این خانه قشنگ است، ولی خانه من نیست

درباب استقبال‌نکردن هنرمندان موسیقی همدان از فراخوان انتخابات هیئت مدیره انجمن موسیقی استان

0

*علی پاشا رجبلو

*مدرس موسیقی

انتخابات وجه مثبت همه اموری است که در یک فرایند تصمیم‌گیری، عده‌ای و یا گروهی از مردم برای بیان و انعکاس خواسته‌ها و مطالبات خود در یک حوزه خاص، افراد متخصص و توانا را انتخاب می‌کنند. در عرصه هنر نیز تشکل‌های صنفی متعددی شکل گرفته است. در بخش هنر موسیقی نیز وجود تشکل صنفی که بتواند به دنبال مطالبات این هنرمندان باشد ضروری و انکارناپذیر است. در این عرصه تشکل «خانه موسیقی» که یک تشکل نیم‌بند موسیقی است، تاکنون در طرح مشکلات و مطالبات هنرمندان موسیقی، موفق نبوده و عملکرد بسیار ضعیفی داشته است. با این وجود حتی این تشکل در همدان شعبه ندارد.

از سویی انجمن موسیقی استان همدان، که به عنوان یک رابط موسیقی بین اداره‌کل استان و هنرمندان این عرصه فعالیت می‌کند، نیز نتوانسته یک ارتباط معمولی با هنرمندان موسیقی  ایجاد کند و تبعات عملکرد منفی این انجمن تا جایی است که کسی به  فراخوان این انجمن درباره انتخابات هیئت مدیره جدید، عکس‌العمل جدی نشان نمی‌دهد. برای روشن‌شدن موضوع لازم است به چند نکته اشاره کنیم :

شاید دوست بدارید :

۱-  اگر قرار است این انتخابات واقعی باشد (که تاکنون انتصابات بوده است)، آیا این امکان برای اداره‌کل میسر نبود که هنرمندان این عرصه را قبل از فراخوان، به یک جلسه عمومی دعوت کرده تا این هنرمندان بتوانند گزارش فعالیت‌های انجمن قبلی را مورد بررسی و نقد قرار دهند؟ و اگر انجمن یک نهاد صرفا دولتی است و هیئت مدیره آن فقط مجری یک نهاد دولتی هستند، دیگر نیازی به انتخابات نیست.

 

۲-  در انتصابات قبلی چقدر به توانایی‌های افراد توجه شده است؟ چقدر این افراد دغدغه هنر موسیقی را داشته‌اند؟ کدام مطالبات هنرمندان این عرصه پیگیری و نتیجه بخش بوده است؟ باید گفت اگر کاری نیز صورت گرفته یک فعالیت شخصی بعضی از اعضا بوده که به بود و نبود انجمن ربطی نداشته است. به نظر می‌رسد یک انجمن صنفی که نام موسیقی را بر خود نهاده، در صورتی می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد که این انتخابات به‌وسیله خود هنرمندان اداره شود و در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهد داشت. انجمنی که برای هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نیاز به اجازه مدیران دولتی دارد، نیازی به انتخابات ندارد و توقع از هنرمندان در مشارکت در انتخابات بیشتر مانند یک شوخی است.

۳-  صرف دیدار با این مسئول شهری و یا فلان مدیرکل و عقد پیمان‌نامه‌های عمل‌نشده و روی کاغذ مانده، در این مدت فعالیت انجمن، مشکلی از اهالی موسیقی حل نکرده است و بیشتر نمایشی بوده است .

۴-  در شهر ما، پیشکسوتان موسیقی اندک نیستند که می‌توانند در راهنمایی و پیشنهاد و ارائه برنامه‌ها جدی و عملی حضور داشته باشند. آیا تاکنون به این مهم پرداخته شده؟ و چرا همیشه جای چند نفر از این پیشکسوتان در انجمن خالی است؟ چرا در انتصابات قبلی به این موضوع دقت نشده است؟

واقعیت تلخ این است که اعضای انجمن فعلی چه با انتخاب و چه با انتصاب  با وضعیت و شرایط فعلی و استقبال‌نکردن هنرمندان موسیقی از فراخوان منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی! هم‌چنان سکاندار این انجمن خواهند بود و با واقعیت‌های و عملکردهای موجود گذشته، هیچ تغییر بنیادین و کارآمدی اتفاق نخواهد افتاد. یک فراخوان در حد اندازه شبکه‌های اجتماعی و بدون اطلاع همه هنرمندان این عرصه، صرفا یک انتخابات از پیش تعریف شده است و اگر حتی هنرمندانی در این امر همکاری کنند، بیشتر جنبه رفاقتی و رودرواسی‌های دوستانه خواهد بود. امیدواریم که متولیان و مسئولین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و به‌خصوص مدیرکل و معاون فرهنگی این اداره، ضمن توقف این شکل انتخابات، با دعوت از اهالی موسیقی ضمن بررسی و شنیدن حرف‌ها و با توجه به توانایی‌های نامزدهای انتخابی و به‌ویژه توجه به استفاده از تجربیات پیشکسوتان موسیقی و دادن اختیار قانونی فراتر از آن‌چه که این روزها مشاهده می‌شود (همان‌طور که در اغلب شهرهای کشور بسیاری از انجمن‌ها از این اختیارات برخوردارند و با نتایج مثبت نیز روبرو بوده)، مانع هرگونه انتخاب صرفا تکراری و از پیش تعیین شده باشند. ساختار فعلی این انجمن با مشکلات بسیاری روبرو است و ادامه این روند شایسته شهر فرهنگی با هزاران سال تاریخ و تمدن چون همدان نیست. وضعیت موسیقی در شهر ما اسفناک است. با اجرای چند کنسرت از گروه‌های موسیقی تهرانی با کیفیت نازل، که بیشتر براساس ارتباطات شخصی و گزینشی در این مدت در شهر ما اجرا شده، و از سویی بی‌توجهی به موسیقی و هنرمندان همدانی که در این زمینه حرف برای گفتن دارند،  هم‌چنان به حاشیه‌راندن هنر موسیقی شهر ما خواهد شد. در نهایت بحث بر سر افراد نیست که باید ساختارها تغییر پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.