ثبت رکورد جدید در کوهنوردی همدان

کوهنورد همدانی از قله قزل تا کلاه‌قاضی را در یازده ساعت پیمود

زرین کلام: گرایش من فیزیولوژی ورزشی است و تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهم از منابع علمی آن هم بهره‌مند می‌شوم. برای مثال تاثیر روی سیستم قلب-عروقی یا تاثیر ورزش روی انواع بیماری‌ها، مانند دیابت و مواردی مانند این. خوشبختانه رابطه تنگاتنگی بین بحث علمی و عملی وجود دارد که از آن بهره‌مند هستم.

0

*مهرداد نهاوندچی

*کارشناس ارشد محیط زیست

دکتر «هادی زرین کلام» عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در رشته فیزیولوژی ورزشی است. وی در برخی رشته­ها مانند کوهنوردی و شنا هم فعالیت دارد. فعالیت اخیر وی پیمایش قله قزل به ارتفاع ۳۲۵۰ متر به قله کلاه قاضی به ارتفاع ۳۵۰۰  بوده که این مسیر را با عبور از هفت قله فرا ۳۰۰۰ متری با زمان ۱۱ ساعت پیمایش کرده است. این پیمایش در دهم تیرماه سال جاری انجام شد. در این‌باره با زرین کلام گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌آید.

  • درباره قله‌هایی که صعود کرده‌اید، بگویید.

اکثر قله­های بالای ۴۰۰۰ متر را رفته­ام. قله دماوند، قله سبلان، قله اعلم کوه، قله تفتان در سیستان و بلوچستان، قله شیرکوه یزد، قله دنا را فتح کرده­ام. به طور رسمی از سال ۱۳۷۰، یعنی حدود ۳۰ سال است که کوهنوردی انجام می­دهم.

  • درباره صعود اخیرتان توضیح دهید.

لازمه صعود به قله­های بلندی مانند قزل و کلاه قاضی این است که آمادگی خوبی داشته باشی، از اول فروردین تا نهم تیر ماه، حدود ۲۶۴۵ کیلومتر تمرین کرده بودم. تمریناتی شامل دوچرخه‌سواری و دویدن که تقریبا هفته‌ای ۲۰۰ کیلومتر انجام شده بود. در یک ماه اخیر منتهی به پیمایش (قزل به کلاه قاضی)، چهار برنامه کوهنوردی انجام دادم که تقریبا ۱۳۰ کیلومتر شامل پیمایش قله قزل به قله الوند و دوباره حالت فرود به چهار قله و تاریک دره و قله یخچال انجام شد که اگر معادل کنیم به اندازه همان صعود قله قزل به کلاه قاضی می‌شود که من اسم الوند را به خاطر همین در یک نرم‌افزار اجتماعی ثبت کردم تا کشورهای دیگر هم ببینند و الوند را بشناسند. اخیرا صعودی هم به کلنجو داشتم که به صورت سرعتی بود و رفت و برگشت آن ۲۰ کیلومتر بود تا آمادگی لازم برای این پیمایش انجام شود.

مورخه دهم تیرماه ساعت ۵:۱۰ از پارکینگ وهنان پارکینگ کوهستانی این منطقه خارج شدم و برای اولین بار با دو نرم‌افزار معتبر مسافت زدم. پس از ۴ کیلومتر از قله قزل به سمت قله دائم برف صعود کردم و حدود ساعت ۹:۲۰ از قله کلاغ لانه به طرف گردنه تویسرکان رفتم که در آن‌جا از سوی خانواده‌ام استقبال انجام شد و سپس به طرف قله تاریک دره و قله یخچال رفتم و در ساعت ۲:۳۰ به قله یخچال رسیدم و سپس در ساعت ۵:۴۰ بعد از ظهر به قله کلاه قاضی رسیدم. حدود ۱۱ ساعت طول کشید این مسافت ۳۵ کیلومتری طی شود.

  • توصیه‌تان به کوهنوردان چیست؟

به منظور حفاظت از محیط زیست کوهستان باید آموزش­های رسمی از دوره دبستان شروع شود. در مورد صعود به قله­های خارجی، قله آرارات ترکیه و قله لنین قرقیزستان به صورت گروهی بوده است. هدف من این است که نشان دهم با افزایش سن تا ۶۰ و ۷۰ سالگی بازهم می­شود ورزش را ادامه داد.

گرایش من فیزیولوژی ورزشی است و تمام فعالیت­هایی که انجام می­دهم از منابع علمی آن هم بهره­مند می‌شوم. برای مثال تاثیر روی سیستم قلب-عروقی یا تاثیر ورزش روی انواع بیماری­ها، مانند دیابت و مواردی مانند این. خوشبختانه رابطه تنگاتنگی بین بحث علمی و عملی وجود دارد که از آن بهره‌مند هستم.

  • صحبت پایانی؟

در پایان از راهنمایی دوستان و به ویژه آقای «سعید جهان آرا» که بخش‌هایی از مسیر را قبلا پیموده بود، از جانباز معزز آقای «رضا نوروزیان» که با انتقال آب به گردنه کلاغ‌لانه جان تازه‌ای به من بخشیدند، از همسر و دخترم که با پذیرایی کوتاه در گردنه تویسرکان امکان ادامه مسیر را میسر ساختند، از آقای «حمید مجیدی» که در جاده کوهستانی ارزانفود به استقبال آمدند و از حمایت معنوی همه دوستان که با پیام تبریک ابراز محبت فرمودند تشکر و قدردانی می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.