دفتر یونسکو از همدان می‌رود

ناتوانی مدیران استان در گرفتن امتیازهای ملی برای همدان

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

«نمایندگی یونسکو به کرمانشاه رسید». این تیتر تلخ تنها ناتوانی مدیران استان در گرفتن امتیازهای ملی برای همدان را به ذهن متبادر می‌کند چراکه پیش از این پیشنهاد راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای یونسکو در همدان مطرح شده و از سوی مسئولان این سازمان مورد پذیرش قرار گرفته بود، اصلا قرار بود راه‌اندازی این دفتر در همدان یکی از دستاوردهای برگزاری «اجلاس جهانی راه ابریشم» که سال گذشته در همدان برگزار شد، باشد، اما مدیران همدانی در جذب این امتیاز ملی برای همدان کوتاهی کردند و حالا قرار است منافع راه‌اندازی این دفتر به استان کرمانشاه برسد.

گفته می‌شود در نظر نگرفتن یک مکان مناسب برای این دفتر از دلایل اصلی واگذاری امتیاز راه‌اندازی آن به استان دیگر بوده است. این‌جا باید پرسید همدان تا کی قرار است تاوان کوتاهی مدیرانی را بدهد که قدرت چانه‌زنی برای دریافت چنین امتیازاتی برای همدان را ندارند و همه هم و غمشان را برای واگذاری یک خانه تاریخی به یک مجموعه‌دار خصوصی گذاشته‌اند؛ خانه‌ای که می‌توانست دفتر منطقه‌ای یونسکو در همدان باشد.

انگار همدان با داشتن چنین مدیرانی باید به مهجوربودن عادت کند و قرار نیست پیشرفت چندانی داشته باشد چراکه یک روز با آسفالت امتیاز جهانی شدن مهم‌ترین اثر تاریخی اش یعنی هگمتانه را از آن می‌گیرند و روز دیگر ثبت جهانی شدن میدان مرکزی اش را با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریمش در خطر قرار می‌دهند و حالا هم راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای یونسکو که عواید زیادی برای همدان دارد را با بهانه واهی نفوذی بودن از سوی دشمن از آن می‌گیرند. آیا یونسکو در همدان نفوذی است و در کرمانشاه نه؟ چطور کرمانشاهی‌ها می‌توانند از چنین امتیازی استفاده کنند اما مردم همدان نه؟

«حمید بادامی‌نجات» نائب رئیس شورای شهر همدان که پیش از این پیگیر راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای یونسکو در همدان بود، درباره این اتفاق تلخ به همدان‌نامه می‌گوید: پیشنهاد راه‌اندازی این دفتر در همدان مورد موافقت مسئولان سازمان یونسکو قرار گرفته بود و حتی مکان آن در تالار قران تعیین شده بود اما مخالفت دو تن از اعضای شورای شهر به بهانه این‌که «این دفتر یک مکان نفوذی از سوی دشمن در همدان خواهد بود» و همراهی دیگر اعضای شورای شهر با آن‌ها، این فرصت را از همدان گرفت.

به شهردار همدان می‌گویم، گفته می‌شود کوتاهی شهرداری در درنظرگرفتن یک مکان مناسب منجر به سلب این امتیاز از همدان شد و «عباس صوفی» می‌گوید: همه چیز را که گردن شهرداری می‌اندازند، بگذارید مقصر این ماجرا هم شهرداری باشد. اما در واقع مخالفت برخی اعضای شهر منجر به این اتفاق شد و در آینده‌ای نزدیک همه چیز روشن خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: همه تلاش خود را برای راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای یونسکو در همدان خواهیم کرد.

حالا باید دید اعضای شورای شهر و مدیران استان اراده‌ای برای بازگرداندن دفتر منطفه‌ای یونسکو به همدان دارند یا این‌که بی‌‌تفاوتی و ناتوانی خود را پشت هراس از دیگران پنهان می‌کنند و به منافع عمومی شهروندان و آینده استان بی‌توجه هستند؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.