معاون امور عمرانی استاندار همدان:
توسعه گردشگری نباید منجر به تخریب الوند شود

تیموری: یکی از مواردی که باید به آن دقت کرد، بحث ورودی‌های هر شهر است. شهر همدان سه ورودی از جاده تهران، کرمانشاه و ملایر دارد و متأسفانه در هر سه ورودی سیما منظر شهری مشکل دارد و باید در ورودی‌های شهر از حد فاصل میدان شهید همدانی (فرودگاه) تا ورودی فرهنگیان (تقاطع غدیر) ساخت بوستان نواری در دوطرف که در طرح تفصیلی دیده شده در دستور کار قرار بگیرد.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

باید بپذیریم در همدان، «گردشگری» فقط روی کاغذ اولویت استان محسوب می‌شود و تاکنون مدیران صرفا از این مقوله برای سخنرانی‌های پشت تریبونی به خصوص روز معارفه استفاده کرده‌اند، نه این‌که هیچ‌کاری انجام نشده باشد، اما اقدامات در قامت شهر تاریخی و گردشگری مانند همدان نبوده است. علاوه بر این، تا صحبت از توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌شود، اغلب مدیران انگشت خود را به سمت دامنه الوند می‌گیرند، گویا همدان فقط دامنه الوند است و مناطق دیگر آن نیاز به توسعه و زیرساخت ندارد. همین باعث شده، طی دو دهه اخیر، کوهستان الوند از سازه‌ها و زیرساخت‌های گردشگری آسیب فراوان ببیند. در این زمینه با «فرزاد تیموری» معاون امور عمرانی استاندار همدان، گفت‌وگویی داشتیم که در پی می‌آید.

  • نگاه شما به مقوله سرمایه‌گذاری در گردشگری چگونه است؟

موضوع گردشگری فقط مربوط به اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست، اگر می‌خواهیم در استان توسعه گردشگری اتفاق بیفتد، باید تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم به گردشگری مربوط باشد. اگر بیمارستانی بسازیم، باید نگاهی به گردشگری سلامت بیندازیم تا استان به عنوان مرکز ارائه خدمات پزشکی به کسانی که به عنوان گردشگر سلامت می‌آیند، هدف‌گذاری شود. تمام ارگان‌ها و شهرداری‌های شهرستان‌ها باید در زمینه ایجاد زیرساخت‌هایی برای مسافران و گردشگران قدم بردارند. به طور مثال اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، باید با کنترل اقامتگاه‌های بین راهی و خدماتی که در طول سفر به گردشگران ارائه می‌دهد، جمعیت هلال‌احمر با امدادرسانی در طول راه‌ها و تمامی ادارات مربوطه، باید در این زمینه تلاش کنند تا در نهایت عملکردی مطلوب در پذیرش مسافران داشته باشیم.

فرزاد تیموری- معاون امور عمرانی استاندار
فرزاد تیموری- معاون امور عمرانی استاندار
  • ارزیابی شما از عملکرد نهادها و ارگان‌هایی که نام بردید، در حوزه گردشگری چیست؟

خوشبختانه در تعریف پروژه‌های شهرداری، همیشه موضوع گردشگری و ایجاد زیرساخت مد نظر است. شهرداری سال‌هاست هزینه عوارض و پروانه ساخت را برای احداث هتل رایگان کرده و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. خدمت‌رسانی خوبی که از جانب ادارات دیگر دیده می‌شود، شامل مدیریت راه‌ها، امدادرسانی در راه‌ها، ایستگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی، نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده‌ است. در مقایسه با سایر استان‌ها نیز، استان ما وضعیت مناسبی دارد و با اقداماتی که اخیرا انجام شده و با احیا شدن پروازهای فرودگاه، مطمئنا شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

زیرساخت‌هایی مانند آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها که خوشبختانه در سال‌های اخیر در استان ایجاد شده در بخش پذیرش گردشگران بسیار موثر بوده است. راه‌آهن نیز بسیار موثر بوده و توسعه آن تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

افزایش بیمارستان‌های بزرگ به‌خصوص مرکز جامع سرطان، قلب و عروق و بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان هزار تخت‌خوابی و پروژه‌هایی که به دست بخش خصوصی ساخته می‌شود، دست به دست هم داده و باعث پیشرفت استان می‌شوند.

