که کرونا روی ورزش تاثیر گذاشته ورزش هم می‌تواند به مقابله با این ویروس بپردازد.

اما اپیدمی این ویروس تا کجا ادامه خواهد داشت؟ تا چه تاریخی بر روی مسابقات ورزشی تاثیرگذار خواهد بود؟ این‌ها همه سوالاتی است که مطرح است و برای فهمیدن جواب آن‌ها تنها باید صبر کرد و امید داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.