دوست دارم با هنرجوهایم در مورد شاهنامه صحبت کنم

گفت‌و‌گو با «سوسن قربانی‌جم» برگزارکننده نمایشگاه نقاشی کودک و نوجوان

0

*ستایش مستقیمی

پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، افتتاحیه نمایشگاه گروهی نقاشی کودکان و نوجوانان برگرفته از داستان‌های شاهنامه فردوسی؛ در محوطه تاریخی هگمتانه برگزار شد و این نمایشگاه تا ۳ خرداد ۱۴۰۲ ادامه داشت. این نمایشگاه زیر نظر سوسن قربانی‌جم؛ کارشناس نقاشی و مجسمه ساز برگزار شد. در این‌باره گفت‌وگویی با قربانی‌جم داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

  • لطفا کمی راجع به نمایشگاه توضیح دهید که با چه هدفی صورت گرفت و چرا موضوع شاهنامه را انتخاب کردید؟

همیشه دغدغه من این بود که با هنرجوهایم در مورد شاهنامه صحبت کنم و موضوع نقاشی که به آن‌ها می‌دادم، برگرفته از دل داستان‌های شاهنامه فردوسی بود؛ چون جذابیتی که در شاهنامه فردوسی وجود دارد، شدت یادگیری کودک را افزایش می‌دهد. وقتی کودک آن‌را می‌خواند یا می‌شنود، نکات آموزشی، اخلاقی و عرفانی را می‌آموزد چون شاهنامه فضای بزرگی، اخلاق، عزت و جوان‌مردی است. من می‌خواهم کودکان نسل ما این ذهنیت را داشته باشند که زمان خواندن شاهنامه آن‌را به صورت معاصرسازی نقاشی کنند و با حال کنونی خودشان این تصویرسازی را انجام دهند. چون ذهن کودک درحال رشد و تکامل است، دوستی و برابری را تا زمان بزرگ شدن خود یاد می‌گیرند. بنابراین امسال همزمان با روز بزرگداشت فردوسی نمایشگاهی را با همین موضوع برگزار کردیم که کودکان خالق آثارش بودند.

  • نظرشما در مورد فروش آثار هنری چیست؟ آیا برگزاری نمایشگاه تأثیری در اقتصاد هنر دارد؟

بله، زمانی که ما نمایشگاه هنری برگزار می‌کنیم، باعث می‌شود کار یک هنرمند دیده شود. چون نمایشگاه ما درباره کودک و نوجوان بود، اعتماد به نفسی را به کودکان می‌بخشد که باعث می‌شود، این کار را ادامه دهند و جامعه فردا برای هنر ارزش بیشتری قائل شوند. وقتی که یک اثر هنری خریده می‌شود هنرمند بیشترین لذت را می‌برد که اثرش در جای دیگر درحال دیده شدن است و ازفروش آن می‌تواند هنرش را با یک نگاه، حرف و حرکت جدید به دیگران نشان بدهد. خوشبختانه بیشتر آثار این نمایشگاه نیز به فروش رفت.

شاید دوست بدارید :
  • این نمایشگاه توسط چه انجمن‌ها و چه کسانی حمایت شد؟

هفته‌نامه همدان‌نامه‌، انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد، پایگاه خبری شهربان پرس و پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه، من را حمایت کردند.

  • به طور تقریبی تعداد کودکان هنرمندی که در این نمایشگاه فعالیت کردند، چند نفر بود؟

تعداد کودکان هنرمند ۹ نفر بود. ماهور سنایی لطف، آیلین صادقی، پریناز صادقی، حلما عطایی برازنده، مهنا غلامی، هلنا قربانی‌جم، آترین مفتوحی خرم، آنیسا مفتوحی خرم و سارینا نجفلو کسانی بودند که در این نمایشگاه فعالیت داشتند.

  • آیا تصمیم دارید در آینده مجددا چنین نمایشگاهی را برگزار کنید؟

بله حتما، راضی بودم چون کارها خوب دیده شد، انجمن‌هایی که با آن‌ها فعالیت داشتم خیلی خوب حمایت کردند و خوب خبررسانی شد، بازدیدکنندگان زیادی داشت و بیشتر کارها به فروش رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.