معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان:
در حوزه گردشگری همدان بین نهادها هم‌افزایی وجود ندارد

خاکسار: برای برنامه‌هایی مانند اکسپو دبی را که در سال جاری داشتیم، چندین ماه برای آن برنامه‌ریزی کردیم. جلسات مختلفی را در استانداری، شهرداری، کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر داشتیم، طرح ارائه دادیم، اما هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد و هیچ حمایتی شد. یا مثلا برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران یا اجرای جشنواره زمستانی، دستگاه‌ها و نهادها مشارکت و حمایت نمی‌کنند.

0

*مینا ساکی

وقتی صحبت از کاستی‌ها در حوزه گردشگری می‌شود، همه تیر پیکان انتقادات به سمت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روانه می‌شود. این در حالی است که در کشورهای پیشتاز گردشگری در دنیا، معمولا شهرداری‌ها متولی این حوزه هستند. یا در شهرهای موفق گردشگری در کشور خودمان، هم‌افزایی بین دستگاه و نهادهای متولی، توسعه زیرساخت گردشگری را به شکل مناسبی فرآهم آورده است. از سوئی، وزارت میراث فرهنگی کشور دارای محدودیت‌هایی در منابع مالی و انسانی است و بدون همراهی سایر دستگاه‌ها نمی‌تواند اهداف خود را به سرانجام مقصود برساند. درباره این زمینه و درباره میزان هم افزائی ادارات و نهادهای دولتی با اداره گردشگری استان همدان، پای صحبت‌های «علی خاکسار»، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نشستیم.

 

شهرداری در گردشگری وظیفهمند است

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان درباره وظایف اجرایی دستگاه‌های مختلف در حوزه گردشگری این‌گونه توضیح می‌دهد: گردشگری یک واژه عام است و تمام بخش‌هایی که در یک مقصد، شهر یا روستا وجود دارند، می‌توانند در بخش گردشگری تأثیرگذار باشند و در این حوزه وظیفه‌مند هستند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی دولتی این بخش است و بحث صدور مجوزها، حمایت‌های قانونی و نظارت بر واحدهایی که زیرمجموعه این وزارت هستند، را بر عهده دارد، اما در بخش اجرایی، دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد مدیریت شهری برای گردشگری مانند ایجاد زیرساخت، رفاه، برنامه‌های فرهنگی و اوقات فراغت وظیفه‌مند هستند.

علی خاکسار
علی خاکسار

همافزایی دستگاهها؛ عامل رشد و توسعه گردشگری

خاکسار درباره نقش این اداره در اجرای همه برنامه‌های گردشگری می‌گوید: میراث فرهنگی یک نهاد دولتی با تمام امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی محدود است. اگر تمام نگاه‌ها به اداره میراث فرهنگی باشد، کار به جایی نمی‌رسد، اما اگر تمام دستگاه‌ها، در کنار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرند، طبیعتا کارهای بهتر و بزرگ‌تری می‌توان انجام داد. هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و نهادها می‌تواند رشد و توسعه گردشگری را به همراه داشته باشد.

 

طرح دادیم اما مشارکت و حمایت نشد

وی، اظهارات خود درباره هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی در حوزه گردشگری استان همدان را چنین بیان می‌کند: آن هم‌افزایی را که ما در استان انتظار داریم، اتفاق نمی‌افتد و ما از این قضیه گله‌مند هستیم. برای مثال برنامه‌هایی مانند اکسپو دبی را که در سال جاری داشتیم، چندین ماه برای آن برنامه‌ریزی کردیم. جلسات مختلفی را در استانداری، شهرداری، کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر داشتیم، طرح ارائه دادیم، اما هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد و هیچ حمایتی شد. یا مثلا برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران یا اجرای جشنواره زمستانی، دستگاه‌ها و نهادها مشارکت و حمایت نمی‌کنند. طبیعتا در چنین شرایطی، آن انتظاری که مردم، رسانه‌ها و مدیران ارشد دارند، برآورده نمی‌شود.

تقویم گردشگری استان

خاکسار در مورد ایجاد تقویم گردشگری استان تأکید می‌کند: طبیعتا اگر بقیه دستگاه‌ها در کنار ما قرار بگیرند، خیلی کارها می‌توان در حوزه گردشگری اجرا و تقویم گردشگری را با کمک دستگاه‌ها، می‌توان در همه زمینه‌ها، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی تعریف کرد. اگر تقویم گردشگری تدوین شود، هر ماه در شهرها و روستاهای استان می‌توان رویدادهایی را برگزار کرد و طبیعتا منافع آن برای همه از جمله شهروندان است.

گردشگری نوروزی همدان

این مقام مسئول درباره مشکلات گردشگری نوروزی در همدان چنین تصریح می‌کند: برای گردشگری نوروز بزرگ‌ترین مشکل شیوع بیماری است. کمیته‌ها و جلسات متعددی در زمینه هماهنگی انجام شده و آمادگی پذیرش مسافران نوروزی را داریم، اما مشکل مهم همین شیوع بیماری کووید-۱۹ است. اگر در تاریخ ۱۵ الی ۲۰ اسفند شرایط بیماری عادی شود، تبلیغات استقبال از مسافران نوروزی را انجام می‌دهیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار گردشگران نوروزی از هموطنان از کل کشور داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.