  • از آن‌جایی که همدان کوهستان الوند و بافت تاریخی دارد، معمولا برج‌سازی و بلند‌مرتبه‌سازی باید در مرکز شهر با محدودیت مواجه باشد و کوهستان از ساخت‌وسازها مصون بماند، اما شاهد ساخت سازه‌هایی به نام گردشگری در دامنه الوند هستیم که آسیب زیادی به آن زده‌اند. نگاه شما در دولت جدید به این موضوع چگونه است؟

استان همدان از نظر امکانات بالقوه برای گردشگری بسیار توانمند است. طبق تحقیقات یک تیم گردشگری طی چند سال گذشته در همدان، استان ما بهترین پایلوت گردشگری در ایران است؛ به طور مثال قدمت پنج هزار ساله هگمتانه، وجود آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا، جاذبه‌ طبیعی بی‌نظیر غار علیصدر که مانند آن در ایران پیدا نمی‌شود و همچنین کوهستان الوند و دره‌های تاریخی و آبشار گنجنامه، نقات قوت این استان هستند و این نوید را می‌دهند که با برنامه‌ریزی و مدیریت درست، در توسعه گردشگری قدم برداریم و نگذاریم این موهبت الهی تخریب شود. توسعه گردشگری در دامنه الوند نباید منجر به تخریب این کوهستان شود.

  • این‌ها همه درست، اما پاسخ سوال من نبود. همه زیرساخت‌های گردشگری در دامنه الوند ساخته می‌شوند و در ورودی همدان، یعنی شمال جغرافیایی شهر فقط یک هتل وجود دارد و زیرساخت چندانی دیده نمی‌شود. به نظر شما نباید سرمایه گذاری حوزه‌ گردشگری با توجه به این‌که مسیر سفر اربعین نیز هست به این سمت برود؟

یکی از مواردی که باید به آن دقت کرد، بحث ورودی‌های هر شهر است. شهر همدان سه ورودی از جاده تهران، کرمانشاه و ملایر دارد و متأسفانه در هر سه ورودی سیما منظر شهری مشکل دارد و باید در ورودی‌های شهر از حد فاصل میدان شهید همدانی (فرودگاه) تا ورودی فرهنگیان (تقاطع غدیر) ساخت بوستان نواری در دوطرف که در طرح تفصیلی دیده شده در دستور کار قرار بگیرد. در این بوستان‌ها باید زیرساخت‌هایی برای مسافران در نظر بگیریم. غالب این کار باید فضای سبز، سوغات‌سرا، مکان‌های اقامتی و خدمت‌رسانی به گردشگران باشد، زیرا گردشگران با دیدن ورودی‌ها شهر را قضاوت می‌کنند. اگر بتوانیم در هر سه ورودی بوستان‌‌های حاشیه‌ای و واحدهای خدمات‌رسانی ایجاد کنیم، باعث ساماندهی و کنترل آن‌ها می‌شویم و باید این کار را هدفمند و با برنامه‌ریزی پیش ببریم. باید برای ورودی شهر همدان و سایر شهرهای استان، برنامه‌ریزی شود.

  • در وضعیت کرونا، غار علیصدر به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری همدان تعطیل است. تکلیف این غار چه می‌شود؟

غار علیصدر محیط بسته‌ای است و امکان تهویه هوا در آن وجود ندارد و اگر تغییرات مکانیکی برای تهویه هوا در آن‌جا ایجاد کنیم، مطمئنا وضعیت طبیعی غار به مشکل می‌خورد و این امکان نیز وجود ندارد. تصمیم‌گیری در این مکان باید هوشمندانه و علمی باشد تا منجر به اتفاقات فاجعه‌آمیز در غار نشود تا برای همیشه در اختیار صنعت گردشگری همدان باشد.

  • گردشگری به دلیل کرونا خسارات زیادی دید و محوریت اقتصادی همدان نیز گردشگری است. پیش‌بینی شما برای نوروز ۱۴۰۱ چیست؟ آیا ما می‌توانیم میزبان گردشگران باشیم؟

ما باید به دنبال ظرفیت گردشگری پایدار برای شهر همدان باشیم. شهر همدان ظرفیت بزرگی در بحث گردشگری بهداشتی و درمانی دارد و این خدمات را به استان‌ها غرب کشور می‌دهد. بحث احداث شهرک بهداشت و سلامت در دستور کار است تا ما بتوانیم تمامی کلینیک‌های پزشکی، سیستم‌های رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها و مطب پزشکان در این شهرک بهداشت و سلامت را در آن قرار دهیم. بیمارستان هزار تخت‌خوابی در کنار این شهرک سلامت می‌تواند باعث توسعه زیرساخت‌های درمانی در استان شود تا ما بتوانیم در زمان‌هایی در طول هفته از پزشکان کشور دعوت کنیم تا در همدان مراجعه کنند و کارهای درمانی و عمل‌های جراحی را انجام دهند. با تحقق این برنامه، این شهرک به عنوان یک قطب گردشگری دائمی در استان تبدیل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.